Brittiska pluggtillverkaren DMG Audio har länge varit respekterad inom ljudteknikerkretsar. Inte minst var deras equalizer Equilibrium en föregångare och gavs äran att hamna på omslaget av Bob Katz’ kända lärobok Mastering Audio. Men DMG Audio erbjuder många fler pluggar och idag tittar vi på deras TrackComp.
DMG Audio beskriver själva TrackComp som en resa genom kompressorhistorien, och det kanske inte är så dumt tänkt. Den inkluderar nio olika kompressormodeller inspirerade av API 2500, SSLs klassiska masterbuss- och kanalkompressorer, EMI TG12413 Zener Limiter, Teletronix LA2A, version A och D av Universal Audio 1176 och DBX 160. Som bonus ingår även en förenklad version av DMG Audios egen kompressorplugg Compassion.
Som synes har DMG Audio hållit fast vid sin enkla, blåtonade grafiska stil och vi får inga flashiga renderingar av hårdvaruburkar att vila ögonen på. Det är förstås trevligt med snygga saker, men den stramare grafiken hos TrackComp och DMG Audios övriga produkter tvingar en att använda öronen, vilket ju kan vara en bra sak för den som vet med sig att man lätt blir förförd av sina synintryck.
Gör man det, använder öronen alltså, belönas man med oerhört bra ljud. TrackComp må vara mindre känd än andra kompressorpluggar, men den ligger på inget sätt efter de större namnen ljudmässigt – i flera fall skulle jag säga att TrackComp är bättre. 76A fräser och spottar, Zener krossar allt i sin väg, 2A praktiserar lågaffektivt bemötande, 160 ger ifrån sig sina pisksnärtar och med de två masterbusskompressorerna G-Bus och 2k5 är det lätt att hitta rätt gung åt mixen. Parametrar och kontroller är anpassade efter hårdvaruoriginalen och byts därför ut i gränssnittet när man växlar mellan kompressormodellerna. DMG Audio har i görligaste mån matchat kontrollerna mellan de olika kompressorerna, vilket gör det snabbt och enkelt att jämföra dem mot varandra och hitta rätt kompressor för den aktuella uppgiften.
Jag måste också framhålla funktionen för automatisk nivåkompensering som faktiskt fungerar riktigt bra. Det är som bekant inte alltid den sortens funktioner håller vad de lovar, men DMG Audio har lyckats väl. Det bidrar till att det går snabbt och lätt att ratta in ett kompressorljud och A/B-jämföra med andra inställningar eller med kompressionen avstängd. Mycket användbart.
Och naturligtvis är TrackComp väldigt prisvärd. Den kostar i dagsläget knappa 1500 svenska kronor vilket alltså blir runt 165 kronor per kompressor. Det står sig även i dagens prisläge där pluggar kan kosta en tiondel av vad de gjorde för bara några år sedan.
Grafiken må vara osexig, men TrackComp är extremt bra, användbar och prisvärd. Väl värd att bli denna veckas pluggtips.
Du hittar den på tillverkarens hemsida.
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.