Att skriva låtar på beställning
Jag skulle gissa att de flesta som ägnar sig åt låtskrivande i första hand gör det för sin egen del. Även om man kanske tänker sig att den eller den kända artisten hade passat att framföra låten är det sällan chansen att skriva på beställning dyker upp, men det händer.
För inte så länge sedan hade Studio ett reportage om en låtskrivarworkshop i Malmö, där deltagarna fick i uppdrag att i grupp skriva för Cher eller Shakira. Det var faktiskt inte bara en övning. Riktiga beställningar hade skickats ut från stjärnornas musikförlag och deras svenske representant Lars Wiggman vidarebefordrade dem till workshopen. Att vara kollektivt kreativ under tidsnöd är inte det lättaste, men att ha en tydlig mottagare för en låtidé kan vara en stor tillgång.
Jag har skrivit låtar för bland andra Roger Pontare, Ainbusk, Viktoria Tolstoy, Mikael Rickfors, diverse körer och några kortfilmer och givetvis måste man försöka "känna in" artisten och sammanhanget först. Det kan förekomma speciella önskemål om stämningsläge och annat, men för det mesta gäller fria tyglar - och full frihet för artisten eller producenten att dissa …
Det hjälper att ha träffat mottagaren personligen, om än bara för en kort stund, men man får akta sig för att börja lyssna in sig på allt för många referenslåtar eller försöka ringa in exakt hur det ska låta. Då är det lätt att bli hämmad och bara komma upp med bleka kopior av förlagorna. Ofta räcker det med ganska grova hintar om en ”danslåt” eller en ”ballad” eller kanske ”lite åt Coldplay-hållet”. Det är ju faktiskt min förmåga som låtskrivare som ska göra jobbet.
Men det finns också en hoper rent mänskliga hänsyn att ta. Vilket tonomfång har den tilltänkta sångerskan? Vilken tonart blir bäst? Klarar verkligen trombonkillen att spela så fort? Kommer tenorerna i kören att bli uttråkade och åka hem om de har paus i 32 takter? För filmmusik tillkommer en mängd andra faktorer, men det är värt ett eget inlägg.
***
Från skivbolagens sida är det nästan alltid bara potentiella singlar (läs: hits) som efterfrågas av särskilt anlitade låtskrivare. När det gäller så kallade albumlåtar (läs: ohits) är utbudet redan större än efterfrågan, även om de för artisten ofta ligger närmare hjärtat.
En vanlig fråga är om man får något arvode för att skriva åt andra. Det finns det säkert låtskrivare som får, men det vanliga är man helt och hållet jobbar ”på spec”, det vill säga att om låten spelas offentligt så kan man räkna med Stim-pengar, annars är det gratisarbete. Samma sak gäller för textförfattare. I dessa tider av turbulens inom upphovsrätten och luddiga gränser mellan vad som är musikförlag och skivbolag är det extra viktigt att bevaka sina intressen, om man nu inte bara skriver för att det kul alltså.
Men nu tänker jag bevaka mina intressen vad gäller sol, sommar och semester.
/NE
0 Kommentarer
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.