Frekvensplanera mera
Av Jon Rinneby
Kort och gott handlar det om hur vi människor uppfattar ljud och då i synnerhet om två eller fler toner spelas upp samtidigt. Om den ena tonen är starkare kommer denna automatiskt att överlappa och maskera den svagare. Du hör då inte längre två toner utan bara den som låter mest. Detta är viktigt att känna till och förstå när du mixar. Tillåt mig utveckla.
Enkelt uttryckt fungerar våra öron som så att de har svårt att skilja mellan ljud som upptar samma eller närliggande frekvenser. Maskering inträffar då exempelvis när två eller fler ljud upptar samma frekvensområde. Och när detta händer så vinner starkast och de svagare ljuden försvinner. Detta är naturligtvis allt annat än önskvärt i en mixsituation, där samtliga instrument förmodligen ska höras på ett eller annat sätt. Detta är också grunden till varför equalizern överhuvudtaget existerar, nämligen för att skära bort bråkande frekvenser.
Problem med inspelningen
Men problemet ligger inte alltid i mixen, eller hos den som mixar för den delen, utan uppstår ofta redan under själva inspelningen. Det är detta som kallas att arrangera, eller egentligen mer korrekt: Att frekvensplanera. Uppfan jag nyss det ordet? Kanske inte. Hursomhelst... Vad det i korthet går ut på är att du helt enkelt redan under inspelningen (eller ännu tidigare) funderar över vilka frekvenser som är viktiga och tas upp av varje instrument. På detta sätt kommer du underlätta mixningen något enormt, eftersom varje instrument då redan från början har sin tydliga plats. Detta är naturligtvis lättare sagt än gjort - Equalizern finns ju trots allt av en anledning.
Det är svårt att frekvensplanera, speciellt i takt med att musiken blir mer och mer komplex. Tre, fyra instrument är i regel inte några problem. Men vad händer med 40-50 kanaler? Självklart ska du börja med att ställa dig frågan om du verkligen behöver alla dessa kanaler. Om svaret är ja, får du börja fundera över vad som ska skäras bort. Och det är inte riktigt så enkelt som att bara lämna plats vid varje instruments fundamentala frekvens, även om det är här du ska börja. Det handlar även om övertoner, vilka i sin tur också bidrar till den övergripande klangfärgen. Nu låter detta kanske mer komplicerat än vad det egentligen är, men i grund och botten handlar mixning faktiskt om att arrangera och planera, att fundera över vad som är viktigt för låten och lyfta fram detta, medan andra saker får ta mindre plats. Med anledning av detta vill jag återigen understryka: Soloknappen är din värsta fiende. Ingen bryr sig hur bra ett instrument låter ensamt. Det enda som spelar någon roll är slutproduktionen.
BONUSTIPS: Nu är det säkert många som sitter och väntar på ett recept gällande vilka frekvenser som ska skäras bort och på vilka instrument. Det kan jag tyvärr inte hjälpa till med, för det existerar inte. Vad jag däremot kan erbjuda är lite generella frekvenser som kan vara bra att ha i bakhuvudet när du mixar. Läs mer i fredagstipset Håll koll på dina frekvenser!
Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.