The Backdoor Progression
John Coltrane´s "The Backdoor progression"
En substutition av iim7b5 för att få ii-V7-I att låta litet bluesigare.
För att få ii-V7-I (se ovanstående artikel) att låta lite bluesigare utvecklade John Coltrane en substutition för iim7b5 ackordet i progressionen.
Han lät orkestern spela som ett bVII7 istället. Alltså det med stor ters semantiska ackordet till ii7b5, om man så vill.
Progressionen blir då bVII7-V7-I och låter riktigt bluesig.
Den är känd (berömd !!!) under namnet "The backdoor progression" och är ett fint alternativ till den vanliga ii-V-I när du komponerar din jazzblues.
Ett enkelt sätt att lösa detta för solisten är att spela D# dur Bebop skalan över hela progressionen.
Bebop musiken använder ofta bluesskelett.
Ett annat Bebop alternativ..
Ett annat alternativ kan vara att helt enkelt flytta m7b5 ackordet en liten ters upp istället för att spela V7 ackordet. Då erhåller man ett sus sound med alterationen b9. En b9 är visserligen ovanligt i blues men vill du att det skall låta jazzigare spelar du enkelt F# dur Bebop skalan över ii och Vsub ackorden.
mvh
//pxm
0 Kommentarer
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.