20 påståenden som vill få dig att tänka till
Av Jon Rinneby
Det finns inga absoluta sanningar när det kommer till musikproduktion. Något som kan kännas lika frustrerande som det är tröstande. Du kan lära dig allt om frekvenser, kompression och olika tekniker och ändå stå som ett stort frågetecken när nya utmaningar knackar på dörren. Varje mix är unik och med den kommer nya lärdomar. Detta är en av tjusningarna med musikproduktion.
Jag är fullt medveten om att följande påstående kan uppfattas som provocerande (därav den lugnande bilden ovan), eller direkt felaktiga, men tänker ändå att detta i förlängningen är något bra. Tanken med dessa oneliners är att röra om lite i grytan, snarare än att agera enkla lösningar. Och om du begrundar och tar med dig, eller ännu hellre ändrar och förnyar, endast ett visdomsord så är jag mer än nöjd.
1. Hitta känslan så sköter mixen sig själv.
2. Den enes otydliga mix är den andres värme.
3. Strävar du efter ett originellt eller nytt sound? Var nyfiken.
4. När du lyssnar på mixen och inte på musiken har du suttit för länge.
5. Innan du ändrar något, fundera över vad du faktiskt vill åstadkomma.
6. Volymautomatisering är tidskrävande, men nästan alltid värt besväret.
7. Testa att mixa i mono för att få bättre koll på överlappande frekvenser.
8. För mycket pillande och tillrättaläggande leder snabbt till en livlös mix.
9. Om två instrument slåss om samma frekvensområde, låt det ena vinna.
10. 100, 1000 och 10000 Hz täcker ett större frekvensbehov än du kanske tror.
11. All utrustning i världen är bortkastade pengar om du inte kan lita på din lyssning.
12. Om något instrument låter för starkt eller svagt, ändra 3 dB och se hur det känns.
13. Strävan efter en väl separerad och balanserad mix är många gånger fel väg att gå.
14. Hur volymstark musiken upplevs handlar många gånger om mixen, inte mastringen.
15. En mix med urholkat mellanregister kommer alltid upplevas som mindre volymstark.
16. Hemligheten bakom en bra mix handlar inte om "bra ljud" utan om rörelse och energi.
17. Att använda eq på hela grupper ger många gånger ett angenämt och naturligt resultat.
18. Jobba hellre med små eq- och kompressorjusteringar på många element, än tvärt om.
19. Kompression handlar minst lika mycket om att skapa rörelse som att kontrollera dynamik.
20. Om din mix låter bra på svag volym har den goda förutsättningar att låta bra även när du krämar på.
BONUSTIPS: Omfamna dina begränsningar.
Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
Recommended Comments
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.