Så värmer du upp din mix i höstmörkret
Av Jon Rinneby
Förr i tiden spelades det mesta in på rullband, via analoga mixerbord och diverse andra prylar, som preamps, equalisers och kompressorer. Resultatet av detta var förutom harmonisk distorsion (det vill säga att utsignalen fick nya frekvenser som insignalen saknade) också att signalen försämrades på vägen, ibland till det bättre, hur konstigt det än må låta. Denna 'försämring” innebar allt som oftast en liten, och ibland större, sänkning av diskanten. Och alla vet ju att mindre diskant = varmare/mjukare ljud. Nåja, riktigt så enkelt är det naturligtvis inte, men jag tror du förstår poängen.
Idag spelas det mesta in digitalt genom ett ljudkort med rena preamps och mycket lite händer mellan in- och ut-signal, om du inte medvetet jobbar mot detta såklart. Det innebär i praktiken att ju fler kanaler du spelar in, ju mer högfrekvent innehåll fylls på. Även om det inte märks, eller rent av låter bra när du sololyssnar på enstaka instrument, så kan verkligheten vara en annan när 30–40 kanaler läggs ihop. Det är också en av anledningarna till att alla ”analoga pluggar” blivit så populära. Rullbandspluggar och mixerbordsemuleringar efterapar ljudet från förr, genom att tillföra harmonisk distorsion och annan signalförvrängning. Fortsätta gärna att använda dessa, om du tycker att de fyller en funktion, det gör jag dagligen. Men du kan också testa följande:
1. Spela upp din mix och fundera över vilka 2–3 element som ska stå för toppen/diskanten. Kanske är det leadsång och trummor, kanske är det en synt, en gitarr och leadsång och så vidare. Låt dessa kanaler vara för tillfället.
2. På övriga kanaler lägger du en equaliser (först i kedjan) med ett high-cut-filter på 12 kHz och en lutning på -6db. Såhär:
Ett high-cut-filter runt 12 kHz kan göra susen för att värma upp din mix
3. Vad innebär då detta? Jo, förutom att ”diskant-lead-spåren” inte längre behöver boostas så mycket för att sticka igenom (eftersom det finns mer rum över 12 kHz tack vare alla andra kanaler) så kommer hela mixen förhoppningsvis kännas varmare, helt naturligt, av sig själv.
4. Sedan fortsätter du att mixa som vanligt. Vill du boosta till exempel 10 kHz på någon av kanalerna som har high-cut-filtret, så gör det. Behöver du boosta någon av diskantkanalerna ytterligare, så gör du det. Poängen är att du nu inte dras med massa ”onödig" diskant/topp, som i slutänden kan leda till örontrötthet och på tok för kalla höstkvällar.
5. Och svårare än så behöver det inte vara!
OBS! Om du använder färgande preamps eller annan hårdvara när du spelar så är det inte säkert att du behöver jobba på ovanstående sätt, men det kan ändå vara värt att testa. I alla fall om du vet med dig att du ofta mixar för diskantrikt.
Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.