Mixa som om du vore Ingmar Bergman
Av Jon Rinneby
Jag pratar naturligtvis om ”under dubbing” – eller som Ingemar Bergman skulle ha sagt: Tystnad, tagning! Låt mig förklara:
Som musikproducenter lever vi i en tid där möjligheterna i stort sätt är oändliga. Vi kan skruva och pilla på våra mixar precis hur mycket som helst. Detta är naturligtvis underbart. Men det leder också till att vi får svårt att ta definitiva beslut, vilket förlängningen leder till att vi sällan blir klara, eller för den delen nöjda. ”Tänk om det blir bättre om jag gör si, eller så, eller si…”. Känner du igen dig?
Det är inte ovanligt att en mix idag består av 50-60 kanaler, eller mer, och du ser det som din outtröttliga uppgift att alla bitar faller på plats. Fel... Det är din uppgift att göra vad som är bäst för låten och det är sällan att använda allt som är inspelat. Detta ställer natruligtvis högre krav på själva inspelningen, då mixen genast kan kännas mer naken. Men det förstärker också min tes om att en inspelning ska ta dig 85-90% mot en färdig produktion, resten är bara "ett nödvändigt ont". Nu kan det naturligtvis vara så att du måste använda alla kanaler för att ta låten dit den förtjänar, inte minst om en producent varit inblandad i själva inspelningen. Men jag vågar nästan påstå att detta ändå tillhör ovanligheterna.
Det är därför en god idé att faktiskt testa att skala bort diverse utfyllnadskanaler och dubbar nästa gång du mixar, vilket många gånger leder till att musiken blir luftigare, mer dynamisk och levande. För att inte tala om att du sparar på dators resurser och att överblicken blir tydligare. Nu säger jag, av förklarliga skäl, inte att du prompt måste plocka bort alla kryddor från ditt älskade projekt, bara att detta är ett mycket användbart knep för att skapa plats i din mix och hitta tillbaka till låtens ursprungliga kärna.
Här kommer även den berömda mute-knappen in i bilden. Jag råder dig helt enkelt att testa att tysta diverse kanaler, under exempelvis verserna, för att se hur låten då ter sig. Kanske blir skillnaden mellan vers och refräng större? Kanske kan du tysta vissa kanaler i versernas första halva, för att sedan bygga på mer i andra delen? Möjligheterna är många, men kontentan är den samma: Låtens dynamik och variation kommer garanterat att förstärkas, vilket (nästan) alltid är bra. Nästa gång mixen känns ofokuserad och grötig, sträck dig då inte genast efter equalizern, utan använd istället mute-knappen. Låt tystnaden och återhållsamheten tala, det hade i alla fall Ingmar Bergman gillat.
Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.