Jump to content
Annons
  • Därför ska du ge virveltrumman lite extra kärlek

    FREDAGSTIPSET: Virveltrumman är trumsetets absolut viktigaste del. Trots detta slarvas det många gånger med vår älskvärda trotjänare när det väl är dags för inspelning och mixning.

    Jon Rinneby

    virvel.thumb.jpg.ea4aebcce7714eeae337f85c9cc2a3bc.jpg

    En ny (och stämd) virveltrumma kan kännas som ett helt nytt trumset och faktum är att virveltrummans ljud kan stjälpa eller hjälpa en hel låt. Med detta som bakgrund känns det därför inte mer än rätt att idag ge virveltrumman lite egentid, det har den förtjänat.

    Equalizer
    Ett välbeprövat knep är att använda en equalizer av typen Neve 1973. Ett högpassfilter på 80 Hz, ett low shelf på 220 Hz där värmen och kroppen sitter och ett high shelf på 7,2 kHz för topp och luft brukar göra susen. Börja med att öka 2-3 dB och se vad som händer. I praktiken är detta samma sak som att gröpa ur mellanregistret runt 400-600 Hz, vilket är vanligt förekommande för att plocka bort det pappiga och ihåliga ljudet från virveltrumman. Fördelen med att jobba med en equalizer av typen Neve är de begränsade valmöjligheterna - det går helt enkelt snabbare att ratta och filterna ger ofta en önskvärd karaktär.

    Saturation
    Nästa steg är att styra över virveltrumman med hjälp av saturation vilket genererar övertoner och tämjer transienterna. Det handlar med andra ord om en mildare form av distortion och kompression. Detta gör att virveltrumman har lättare att slå igenom samtidigt som de mest påträngande topparna kontrolleras så att den sitter bättre i mixen. Givetvis handlar detta om hur virveltrumman är inspelad samt vilket ljud du är ute efter. Tänk på att det många gånger är lättare bestämma mängden saturation när du lyssnar i kontexten, eftersom du då lättare kan avgöra hur dina inställningar påverkar hela mixen.

    Kompression
    Även om användandet av saturation bidrar till virveltrummans kompression finns det också anledning att titta närmare på en vanlig kompressor. Här underlättar det att tänka på kompressorn som något som kan forma ljudet och tillföra energi, snarare än att agera volymkontroll. Du kan med andra ord låta kompressorn bestämma hur virveln ska framstå i mixen: aggressiv, återhållsam, snärtig, lång eller kort sustain och så vidare, istället för tänka att den bara ska tämja transienterna.

    Om du ogillar att utgå från presets är ett bra utgångsläge på kompressorn den långsammaste attacken och den snabbaste releasen. Minska sedan på attacken tills du hör att transienterna klipps av och backa en aning. Öka sedan releasen tills du hör hur virveltrumman börjar ”andas i takt” med musiken. Detta kräver lite övning men är väl värt besväret.

    Nedan följer några andra inställningar att utgå ifrån. Tänk dock på att olika kompressorer beter sig olika och att 4-5 ms kan upplevas olika beroende på vilken sorts kompressor du använder.

    Lättare kompression

    • Ratio: 4:1
    • Attack: 10-20 ms
    • Release: 100-200 ms
    • Threshold: 2-5 dB gain reduction

    Mer sustain

    • Ratio: 6:1
    • Attack: 1 ms
    • Release: 200 ms
    • Threshold: 6-10 dB gain reduction

    Reverb
    Plåtreverb och virveltrumma passar som handen i handsken. Vanligtvis vill du få lite rymd runt virveln så att den inte framstår som alltför torr och platt - en lite mer tredimensionell känsla. Samtidigt kan rätt sorts reverb ge en rytmisk känsla till låten, förutsatt att det tajmas rätt. Till vanligheten hör också att du låter reverbsvansen klinga ut precis innan nästa virvelslag, vilket kan ge ett tajt och stort ljud samtidigt som det inte smetar. Snabbare låtar mår generellt bättre av kortare reverb och långsammare av längre. Ett hett tips är också att leka med ett slap-back delay.

    Sammanfattning

    • Välj gärna en equalizer av typen Neve 1073.
    • Jobba med saturation för att lyfta fram övertoner och tämja transienter. Då sitter virveln bättre i mixen.
    • Använd kompressorn för att forma ljudet och plocka fram energi.
    • Välj ett reverb som passar låten och justera längden efter virveltrummans anslag.

    Lycka till!

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

    • Gilla 1

    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.