Din checklista för digitala musiksläpp
Av Jon Rinneby
1. Ladda alltid upp din musik i samma upplösning som du spelat in, mixat och mastrat. Gärna 24-bitars upplösning i 44.1kHz wav/aiff eller högre. Värt att tänka på är att vissa digitala distributörer, som exempelvis Recordunion, kräver 16-bitarsfiler och då är det bara att bita i det sura äpplet. Visst, i praktiken gör detta väldigt liten skillnad rent ljudmässigt. Men vad vi om 10 år när utvecklingen gått framåt? Kanske kommer just 24-bitarsfiler låta avsevärt mycket bättre? Tveksamt, men ändå värt en tanke. Det ska dock understrykas att det inte lönar sig att uppsampla sina låtar från tex 24/44 till 24/96, detta måste ske redan i inspelnings- och mixningsstadiet för att ge resultat.
2. Håll koll på limitern om du mastrar, eller om du låter någon annan mastra. Du vill absolut inte att dina låtar ska peaka över -1dB (0dB är max i den digitala världen, sen går det på rött i ditt inspelningsprogram) när de omvandlas till ljudförstörande format såsom mp3, AAC eller iTunes m4a. Detta för att undvika så kallade inter-sample peaks och clipping, vilket ofta leder till distorsion, speciellt på Soundcloud, som fortfarande använder sig av 128kbs mp3. En mp3:a på 320kbs klarar sig visserligen ofta med en output på -0.5dB. Men jag råder dig ändå att ta det säkra före det osäkra: Limiterns tak på -1dB, sen är det bara att tuta och köra.
3. Tänk på volymen! Om du pressar din låt för hårt så kommer den faktiskt låta svagare när den väl laddas upp till Spotify, iTunes och Youtube. Jag hänvisar därför till följande artikel i ämnet: Hur volymstark ska din mix vara 2020?
Ok, du har koll på ovanstående, finns det något du kan göra? Absolut. Följande punkter är inga krav, men kan garanterat hjälpa dig till mer välljudande digitala mixar.
1. Spela in så rent du kan och undvik brus, jordbrum och andra missljud i den mån det går. Detta för att encodern, som omvandlar din högupplösta mix till ett ljudförstörande format när den laddas upp, ska slippa jobba i onödan. Tänk på kontrasterna, blanda rena ljud med färgade texturer och slutresultatet kommer garanterat låta bättre, inte bara digitalt.
2. Undvik överdriven kompression på hela mixen. Sträva alltid efter en dynamisk slutmix och låt musiken andas. Självklart kräver vissa låtar mer kompression än andra, men poängen är att ju mer ihoptryckt din mix är desto sämre kommer den förmodligen låta digitalt. Speciellt när låten omvandlas till 128kbs som i dagsläget används på Soundcloud och Bandcamp.
3. Undvik överdriven användning av saturation, eller bandmättnad, som det lite konstigt heter på svenska. Det vill säga den effekt som uppstår när du styr över dina analoga pluggar. Det kan exempelvis röra sig om mixerbordsemuleringar, rullbandspluggar, färgade equalizers eller kompressorer. Självklart ska du använda dessa effekter om låten eller soundet kräver det, det är lite hela poängen med pluggarna! Men tänk återigen på kontrasterna. För mycket av det goda blir väldigt sällan gott, speciellt inte när musiken laddas upp digitalt och omvandlas till mp3, AAC eller Apples Lossless-kodare.
BONUSTIPS: Om du mastrar ett helt album så är det den starkaste låten som kommer sätta volymstandard för resten av låtarna när du laddar upp.
Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.