Jump to content
Annons
  • Så skakar du liv i dina trummor!

    FREDAGSTIPSET: Dagens inlägg blir lite av en favorit i repris. Idag ska vi nämligen prata om hur du får till ett riktigt fett trumljud med hjälp parallellkompression, transientdesign och lite annat smått och gott.

    Jon Rinneby

    ingang_2700481895.jpg.0bb957552bfe56717bc7131ec68eb5aa.jpg

    Låt säga att du har en bra trumtagning, inspelade eller programmerade. Men trummorna låter ändå inte riktigt så levande och feta som du tänkt dig. Du har jobbat med eq och kompressor på de individuella spåren, men något saknas: Rörelsen och energin. Och det ska sägas direkt: Trummor är generellt sett svårmixade. Men jag tänkte ändå bjuda på några knep som kan lyfta det mest platta komp till nya höjder.

    1. Skapa en trumgrupp som du skickar alla trumspår till: Baskagge, virvel, hi-hat, överhäng och så vidare. Det kan se lite olika ut i olika inspelningsprogram. Poängen är dock att du ska kunna påverka alla trumspår samtidigt.

    2. På baskagge och virvel lägger du en transientdesigner. Själv gillar jag Stillwells Transient Monster, men det självklart andra likvärdiga alternativ. Dra på med ”attack” tills du känner att slagen slår igenom. Om trummorna saknar klang kan du dra på lite ”sustain” för att förlänga varje anslag, framförallt kan detta vara trevligt på virvel om du jobbar med långsammare låtar. Generellt brukar jag tänka som så att, ju snabbare låt ju kortare sustain.

    3. Nästa steg är att lägga på en kompressor som stödjer parallellkompression på hela trumgruppen. En återkommande favorit är ”The Rocket” också den från Stillwell. Men jag rekommenderar starkt att du kikar närmre på Klanghelms nya MJUC. Fördelen mest just MJUC är att den även har en drive-ratt som gör att du kan dista kompressionen, vilket är väldigt användbart i just trumsammanhang. En kombination av båda är ofta trevligt.

    4. Ställ in en snabb attack och långsam release och komprimera rejält. Det ska verkligen kännas att överhänget pumpar och att hela kittet andas. Sedan backar du på mixratten på kompressorn och lyssnar. Förinställningen ”Sex drums & Rock n roll” är fantastisk att utgå ifrån på ”The Rocket” och någonstans mellan 50-75% ren signal brukar vara lagom.

    5. Om du känner behov av lite mer skit under naglarna så jobbar du vidare med drive-ratten (MJUC) eller om du väljer att lägga någon form av dist efter kompression. Detta hjälper trummorna att komma fram i mixen, tack vare de övertoner som uppstår.

    6. Vidare gör sig rullbandspluggar nästan alltid bra på trummor och här finns det lite olika alternativ. Detta är en lite annan form av distorsion skulle man kunna säga. Titta gärna närmare på Slate VTM, U-He Satin, Toneboosters Reelbus eller om du har någon annan favorit. Det du ska lyssna efter är hur transienterna (de starka topparna) rundas av, samtidigt som ljudet fetas till.

    7. Skulle det fortfarande vara så att trummorna saknar liv så kan du skapa en undergrupp dit du skickar baskagge och virvel. Kanske ytterligare en transidentdesigner behövs, eller varför inte en soft-clipper?

    8. Klart!

    BONUSTIPS 1: Svårt att hitta balansen? Börja med överhänget, det är här mycket av känslan sitter. Blanda sedan in baskagge, virvel och övriga kanaler tills det låter bra och känns enhetligt.

    BONUSTIPS 2: Om dina trummor låter burkiga eller ”replokalsaktiga” så är det ofta för mycket energi mellan 400-600hz. Dippa då några decibel här.

    BONUSTIPS 3: Ett vanligt problem är att överhänget låter tunnt och allmänt jobbigt. För det första ska du vara observant på att inte mixa det för starkt, detta är lätt hänt. För det andra kan det ibland vara en god idé att rulla av toppen i stället för att boosta den, lite som om du hade spelat in med bandmikrofoner. Ett försiktigt hyllfilter, eller ett high-cut-filter med -6dB lutning vid 8-10kHz brukar göra susen.

    BONUSTIPS 4: Lägg ett försiktigt rumsreverb på överhänget för att skapa lite mer rymd åt hela trumsetet!

    BONUSTIPS 5: Skulle inget av ovanstående hjälpa så är Triggern din vän - En personlig favorit är Slate Digitals Trigger 2. Men det är en helt annat historia!

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.