10 vanliga fel vi gör när vi mixar – del 2/2
Av Jon Rinneby
I vanlig ordning vill jag passa på att understryka att flera av dessa punkter inte är något jag själv kommit på, utan snappat upp lite varstans ifrån. Då kör vi!
Mastra inte medan du mixar. Vänta med detta till nästa dag, när du är nöjd med mixen och kan lyssna med fräscha öron. Många mixar och mastrar själva och gärna samma dag, detta är långt ifrån optimalt av flera anledningar. Du tappar omdömet, du är hemmablind, och förmodligen även örontrött. Du får svårt att lyssna kritiskt, på rätt sätt och rätt sak, det vill säga du kommer förmodligen snöa in på mixdetaljer (som du då kanske försöker lösa) istället för att fokusera på helheten – vilket är själva kärnan i mastring. Alltså, när du känner dig klar med din mix, exportera den, och mastra nästa dag, resultatet kommer garanterat bli mycket bättre.
Mixa gärna med pluggar på masterregeln. Det gör jag dagligen. Men blanda inte ihop detta med att mastra. Du kan använda eq, kompressor, mixerbords- och rullbandsemuleringar bäst du vill, men detta är fortfarande en del av mixen, en del av ditt sound, detta är inte mastring.
Var försiktig med stereobreddningseffekter. Om du tvunget vill bredda vissa element i mixen så gör det endast på ett fåtal saker och inte på fundamentala saker som ligger i mitten, som till exempel baskagge, virvel eller bas. Syntar och stråkar fungerar bättre för ändamålet. Lyssna på din mix i mono då och då för att testa att vissa instrument inte försvinner helt. Vissa hävdar bestämt att vi idag inte behöver ta hänsyn monokompatibilitet och det är helt okej att tycka så. Själv tillhör jag kategorin som vill att mina mixar ska fungera överallt, även genom en mobiltelefon eller köksradion.
Skär innan du boostar. Detta kallas också subtractive eq och är långt ifrån ett nytt påfund. Även här råder det delade meningar om vad som är ”rätt” eller ”fel”, men personligen gillar jag att först plocka bort det jag inte gillar, för att sedan lägga till. Sitter du på många färgande equalizers eller analog hårdvara så kan det naturligtvis finnas en större poäng med att trycka på lite extra om det behövs, just för att sätta karaktär på mixen. Sedan vill jag också understryka att du naturligtvis kan boosta med vilken eq som helst, men kontentan är att det är bra att först plocka bort ”problemen”. Rätta inte till saker genom att boosta, gör det genom att skära.
Lyssna på din mix i olika rum och i olika anläggningar. Detta har du förmodligen redan hört hundratals gånger innan och det är just därför som det är så viktigt. Du måste ta ett steg tillbaka då och då och verkligen lyssna på din mix, i sin helhet, i olika system. Det är först då du kan få ett hum om hur din låt kommer uppfattas av andra lyssnare. Det är naturligtvis omöjligt att få en mix att låta bra överallt, det är fysiskt omöjligt, och här gäller det att göra en avvägning. Lär känna din lyssning helt enkelt. Jag rekommenderar varmt NAD Viso HP50 och AKG 701 som bra hörlurar att referenslyssna i.
BONUSTIPS: Dave Pensado är en klok person och tipsar om de vanligaste felen många av oss gör här.
Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.