Jump to content
Annons
  • Så Haas-ar du dig fram i mixen

    FREDAGSTIPSET: Dagens skriveri kan säkert framstå som aningen krångligt, men lugn. Du behöver egentligen inte förstå varför det blir som det blir. ​​​​​​​Lägg istället fokus på hur du faktiskt kan använda dagens tips.

    Jon Rinneby

    ingang_3535376721.jpg.9068e0320c34f7c80b3e56dba63624d5.jpg


    Jag talar naturligtvis om den så kallade Haas-effekten.

    Året är 1949 och Helmut Haas beskriver för första gången sin idé. En ganska enkel teori vars syfte är att få en monosignal att upplevas som stereo, en mer tredimensionell känsla helt enkelt. Vad Haas kom fram till var att så länge de tidiga reflektionerna (hur snabbt ljudet studsar tillbaka från exempelvis en vägg) var mindre än 35ms och inte mer än 10dB starkare än ursprungskällan så upplevs de sammantaget som ett ljud. Originalljudets riktning förblir däremot det samma, men på grund av den subtila fasskillnaden som uppstår så upplevs ljudet nu som bredare, större och med mer djup.

    Nåja, nog med bakgrund och till det viktiga. Hur kan detta då användas ur ett musikperspektiv?

    Kort och gott så fungerar Haas-effekten ypperligt på alla mono-signaler som du vill tjocka till och ge lite mer bredd och dimension, exempelvis elgitarrer eller sång. För att uppnå detta kan du jobba på lite olika sätt. Testa gärna följande:

    1. Kopiera originalspåret så att du har två identiska kanaler.
       
    2. Panorera det ena spåret helt till vänster eller höger.
       
    3. Förskjut sedan den panorerade kanalen framåt mellan 10 och 35ms. Exakt hur detta går till skiljer sig lite beroende på inspelningsprogram, men borde inte vara några större problem. Det går även utmärkt att lägga en enkel delayplugg på det utpanorerade spåret och fördröja hela signalen 10-35ms. Se bara till att ditt delay är 100 procent wet, så att du bara hör själva effekten.
       
    4. Om du gjort rätt ska du uppleva en rymd runt ljudet, mer bredd. Och vips så har du lurat hjärnan!

    En trevlig bonus är att Haas-effekten inte tar så mycket plats i mixen, till skillnad från tillexempel ett rums-reverb. Eller om du bara vill lura bort ett instrument från mitten, utan att det hamnar helt åt sidan. Som med så mycket annat är det frestande att använda Haas-effekten på allt, men det räcker ofta med ett eller två centrala instrument för att göra skillnad. Tänk på kontrasten, annars blir en blöt mix bara en grötmix.

    BONUSTIPS: FreeHaas hjälper dig på traven och förenklar processen.

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.