Jump to content
Annons
  • 5 smarta equalizer-tips som löser vanliga problem vid mixning

    FREDAGSTIPSET: Det finns inga regler för hur equalizern ska användas. Tråkigt med sant. Och med dom orden skulle dagens Fredagstips kunna vara slut...

    Jon Rinneby

    ingang_3595321708.jpg.86f5e1c25d938992dd4ab4d71323bb82.jpg

    Nåja, riktigt så enkelt är det såklart inte. Vad som däremot finns är en drös med mer eller mindre smarta knep, som arbetats fram genom åren för att lösa de problem du ofta ställs inför för när du mixar. Det är nämligen precis detta som är equalizerns enda uppgift, att lösa problem: Mindre diskant, mer diskant, mer botten, mindre mellanregister, bättre separation och så vidare. I den bästa av världar skulle vi nämligen inte behöva equalizern överhuvudtaget.

    Den perfekta inspelningen behöver alltså inte rättas till, förutom möjligen volymjusteras och panoreras lite. Så ser naturligtvis inte verkligheten ut, det vet vi alla vid det här laget. Du kan därför med gott samvete testa något av följande knep nästa gång du brottas med en bångstyrig mix:

    1. Använd Low-cut
    På alla kanaler utom baskagge och bas, åtminstone upp till 80 Hz. Då får bottenpaketet den plats den förtjänar och mixen får bättre separation och tyd.

    2. Equalizer innan kompressor
    Är ofta en god idé, eftersom störande frekvenser då löper mindre risk att förstärkas. Kompressorn får jobba med ljudet så som du vill att det ska låta.

    3. Svep
    Med equalizern i problemområdet 100-200 Hz när du mastrar, för att leta efter störande frekvenser som sticker ut, skär sedan bort dessa. Detta fungerar naturligtvis även på individuella spår och hjälper mixen att bli mindre grötig och andas mer.

    4. Mixa i mono
    När du skruvar på equalizern. Detta tvingar dig att fokusera på separationen, eftersom alla kanaler möts i mitten. När du sedan lyssnar i stereo kommer mixenn öppnas upp rejält.

    5. Hyllfilter
    Är bra för att minska volymen på instrument med mycket basinnehåll och få dem att sitta bättre i mixen, gärna i kombination med high-cuter-filter. Detta kan även få instrumenten att låta mer intressanta, till skillnad från att bara jobba med volymreglaget.

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.