Så får du till ett bra sångljud
Av Jon Rinneby
En eller två gånger per år återkommer jag mer än gärna till inspelning och mixning av sång. Dels eftersom jag hela tiden lär mig nya knep som jag gärna delar med mig av, men också för att sången är det instrument som de flesta av oss bråkar med. Att skriva en uttömmande och heltäckande artikel om hur du fångar det perfekta sångljudet är naturligtvis omöjligt, av många anledningar. Det är däremot fullt möjligt att peka på diverse svårigheter och hur man kan råda bot på dessa. Nåväl.
I begynnelsen…
Ett bra sångljud börjar med en bra inspelning, precis som med alla andra instrument. Inget konstigt här. Men vad som egentligen är ett bra sångljud är extremt svårt att sätta fingret på. Det kan vara en ren, luftig och dynamisk inspelning som passar balladen perfekt, samtidigt som det kan vara en stenhårt komprimerad och skitig skriksång som limmar oklanderligt i rockmixen. Här är det kontexten som avgör och inte vilken utrustning eller teknik använts för att spela in och mixa.
Vi skulle därför kunna säga att: Ett bra sångljud är ett sångljud som sitter där det ska i mixen och som känns naturligt i sammanhanget utan distraktioner.
För att uppnå detta måste du först och främst ha en känsla för musiken du jobbar med. Därmed inte sagt att du inte ska testa dig fram och göra precis tvärt om. Dista för allt i världen gärna sönder leadsången i mysballaden, det är kanske precis just detta som behövs för att låten ska lyfta.
Håll avståndet
15-20 cm brukar vara ett lagom avstånd till membranet när du spelar in med en vanlig kondensatormikrofon. Detta för att undvika den så kallade proximityeffekten, vilket i kort innebär en bashöjning om du kommer dig för nära. Samtidigt minskar det också risken för störande missljud och starka konsonanter. Jobbar du däremot med dynamiska mikrofoner av typen sm58 eller sm7b så gör du rätt i att hålla dig betydligt närmre. Att sluka mikrofonen är inte alls ovanligt i detta sammanhang. Tänk dock på att inte sjunga rakt in i mikrofonen och använd alltid puffskydd om möjligt.
Vidare är det ofta en god idé att vinkla mikrofonen en aning så att du inte sjunger rakt in i membranet, vilket i regel ger ett lite mjukare ljud. På detta sätt undviker du även de starka puffar och konsonanter som gärna uppstår när du flåsar på. Det är lätt att tänka att det löser sig i mixen men faktum är att det är otroligt tidskrävande och enerverande att rätta till en sångtagning i efterhand.
Rummet påverkar
Med ovanstående i åtanke är det också viktigt att ta hänsyn till rummets klang, speciellt om du använder en kondensatormikrofon med stor upptagning. Försök att spela in i ett rum som inte för stor efterklang. Jag brukar själv placera mig i mitten av rummet när jag spelar in, för att komma så långt ifrån störande reflektioner som möjligt. Här kan en dämpskärm av typen Aston Halo hjälpa avsevärt. Visst kan det vara snyggt med lite efterklang i inspelningen, absolut inget fel i detta. Problemet är bara att denna gärna förstärks när du börjar komprimera sången, vilket många gånger är långt i från önskvärt.
Röstens energi
Varje röst är unik, ett påstående lika slitet som det är sant. Med detta sagt handlar ett lyckat sångljud mycket om att hitta var i frekvensområdet sångens energi ligger, snarare än att tala om generella frekvenser att öka eller sänka. Du kan lyssna dig fram eller använda en spektrumanalysator, vilket finns i nästan alla inspelningsprogram. Det går även bra att svepa sig fram med en equalizer och lyssna efter var sången hörs extra tydligt. När du hittat området gäller att bestämma dig för om du vill förstärka eller försvaga energin. Låter rösten bra eller dåligt just här?
Många röster har exempelvis en energipuckel runt 2,5 kHz, vilket kan vara både till hjälp för att få sången att sticka igenom, men samtidigt ställa till problem genom att trötta ut öronen. Då får man antingen dämpa eller förstärka andra frekvenser för att få fram en bra klang.
Kompressor och dynamik
Det råder inga tvivel om att sången är ett av de mest dynamiska instrumenten när det kommer till inspelning och mixning. Men många gör misstaget att förlita sig på kompressorn som enda verktyg för att råda bot på rörliga sångtagningar. Detta resulterar ofta i det som kallas för överkompression, eftersom kompressorn tvingas jobba över sin förmåga. I vissa kreativa sammanhang kan detta kan så klart vara önskvärt, men som regel ska kompression vara så transparent som möjligt. Ju mindre kompressorn tvingas arbeta, ju bättre.
Med anledning av detta är det en god idé att manuellt styra sångvolymen innan kompressorn tar vid. Detta kan göras antingen med automatisering, förutsatt att denna tar vid innan kompressorn, eller genom att du helt enkelt manuellt justerar sången med hjälp av ditt inspelningsprograms verktyg. Tänk på att en kompressor egentligen inte är något annat än en automatisk volymkontroll och att du på detta sätt gör grovjobbet.
Nästa steg för att undvika överkompression är att använda två kompressorer efter varandra: en snabb som fångar de starka topparna och en långsammare som sedan jämnar ut. Inställningar för snabb kompression kan se ut något i stil med: Ratio 10:1, hard knee, attack mellan tre och tio ms (lägre än två ms är inte att föredra då sången kan flyttas för långt bak i mixen), release runt 20 ms och justera tills kompressionen andas i takt till musiken. Eftersträva 3-5 dB gain reduction. Inställningar för långsam kompression: Ratio 2:1, soft knee, attack mellan 5 och 30ms (högre = mer punch), samt en release runt 50ms. Eftersträva 2-3 dB gain reduction.
Pluggarna som hjälper till
Jag nämner här några pluggar som kan vara till stor hjälp för att tämja eller snygga till sången:
- AudioThing – Type-A
- Black Rooster Audio – VLA-2A
- Black Rooster Audio – VEQ-1P
- Kush Audio – Clariphonic DSP
- Kush Audio – Omega 458A
- Ozone – Dynamic EQ
- Softube – Weiss Deess
- Tokyo Dawn Labs – OD DeEdger
- Valhalla – VintageVerb
- Valhalla – Plate
- Waves – Vocal Rider
Vilken mikrofon?
Att välja mikrofon för sång är ungefär lika lätt som att sjunga under vatten. Följande lista med "säkra kort" borde dock vara till någon slags hjälp för dig som är på jakt efter att uppdatera mikrofonskåpet inom en snar framtid:
- Aston Spirit
- Microtech Gefell UMT 70 S
- Golden Age Premier GA-47
- Miktek Audio CV3
- Miktek Audio CV4
- Mojave MA-300
- Neumann TLM 103
- Peluso 22 251
- Shure SM7B
- Shure KSM32
- Telefunken AK-47
Läs mer
Hörlurstricket och andra tips för att mixa sången
Så mixar och maxar du sången, del 1
Så mixar och maxar du sången, del 2
Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.