Jump to content
Annons
  • Veckans pluggtips #37: Waves CLA Epic

    Det finns många reverbpluggar, och det finns många delaypluggar också. Men Waves CLA Epic sticker ut genom att kombinera delay och reverb på ett intressant, användbart och riktigt inspirerande sätt.

    Henrik Andersson Vogel

    EpicArtikelbild1800x900.webp.5e7ee56c36ffa06199770ad7e66422c0.webpPå en pluggmarknad full av både reverb- och delaypluggar sticker Waves CLA Epic ut rejält – inte så mycket för hur den låter, utan för att den har ett arbetsflöde som åtminstone jag inte har sett någon annan plugin bjuda på.

    CLA står för Chris Lord-Alge, en av världens mest kända mixtekniker med Bruce Springsteen, Tina Turner, Green Day, och många, många andra på sin digra meritförteckning. Chris Lord-Alge har sedan många år ett tätt samarbete med pluggtillverkaren Waves, och Epic är bara en av flera CLA-signaturprodukter från Waves.

    OK, vad är grejen med Epic? Jo, den är upplagd för att efterlikna CLAs arbetsflöde och man arbetar i pluggen så som han själv gör med sitt stora analoga SSL-bord. Pluggens gränssnitt domineras av de åtta volymreglarna i mittsektionen. De första fyra styr effekttappningar till fyra olika delay-enheter, nästa fyra styr tappningar till fyra olika reverb. Om vi börjar med att hålla oss till delayerna kan man alltså som användare snabbt ratta till en egen kombination av de fyra delayerna, där något är kort, något är långt och svällande, något har många snabba delaystudsar, och så vidare. Redan här har man kul, och det är förvånande hur stora skillnader man kan få till bara genom att dra lite grann i delayreglarna. Men det är ändå bara början.

    För vart och ett av delayerna har också en uppsättning routingknappar som gör att delayerna kan sändas in i ett eller flera av de fyra reverben. Och nu börjar det bli spännande på allvar, för om du någon gång har testat att lägga reverb på ett delay vet du att det kan ge en väldigt häftig och levande effekt. Med Epic gör du just det, men upphöjt till fyra. Hur blir det om du skickar slapbackdelayet till plåtreverbet, och det långa Throw-delayet till Hall-reverbet, och sedan mixar ihop det? Och så tar vi också Tape-delayet till Room men också lite Hall där – hur blir det, tro? Det tar bara en sekund att ta reda på.

    Det hela är faktiskt väldigt kreativt och kul och som upplagt för att man ska sluta tänka och bara åka med. Dra lite i reglarna och låt de lyckliga slumperna inträffa. Ett perfekt verktyg att ta till när man vill ha lite extra magi i sin låt, men inte har några konkreta ideer. Har man dessutom en kontrollyta med minst åtta fysiska reglar är det gjutet läge att använda Epic med dessa och styra flera parametrar samtidigt. Lyckas man trots allt inte ratta till något själv ingår mängder av förinställningar, dels sådant som CLA själv har skapat men också från en mängd andra ljudtekniker.

    Egentligen låter inte delayerna och reverben särskilt fantastiskt i sig. Men det unika arbetsflödet gör att det går fort att få resultat som man inte själv hade tänkt ut om man hade suttit i sitt inspelningsprogram och försökt kombinera delayer och reverb på liknande vis. Och då blir ändå resultaten bra. Jag ger Waves CLA Epic min varmaste rekommendation.


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.