Tips som hjälper dig lyckas i studion, del 1: Gitarr, trummor och sång
Av Studio.se
Del 2: Tips som hjälper dig lyckas i studion, del 2: Inspelning och produktion
Del 3: Tips som hjälper dig lyckas i studion, del 3: Mixning
Del 4: Tips som hjälper dig lyckas i studion, del 4: Effekter och allmänna tips
Gitarr
1. Gitarrljud med ångervecka
Använd en di-box (direct box) för att ansluta elgitarren både till en förstärkare och till datorn och spela in på två skilda ljudspår. Med den rena signalen har du en praktisk backup som du sedan kan köra genom en gitarrförstärkarsimulator eller en riktig förstärkare om det skulle visa sig att det uppmickade gitarrljudet passar dåligt i mixen.
Di-boxar finns i olika priser och storlekar. Se till så att det finns utgångar för att både skicka signalen till förstärkaren och datorn.
2. Stämapparat nära till hands
Att dubba gitarrer är ett klassiskt och väl fungerande knep. Gitarrkompet låter större och mer avskalade arrangemang kan kännas fylligare. Men se till att ha en stämapparat i närheten som du kan koppla in mellan tagningarna. I en varm inspelningsstudio kommer gitarren sannolikt att stämma om sig. Det finns många olika typer av stämapparater, både i fysisk form och som app på Google Play och App Store. Cleartune är en app av många.
Appen Cleartune för stämning av instrument.
3. Akustisk gitarr utan missljud
Gör det till en vana att alltid kolla så att gitarristen inte har något på sig som kan slå mot gitarren. Det du letar efter är armband, halsband, dragkedjor och knappar. Om han gillar att stampa takten så kan du också passa på att rulla ihop en jacka eller tröja som han får stampa på för att minska risken att det fångas upp av mikrofonen.
4. Extra trumslag
När du spelar in trummor kan det vara en bra idé att spendera en kvart extra med trummisen för att spela in trummorna var för sig. Trumslagen kan sedan användas för att maskera krångliga klipp i mixen.
5. Tajtare trumspår
Med flera mikrofoner kan trummor lätt bli otydliga och diffusa. Zooma in på trumspåren i ditt inspelningsprogram och flytta ljudfilerna så att slagen ligger helt i fas med varandra. Kom också ihåg att fasvända trumspår där mikrofonen är riktad åt motsatt håll som övriga mikrofoner, exempelvis under en virveltrumma eller puka.
Titta efter dalar och kullar i ljudsignalen. Flytta ljudfilerna så att de ligger parallellt för att undvika fasproblem.
6. Distad bastrumma ger mer tyngd
Distorsionseffekten har betydligt fler användningsområden än de mest uppenbara. Du kan exempelvis experimentera med distorsion på både sång och trummor. Om du har en distorsionsplugg med inbyggd eq, prova att applicera den på baskaggen med enbart det låga registret uppdraget. Med lagom distorsion inställd blir resultatet en kagge med betydligt mer tyngd.
7. Lyft fram virveltrumman
Om virveltrumman inte riktigt kommer fram i mixen, prova att kopiera den till ett annat ljudspår och tonhöjdsförändra den en aning med därtill avsedd funktion i ditt inspelningsprogram. Det du letar efter heter pitch eller pitch shift och sköts av en plugg eller inbyggda funktioner i programmet. Panorera sedan ut de båda spåren åt vänster respektive höger. Det här tipset kan givetvis användas även på andra instrument.
Pitch-funktionen bör även tisdsträcka ljudet. Annars kommer trumslaget att bli längre eller kortare än originalet vilket kan höras.
8. Djupare baskagge och längre virvel
Med en tongenerator som både klarar sinustoner och brus så kan du tillsammans med en gejt som stöder sidechaining snygga till dina trumspår. En låg baston som läggs till när kaggen slår ger mer botten medan eq:at brus kan vara ett alternativ till reverb för att förlänga virveln. Trumspåret kopplas in på sidokanalen i gejten, vilket innebär att den styr när gejten ska öppna sig. Själva ljudet kommer istället från tongeneratorn, och varje gång gejten öppnas släpps tongeneratorns signal igenom. Tekniken kan delvis liknas vid att trigga trummorna med andra ljud.
- Ratta in en sinuston med låg frekvens på tongeneratorn.
- Lägg en gejt med sidechain-funktion på spåret och ange baskaggen som sidokanal.
Justera därefter volymen och inställningarna på gejten för att få lagom djup.
9. Trumslag utan slag
När trumsetet låter som ett kuddkrig är det lätt att tappa hoppet, men det går faktiskt att skruva fram lite attack i slagen igen. Använd en gejt där tröskelvärdet är ganska högt ställt och attacken så snabb som möjligt. När trummorna slås an öppnar gejten lite för sent vilket ger en snärtig attack. En annan variant är att använda en kompressor med lite långsammare attack och riktigt hårt ställd kompression. Ställ också rejält med förstärkning på utgångsnivån. Efter kompressorn lägger du till sist en limiter. Attacken slipper förbi kompressorn och distas av limitern vilket skapar nya transienter och mer attack i trumman.
10. Mer närhet i sången
Med ett tydligt och långt klingande reverb flyttas sången bakåt i ljudbilden. Något som är helt logiskt eftersom reverbklangen blir lika stark som direktljudet. Använd istället främst de tidiga reflektionerna utan någon reverbsvans för att ge sången lite rumskänsla med närhet. Har du inte något reverb där du kan styra nivån mellan tidiga reflektioner och svansen så kan du istället använda ett kort delay. Skär lite i diskanten och eventuellt även basfrekvenserna på effektsignalen för att efterlikna reflektionerna från ett rum.
Med lite mer avancerade reverbpluggar kan man justera förhållandet mellan tidiga reflektioner och efterklangen.
11. Problemfria inspelningar med dynamisk mikrofon
Lider dina sånginspelningar av burkig rumsklang, ess-ljud och puffar? Testa med en dynamisk mikrofon istället för en kondensatormikrofon. Mindre av rummet tas upp och mikrofonen är inte lika känslig vilket innebär mindre jobb i mixen. För vissa musikstilar kan det lite diskantfattigare ljudet dessutom passa bättre i mixen. Exempel på bra dynamiska mikrofoner är Shure SM 57B och Shure Beta 58A.
12. Penntricket
Kraftiga ess-ljud kan ofta vara ett problem vid sånginspelningar med kondensatormikrofoner. Genom att flytta mikrofonen uppåt eller nedåt kan ess-ljuden minska. Men du kan också använda en gummisnodd eller en tejpbit och en penna för att enkelt komma tillrätta med problemen. Sätt pennan mitt för membranet för att styra undan luftflödet och på så vis minska både ess-ljud och puffar.
Tejpa dit en penna för membranet för att styra undan luftflödet.
13. Är sången tillräckligt tydlig?
I många musikgenrer är sången det absolut viktigaste i mixen – därför måste den höras tydligt hela tiden. Ett tips för att avgöra om sången är tillräcklig tydlig är att sakta minska nivån på hela mixen successivt. Om sången är tillräckligt tydlig ska det vara det sista du hör innan allt blir tyst.
14. Sångstämmor som sticker ut
För att göra sångstämmorna tydliga utan att de tar över mixen kan du använda extrema effekter på dem. Testa med en gitarrförstärkare vilket både jämnar ut nivån och lyfter fram vissa frekvenser. Andra bra pluggar kan vara vinyl- och högtalarsimuleringar. Izotope Vinyl är helt gratis.
15. Viskningar snyggar till sången
Ett effektfullt knep på sånginspelningar som behöver nånting extra är att dubba sångspåret med viskningar. Här går det både att försöka följa melodin eller helt enkelt viska med samma tonläge hela tiden. Använd en kompressor och tryck ihop viskspåret, filtrera det smalt genom att skära bas och diskant. Smyg sedan upp viskspåret tillsammans med den vanliga sången.
16. Motown-tricket
På gamla Motown Records kom man på ett klassiskt sångknep som håller än idag. Kopiera sången till en extra kanal, lägg sedan på riktigt mycket kompression. Därefter lägger du en de-esser som får sången att läspa. Smala av sångspåret genom att skära bort bas och lyft sedan kring fyra kilohertz. Lägg upp den vanliga sången och blanda sedan in det nya sångspåret. Den hårt komprimerade sången ligger bakom det riktiga sångspåret för att se till så att sången är tydlig även i svaga partier.
Motown är ett amerikanskt skivbolag, som startades som Tamla Records, 1959 och bolagiserades som Motown Record Corporation, 1960 i Detroit (Källa: Wikipedia).
Av Mats Stålbröst och Markus (Majken) Höglund.
Artikeln publicerades ursprungligen 2006-09-26. Uppdaterad 2021-03-26.
Recommended Comments
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.