Jump to content
Annons

Jazz blues

  • inlägg
    11
  • kommentarer
    2
  • visningar
    6 009

The Backdoor Progression


John Coltrane´s "The Backdoor progression"

En substutition av iim7b5 för att få ii-V7-I att låta litet bluesigare.

För att få ii-V7-I (se ovanstående artikel) att låta lite bluesigare utvecklade John Coltrane en substutition för iim7b5 ackordet i progressionen.

Han lät orkestern spela som ett bVII7 istället. Alltså det med stor ters semantiska ackordet till ii7b5, om man så vill.

Progressionen blir då bVII7-V7-I och låter riktigt bluesig.

Den är känd (berömd !!!) under namnet "The backdoor progression" och är ett fint alternativ till den vanliga ii-V-I när du komponerar din jazzblues.

Ett enkelt sätt att lösa detta för solisten är att spela D# dur Bebop skalan över hela progressionen.

Bebop musiken använder ofta bluesskelett.

Ett annat Bebop alternativ..

Ett annat alternativ kan vara att helt enkelt flytta m7b5 ackordet en liten ters upp istället för att spela V7 ackordet. Då erhåller man ett sus sound med alterationen b9. En b9 är visserligen ovanligt i blues men vill du att det skall låta jazzigare spelar du enkelt F# dur Bebop skalan över ii och Vsub ackorden.

mvh

//pxm

0 Kommentarer


Recommended Comments

Det finns inga kommentarer att visa

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.