Jump to content
Annons
  • Olika sorters reverb – del 1/2

    FREDAGSTIPSET: De flesta av oss vet ungefär vad ett reverb är. Det vill säga den efterklang som uppstår när ett eller flera ljud studsar mot exempelvis väggar, golv eller tak, för att sedan nå lyssnaren.

    Jon Rinneby

    ingang_965618258.jpg.b0da34de728b024b63cb65bb3dd357ad.jpg

    Men när det kommer till hur reverb fungerar och då framförallt vilka olika typer av reverb som passar till vad, så är det genast mindre självklart. Med anledning av detta ska jag därför försöka reda ut vilka reverb som egentligen finns och hur du kan tänka kring användandet av dessa.

    Room
    Rumsreverbet är det enklaste reverbet att förstå och simulerar kort och gott en yta med väggar, golv och tak. Du sitter förmodligen i ett rum just nu. Det finns naturligtvis massor av olika sorters rum i alla dess storlekar och former: Vardagsrum, kök, badrum, hallar och så vidare. Men även garage, hissar och gymnastiksalar räknas som rum. Samtliga av dessa rum låter naturligtivs helt olika, men de har ändå något gemensamt: De är i 99,9% av fallen inte byggda för musik eller för att "låta bra", utan har helt andra funktioner. Man skulle rent av kunna påstå att varje rum är fyllt av brister, men att det är just dessa fel som gör varje rum unikt eller rent av tilltalande. Det är bara att sjunga i badrummet, eller spela lite akustisk gitarr i vardagsrummet, så förstår du vad jag menar.

    Rumsreverbet kan med andra ord ge inspelningen en mer naturlig klang och ge den liv. Å andra sidan kan ett mindre rum ge skenet av intimitet, som att instrumentet upplevs som väldigt nära lyssnaren. Room reverb är alltså det ”naturliga” valet när du vill åt en live-känsla eller ett nära sound.

    Hall
    Hall reverb har ingenting med svenskas ”hall” att göra, utan har för avsikt av simulera en konsertsal. En konsertsal har, tillskillnad från det vanliga rummet, som uppgift låta så bra som möjligt. Det är helt enkelt ett stort specialbyggt rum för att avnjuta musik i. Många av dessa salar är även välvda för att ljudet ska sprida sig så fördelaktigt som möjligt. Hall reverb vill du alltså använda när något ska låta stort och lyxigt, med mycket och framförallt vacker efterklang utan bieffekter. Tänk ballader, stora svävande ljudlandskap eller maffiga körer och stråkar.

    Plate
    I andra änden av spektrat hittar vi plåtreverbet som är precis vad det låter som: En metallplåt hägnandes i en låda. Det blir knappast mer oglamoröst än så. Utan att bli allt för teknisk så färdas ljud snabbare genom metall än luft. Plåt har även en högre densitet. Detta gör att plåtreverbet får sin karaktäristiskt jämna och glimrande reverbsvans, vilket gör effekten mycket användbar när du vill ha lite mer ”smäll på käften”, hårdhet och tydlighet. Klassiska exempel är virveltrumma, sång och gitarr. Plate passar även bra att blanda med andra typer av reverb.
     

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.