Fem saker att tänka på när du använder en kompressor
Av Jon Rinneby
Detta om kompressorn har jag tidigare skrivit om i Kompressorn, vän eller fiende? och i Så använder du kompressorn. Som en uppföljning till dessa artiklar vill jag därför tipsa om fem saker som förhoppningsvis kan hjälpa dig som nybörjare på traven.
1. En kompressor
När du befinner dig i startgroparna gällande kompression är det en mycket god idé att börja med endast en kompressor och lära dig denna utan och innan. Den medföljande kompressorpluggen i ditt DAW duger garanterat mer än väl. Först när du behärskar denna och känner att du verkligen förstår funktionerna kan du gå vidare och faktiskt uppskatta de (ofta) subtila skillnaderna andra kompressorer har att erbjuda.
2. Volymen
Använd aldrig en kompressor för att göra ljudet starkare. Se istället till att matcha volymen så att den komprimerade signalen är lika stark som den okomprimerade när du bypassar kompressorn. Det blir då mycket lättare att höra vad som egentligen händer. Bypassa gärna kompressorn några gånger fram och tillbaka och slut ögonen och lyssna. Bättre eller sämre?
3. Attackera rätt
Om vi ska tillåta oss att generalisera för en stund så skulle man kunna säga att långsam attack placerar instrumentet längre fram i ljudbilden och snabb attack längre bak.
4. Experimentera
Ett viktigt steg i allt lärare, så även inom musikproduktion, är att våga göra fel. Om och om igen… Lek med kompressorn, tänj på gränserna och få den att låta riktigt illa. Du kan läsa allt som finns att läsa om kompression, men det är bara genom att ratta (och lyssna) som du lär dig. Det är också nu som du förhoppningsvis förstår att det inte finns några givna regler. Låter det bra så är det bra.
5. Inte allt…
Sist men inte minst vill jag understryka vikten av att inte komprimera bara för att du kan. Långt ifrån allt behöver komprimeras. Egentligen skulle jag vilja gå så långt som att påstå att det bara är bas, sång och möjligtvis trummor som behöver tryckas till lite då och då, men det är naturligtvis bara en halvsanning då varje mix är unik. Förr i tiden hade man inte tillgång till ett oändligt antal kompressorer, utan tvingades noggrant välja ut vilka instrument som skulle få sin beskära del. Och det är bland annat just av denna anledning som mycket av dåtidens musik framstår som mer dynamisk och helt enkelt mer välljudande, än dagens. Jag ser en trend i att musik i dag komprimeras mindre och mindre, inte minst med anledning av att volymkriget går mot sitt slut. Något jag ser mycket positivt på. Låt musiken andas och leva!
Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.