Jump to content
Annons
  • Test: Focusrite Scarlett 18i20 4th Generation

    Focusrites Scarlett-serie är bland de mest populära ljudinterfacen på marknaden. Nyligen kom den fjärde generationen och vi tittar närmare på det största av de nya interfacen, 18i20 – ett kompetent, lättanvänt och prisvärt interface.

    Max Gebhardt

    18i201800x900.webp.b3126dbeb7554ff544bce57a490f7a87.webp

    För många är drömmen fortfarande att få arbeta i en traditionell analog studio med ett välljudande inspelningsrum, utsökta rackeffekter och viktigast av allt – erfarna tekniker som vet vad de gör. Verkligheten gör sig dock påmind i form av kostnad och tillgänglighet, och som bekant spelas nästan all musik idag in med hjälp av betydligt mer kostnadseffektiv utrustning. 

    Ett av de företag som har varit ledande i den digitala hemstudiorevolutionen är Focusrite, särskilt då med den serie USB-interface som går under namnet Scarlett. Nyligen släppte man generation fyra av Scarlett-interfacen och i dagens test tar vi en titt på det största av dem, 18i20. 

    Ett robust yttre
    Det första intrycket spelar roll och Focusrite 18i20 plockar poäng direkt. Istället för ett externt nätaggregat som är vanligt hos interface i det lägre prissegmentet är nätdelen integrerad, vilket ger vårt testobjekt en proffsig framtoning och en stadig vikt. Det nitton tum breda och en rackenhet höga chassit är tillverkat i metall och ger ett snyggt och robust intryck. Vill du skruva in enheten i racket måste du ta bort två sidopaneler i plast och montera racköron, vilket finns som extra tillval. 

    framsida2.webp.888a93fcdb7596335193ec8a39cad9ab.webpInterfacets frontpanel är också tydlig och genomtänkt. Här finns två hörlursutgångar med varsin volymratt och en stor volymratt av den ändlösa digitala sorten. En LED-ring (eller Gain Halo som Focusrite föredrar att kalla det) runt om visar antingen nivån på inkommande signaler eller volymkontrollens position. Alla vridreglage på testenheten har Gain Halo-funktionen. Förutom Mute-funktionen är 18i20 det enda av Scarlett-interfacen som har en inbyggd talkback-mikrofon och en Dim-knapp för att snabbt sänka lyssningsnivån. 18i20 är också ensam i syskonskaran om att ha en inbyggda nivåmätare. I Control 2-mjukvaran som styr interfacet är det valbart vilken nivå som Output-knappens mätare ska visa. 

    Åtta mikrofoningångar 
    Det som gissningsvis främst lockar till köp av den största Scarlett-modellen är de totalt åtta analoga ingångarna för mikrofoner eller linjenivå. De gör det alltså möjligt att samtidigt spela in åtta mikrofoner eller andra ljudkällor, utan att behöva använda annan kringutrustning. Den skarpögde noterar att det faktiskt finns tio XLR-ingångar på enheten, inte bara åtta. Det beror på att de två kontakterna på frontpanelen, kanal 1 och 2, dubblerar kanal 1 och 2 på baksidan – de sitter där för att de ska vara lätta att komma åt om enheten har monterats in i ett rack. Mikrofonförstärkarna levererar 69 dB förstärkning vilket bör täcka de allra flesta situationer. Ingångarnas nivåinställning göras via en enda uppsättning reglage, man väljer vilken ingång man ställer in med Select-knappen. Link-knappen kan användas för att koppla samman två kanaler, vilket är smidigt för stereoinspelning av exempelvis trumöverhäng. 

    Air var det här
    Mikrofonförstärkarna har alla Focusrites unika Air-krets, som lägger till en viss färgning av ljudet. Air-kretsen har två lägen. Presence är avsett att ge lite extra liv åt signalen med ett enkelt diskantlyft. Presence and Harmonic Drive-läget lägger till lite lätt kompression av mellanregistret, för att efterlikna ljudet från klassiska analoga mixerbord. Auto Gain gör det till en smidig affär att hitta rätt nivåinställning på mikrofonförstärkarna och Clip Safe skyddar mot eventuell överstyrning, så att inte något oväntat starkt ljud överstyr inspelningen. 
    baksida.webp.597553314af887c8844822b4846d6e9d.webp
    På enhetens baksida har de tidigare nämnda mikrofoningångarna sällskap av utgångar på telekabel för två par monitorer samt ytterligare sex linjeutgångar för att sända ljud till outboardeffekter, extra hörlursförstärkare och liknande. Vi hittar även MIDI in- och utgångar, S/PDIF-anslutningar som ger stereo in och ut, och två optiska ADAT-anslutningar som ger åtta kanaler in/ut i upp till 96 kHz samplingsfrekvens. Här finns även en BNC-anslutning för att synkronisera till andra enheter. Och så hittar vi alltså nätkontakten till den interna strömförsörjningen. Focusrite Scarlett 18i20 4th är “class compliant” och fungerar alltså utan att man är tvungen att installera extra mjukvara. Med det sagt är det ändå att rekommendera att ladda ner programvaran Control 2 eftersom vissa funktioner bara är tillgängliga den vägen. Med hjälp av Control 2 uppdaterar du interfacet till den senaste firmware-versionen och här finns även den virtuella monitormixern med omfattande möjligheter att skicka ljudsignalerna åt alla möjliga håll. Med Control 2 kan enheten helt fjärrstyras via datorn. Programmet finns även för smartphones och surfplattor, både Android och iOS. Registrerade användare bjuds även på ett kostnadsfritt mjukvarupaket som Focusrite har döpt till Hitmaker. Det innehåller olika plug-ins, samplingsbibliotek och provprenumerationer av användbar mjukvara. 
    mixer.webp.4d6d6e4f27761eb103ebdd6d849ca97e.webp

    Tydlig och intuitiv användning
    Focusrite Scarlett 18i20 4th är lätt att använda. På den prydliga frontpanelen hittar man direkt det reglage man söker, och det är ännu enklare att använda Control 2 för att styra enheten. Det enda som finns att anmärka på är att att den mattsvarta frontpanelen kan bli lite väl mörk i dåliga ljusförhållanden och de upplysta knapparna hjälper inte mycket. Utöver det hittar man snabbt ett bra arbetsflöde med 18i20.

    Att ha åtta mikrofoningångar är utmärkt för att micka upp mitt trumset. De första fyra fördelar jag på baskagge, virvel och överhäng i stereo, sedan tar jag två närmickar på mina pukor, en till en subkick-kanal och den sista som en slags mitt-i-trumsetet-ambiensmikrofon mellan virveltrumman och bastrumman. Lyssna själv på resultaten nedan. Det är förstås hörbar skillnad på ljudet jämfört med mina Sebatron VMP-4000, en enhet med åtta rördrivna mikrofonförstärkare. Men olika behöver inte betyda sämre, och spåren jag spelade in med 18i20 låter utmärkta med ett tydligt och definierat ljud. Småslag på trummorna kommer fram och cymbalerna skimrar fint och utan några plågsamma frekvenser. Skimret kan ytterligare betonas med Air-kretsens första steg (Presence). På inspelningarna har jag aktiverat den funktionen på virvel, överhäng och ambiensmikrofonen. När jag provar Harmonic Drive-läget blir effekten i mitt tycke lite för drastisk för just den här inspelningen. Men det är lätt att föreställa sig andra inspelningssituationer där den hade fungerat toppen.

     

    Sammanfattning: Test av Focusrite Scarlett 18i20 4th Generation 
    Focusrite Scarlett 18i20 4th Generation är inte ett nybörjarinterface, varken vad gäller pris, ljud eller konstruktion. Det är en robust enhet som inte bara inkluderar alla in- och utgångar som är brukliga i det här produktsegmentet, den utmärker sig också med ytterligare funktioner som Gain Halo, Auto Gain, Link och en överskådlig virtuell kontrollpanel. Vad gäller ljudet imponerar 18i20 med en precis och kraftfull signal, och den inbyggda Air-kretsen bjuder på ytterligare variationsmöjligheter. Den enda invändningen är den något dystra frontpanelen, som i vissa ljusförhållanden blir lite svårläst. Sammantaget rekommenderas Focusrite Scarlett 18i20 4th Generation som ett interface med bra ljud, användarvänlighet och funktionalitet.

    *************** 

    Typ: Ljudinterface med USB-C-anslutning för dator eller mobila enheter 
    Totalt antal kanaler: 18 in, 20 ut 
    Antal mikrofonförförstärkare: Åtta 
    Instrumentingångar: Två 
    Linjeingångar: Åtta 
    Linjeutgångar: Tio (varav fyra är särskilt anpassade för att ansluta två par högtalare) 
    Hörlursutgångar: Två 
    ADAT in/ut: Åtta kanaler upp till 96 kHz 
    S/PDIF in/ut: Två kanaler 
    MIDI: En in, en ut 
    Medföljande tillbehör: 1,5 meter USB-C-kabel, mjukvarupaketet Hitmaker 
    Tillverkningsland: Kina 

    *************** 
     
    Fördelar 

    • Rent, kraftfullt ljud 
    • Air-kretsarna ger variationsmöjligheter
    • Lättanvänt
    • Robust


    Nackdelar

    • Frontpanelen är inte helt lättläst i vissa ljusförhållanden
       

    Textbearbetning: Henrik Andersson Vogel

     


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.