Jump to content
Annons
  • Mixbussen, vän eller fiende?

    FREDAGSTIPSET: När du mixar digitalt samlas alla instrument, må det vara gitarr, trummor, bas, sång eller syntar, på en gemensam stereokanal ofta kallad mixbus. Men vad har denna kanal egentligen för funktion?

    Jon Rinneby

    ingang_965618258.jpg.32223dc9522c72135039a34c8f1e8b1c.jpg

    Du kan naturligtvis låta den vara helt orörd och bara använda den som ett volymreglage, inget fel i detta. Eller så använder du den till att finjustera mixen eller rent av göra den mer spännande.

    Jag brukar själv tänka på mixbussen som grädden på moset. Det där lilla extra. Grädden kommer knappast förvandla ditt dåligt tillagade potatismos till något som serveras på en Michelinkrog. Långt ifrån. Däremot kan det lyfta en bra mix ytterligare ett steg, eller två. Det är inte heller på mixbussen som det ”magiska” händer. Nej, detta sitter i själva mixen och de individuella kanalerna, inspelningen och inte minst musikerna.

    Med detta sagt vill jag lägga fram tre påståenden som förhoppningsvis hjälper dig till bättre mixar, med just mixbussen i åtanke.

    1. Det är helt ok att lämna mixbussen orörd
    Faktum är att detta tillhör vanligheten bland många mixare, speciellt om du överlåter mastringen till någon annan. Fördelen med detta arbetssätt är att du tvingas koncentrera dig på de individuella kanalerna och få dessa att samarbeta, så att helheten blir så bra som möjligt. Istället för att förlita dig på att ”det löser sig senare”.

    2. Volymautomatisera mixbussen för att skapa dramatik
    Genom att justera låtens olika delar (intro, vers, brygga, refräng osv.) upp eller ner i volym, blir det genast mer intressant och spännande att lyssna. Det krävs toppar och dalar i musik, för att inte säga kontraster, dynamik och dramatik för engagera lyssnaren. 1 dB upp eller ner, här och där, räcker gott och väl i de flesta fall.

    3. Spara headroom
    Med detta menar jag att mixbussen, eller masterkanalen för den delen, inte ska slå på rött. Detta för att minska risken att styra över eventuella pluggar, vilket även kallas clipping. Exakt hur mycket, eller lite headroom du lämnar spelar ingen roll, så länge du mixar digitalt i 24-bitar eller mer.

    Avsutningsvis vill jag berätta att jag själv är en glad förespråkare av diverse effeker på mixbussen, men det går vi närmare in på i ett annat fredagstips!

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.