Jump to content
Annons
  • 9 Lo-fi tips som sätter fart på kreativiteten

    FREDAGSTIPSET: Dåligt ljud, vad det nu egentligen innebär, kan många gånger uppfattas som bättre och mer trovärdigt än det perfekta och tillrättalagda. Men hur kommer detta sig och hur kan du använda det i ditt skapande?

    Jon Rinneby

    ingang_3535376721.jpg.7120c94204485f9a32770dfc81d3955c.jpg

    Lo-fi härstammar från termen ”Low fidelity” som i sin tur hänvisar till musik av lägre kvalité, än vad som anses vara standard. Begreppet föddes under 80-talet och blev en del av den amerikanska undergroundscenen, med sina kasettband och portastudioinspelningar. När vi talar om Lo-fi idag är innebörden egentligen den samma, men det är snarare något vi måste ”anstränga” oss för att skapa, snarare än att jobba bort, eftersom dagens utrustning och förutsättningar är så pass bra.

    Lo-fi kan dock betyda olika för olika personer. För mig innebär det musik som känns lite skev och trasig. Musik med skit under naglarna, som inte känns polerad. Ett av mina favoritband i sammanhanget är Sparklehorse och frontfiguren Mark Linkous. Lyssna förslagsvis på låten ”It’s a wonderful life” från albumet med samma namn, så förstår du säkert vad jag menar.

    Att använda Lo-fi-inslag när du spelar in eller mixar är ofta rätt väg att gå om du vill sätta en personlig prägel på ditt skapande. Nu är det naturligtvis inte så att du per automatik kommer låta fantastiskt unik bara för att du sjunger i en gammal skräpmikrofon med distortion. Detta är gjort tusen och åter tusentals gånger. Snarare handlar det om att hitta ett sound, som gör att det ”känns” när musiken strömmar ur högtalarna. Med detta sagt finns det naturligtvis oändligt många sätt att skapa skitljud på…

    Hur som helst, här kommer mina bästa Lo-fi tips som förhoppningsvis sätter lite fart på kreativiteten:

    1. Om något behöver göras tydligare använd distortion istället för EQ.
    2. Låt instrument överlappa varandra och medvetet bråka om utrymmet då och då.
    3. Tänk på reverb och delay som instrument, snarare än effekter.
    4. Spela upp inspelade instrument genom gitarrförstärkare och pedaler och spela in på nytt.
    5. Använd rumsmikrofoner när du spelar in och mixar.
    6. Läckage och brus får mixen att låta mindre steril.
    7. Begränsa antalet kanaler (kraftigt) som på den gamla goda tiden.
    8. Ovanliga och ”fel” mikrofonplaceringar kan göra underverk.
    9. Fundera inte över vad som är rätt, utan på vad som faktiskt låter bra.

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.