Sträva inte efter balans i din mixning
Av Jon Rinneby
Bakgrund
Jag tänker ibland tillbaka på tiden när jag med stapplande steg inledde min musikproduktionsresa och förundras då över hur jag, trots min bristande kunskap, faktiskt lyckades förmedla mycket av det jag ville. Och med facit i hand låter många av mina gamla mixar faktiskt ganska bra. Visst, de kanske inte riktigt har separationen, den kontrollerade bottnen, tydliga mellanregistret eller lyxiga toppen, men de har något annat, nämligen fokus på rätt instrument och helheten (istället för på tekniken). Jag vill minnas att jag mixade snabbare och var noga med att spela in rätt, eftersom jag inte hade någon aning om hur snedsteg eller slarv kunde fixas i efterhand. Jag har mycket att lära av mitt gamla jag, vilket leder oss in på dagens Fredagstips.
Balans
Balanserade mixar är tråkiga mixar. Ett djärvt påstående kan tyckas, men låt oss fundera över vad en balanserad mix egentligen innebär. I korthet handlar det om volym. När du drar i volymreglaget på en kanal så ändras balansen mellan olika instrument och därmed också helheten. Men vad betyder egentligen ordet balans när det kommer till mixning? Handlar det om jämvikt? Motvikt? Eller kanske rent av om harmoni och samklang?
Balans inom mixning handlar inte om jämvikt, detta är oerhört viktigt att förstå. En perfekt balanserad mix där allting hörs lika mycket är i stort sett omöjligt att uppnå och inte heller eftersträvansvärt - då den skulle vara oerhört jobbigt att lyssna på. Om ingenting sticker ut, så finns det ingenting att fokusera på. Med detta som bakgrund upplevs därför ofta ”balanserade” mixar som platta, odynamiska och allmänt ointressanta. Det vill säga raka motsatsen till vad du förmodligen vill förmedla med din musik. Om du kan höra allt i din mix och känner dig nöjd med detta, men ändå känner att något inte känns rätt, så är det just detta som är problemet: du vill inte höra allt.
Vem är det som lyssnar?
Du som mixar måste ha förmågan att sätta sig in i hur den vanliga konsumenten lyssnar, det vill säga 99,99 procent av jordens befolkning. Du behöver förstå hur dennes perception fungerar. Jag gissar att den genomsnittliga lyssnaren kan fokusera på ett, möjligen två, instrument åt gången. Den vanliga musikkonsumenten saknar (i de allra flesta fall) ett detaljlyssnande. Detta innebär att en balanserad mix där allting är hörbart lätt upplevs som förvirrande. Det finns helt enkelt inget som fångar lyssnaren och inget att lägga fokus på.
Lösningen? Låt två eller tre instrument vara dominanta (åt gången), medan resten får nöja sig med att hålla sig i bakgrunden. Av dessa bör ett ligga längst fram i mixen, rent volymmässigt - må det vara leadsång, en slinga eller något annat.
Men vad är rätt?
Det enkla svaret är att det inte finns något rätt sätt att mixa på och inte heller några regler för hur en mix ska låta. Detta är oerhört viktigt att förstå. Ibland mår musik bra av att vara grötig, rörig eller dov, ibland är det precis tvärtom, för att inte tala om allt däremellan. Att hitta balansen när du mixar innebär helt enkelt att du bestämmer dig för vad som är viktigt att lyfta fram för att förmedla din musik. Det handlar alltså inte om att alla instrument ska höras, det handlar inte om jämvikt.
Lycka till!
Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
- 1
Recommended Comments
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.