De vanligaste felen du gör när du mixar!
Av Jon Rinneby
Därför har jag samlat en rad punkter som jag upplever är ständigt återkommande när jag får mixar skickade till mig. Kanske känner du igen dig, kanske inte. Då kör vi:
Du mixar efter en mall
Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Känslan är allt. Det spelar ingen roll om din mix är perfekt rent balansmässigt om den inte berör lyssnaren. Våga sticka ut, ta risker och strunta i hur det ”ska” låta och fokusera istället på hur det känns. Med detta sagt behöver vi egentligen inte ta resten av punkterna, men vi kör på ändå.
Du använder för många pluggar
Varför låter det inte som jag vill? Tänker du och slänger på ytterligare en fet plugg, och en till och en till. Sen undrar du varför datorn inte orkar med och hela systemet kraschar. Och nej, det handlar inte om att din mikrofon är för kass (om den nu inte att trasig) eller att ditt ljudkort är 5 år gammalt. Det handlar om hur du spelar in, eller vilka ljud du väljer och hur de sedan fungerar tillsammans i mixen. Ofta kan du få ett helt annat sound genom att bara flytta din mikrofon några centimeter vid inspelning. Vad vill jag då ha sagt med detta? Jo, om du redan från börjar spelar in så som du vill att det ska låta, eller i alla fall till 90%, så slipper du pilla så mycket i mixen och det kommer garanterat både spara tid och låta naturligare. Självklart kan det underlätta med bra grejor i ett bra rum, men kontentan är att det sällan är fler pluggar som är lösningen på dina problem.
Du använder för mycket kompression
Varför använder du exempelvis kompression på virveltrumman? Låter det verkligen bättre? Och framförallt, vad är det du vill uppnå med kompressionen? Detta är viktiga frågor att ställa sig, inte bara gällande kompression. Använd inte pluggar bara för att du kan, utan för att de verkligen ska tillföra något. För mycket kompression på flera element i en mix gör att dynamiken försvinner och mixen blir en sörja som är jobbig att lyssna på. Sen betyder inte detta att du inte ska använda kompression kreativt, eller för att till exempel tämja en ojämn bas. Allt jag ber om är att du inte komprimerar i onödan. Det suger nämligen livet ur vilken mix som helst.
Du har inte rätt balans mellan instrumenten
Men vad är egentligen rätt balans? Det kan ingen annan än du själv svara på. Vad jag menar med ”rätt balans” är att allt inte ska höras hela tiden. Vad är låtens kärna? Vad är viktigt för låten? Är det sången, kicken, syntharna, eller något annat? Det är viktigt att du har en relativt klar bild av vad som ska hålla ihop låten, innan du börjar mixa. Om du bygger din mix runt 2-3 starka element, så kommer resten att sköta sig själv. Men om du går in med tanken att allt ska höras tydligt i mixen, så är du fel ute. I alla fall enligt mig.
Du använder inte de-esser på sången
Ett av de vanligaste problemen jag stöter på när jag mastrar är att sången sticker i öronen, och framförallt de starka konsonanterna som s, t, k och d. Detta råder du relativt lätt bot med om du använder dig av en de-esser när du mixar. Andra knep är att redan under inspelningen vinkla din mikrofon lite snett upp eller ner, så att du inte sjunger rakt in i membranet, för att på så vis minska lufttrycket när du sjunger. Att du använder puff-skydd är självklart.
Du använder inte panorering på rätt sätt
Jag hör ofta mixar som lutar åt det ena eller det andra hållet, eller mixar som har på tok för smal stereobredd. När du panorerar är det viktigt att du håller koll på höger och vänster, så att de står i någorlunda balans i förhållande till varandra och inte tippar över. Lika viktigt är det att välja hur du panorerar ut olika ljud. Det är ofta en god idé att skicka ljud som låter olika åt varsitt håll. Låt mig förklara: Säg att du har en orgel, två gitarrer, bas, trummor, sång och kör, bara för att göra det väldigt enkelt.
Det vanligaste då är kanske att du panorerar gitarrerna helt till höger respektive vänster, orgel, bas, trummor och leadsång i mitten och kören lite utspridd. Vad detta resulterar i är visserligen en balanserad mix, om gitarrerna har samma volym. Men mixen kommer inte att kännas bred, om gitarrerna låter och spelar likadant. Om du istället lägger en av gitarrerna i mitten och drar ut orgeln till vänster så blir det helt plötsligt en större skillnaden mellan kanalerna och låten upplevs som bredare. Nu behöver det naturligtvis inte alltid vara just såhär, men jag tror du förstår min poäng.
Du använder effekter utan anledning
Massor av delay och reverb på refrängen är fett! Eller? Tillför det verkligen något? Det är alltid en god idé att tänka två gånger innan du slänger på massa effekter på kanalerna. För att vissa saker ska låta stora, måste andra saker vara små. Det handlar helt enkelt om kontraster, som i så många andra konstformer. Likadant är det med effekter: Vissa, för att inte säga de flesta, kanalerna bör vara relativt torra, för att andra ska framstå som blöta. Det är inte svårare än så. Reverbsoppa undviker vi gärna!
Du tror på allt jag skriver på Fredagstipset
Lägg genast av med det och skapa något unikt istället!
Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.