Jump to content
Annons
  • En snabbkurs i EQ och kompression

    FREDAGSTIPSET: Tidigare har jag skrivit om hur du rattar du de vanligaste instrumenten. Dagens inlägg spinner vidare på fenomenet där jag berättar lite om min syn på eq och kompression.

    Jon Rinneby

    ingang_3164174408_red.jpg.51e1ead22c6c698869fe6339b80036d6.jpg


    Här finner du tidigare fredagstipset om Så rattar du de vanligaste instrumenten.

    Inget direkt nytt under solen kanske, men ack så viktigt att påminna sig om då och då. I vanlig ordning vill jag förtydliga att detta är mitt sätt att se på det hela och inget som är hugget i sten. Då kör vi!

    Equalizer

    • Du kan aldrig boosta eller skära ”för mycket” så länge det låter bra och du får jobbet gjort. Mixa med öronen, inte med ögonen. Var inte rädd för att trycka på bypass-knappen då och då för att verkligen försäkra dig om att förändringarna är till det bättre.
    • Leta problemfrekvenser eller sweet spots genom att svepa över hela frekvensområdet. Gärna samtidigt som du lyssnar på andra instrument, eftersom det då blir lättare att höra konflikter och skapa separation. Du kan dessutom ta det hela ännu ett steg längre och göra alla justeringar i mono. En lärorik utmaning om inte annat.
    • Det finns en oskriven regel som lyder: Skär smalt, boosta brett. Det är en bra regel.
    • Bara för att du har equalizern till hands så betyder inte detta att den måste användas. Förändra inte per automatik, utan för att du måste.
    • När du jobbar med komplexa mixar är det ofta en god idé att fokusera på det fundamentala hos varje ljud och sedan skära bort resten. Detta lämnar plats åt resterande instrument, vilket i sin tur är hela idén med equalizern: Att skapa utrymme.

    Kompression

    • Långsam attack förstärker och släpper igenom instrumentets attack, vilket är väldigt användbart på exempelvis trummor.
    • Snabb attack tämjer och mjukar upp hårda transienter och lyfter fram ambiensen.
    • Högre ratio resulterar i mer uppenbar och hörbar kompression, vilket i sin tur skapar intensitet.
    • Lägre ratio ger en mer transparent kompression.
    • Om du känner dig osäker på hur mycket du ska komprimera så gör du rätt i att komprimera så lite som möjligt, eller inte alls.
    • Vi upplever automatisk starkare som bättre. Detta är livsfarligt, speciellt när du rattar kompressorn. Var noga med att ställa make-up-gain så att den komprimerade signalen matchar ursprungsljudet när du bypass:ar. Då är det lättare att höra vad kompressorn faktiskt gör.

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.