SSL 2 MKII och SSL 2+ MKII: Kompakta interface med klassiska kvalitéer

Av Max Gebhardt
Solid State Logic, kanske mest känt som SSL, är en av de mest legendariska tillverkarna av professionell ljudutrustning. Inte minst förknippas företaget med mixerborden i den klassiska 4000-serien från det sena 1970-talet med sitt kraftfulla, transparenta ljud och det banbrytande arbetsflödet som revolutionerade studioarbetet för all framtid.
Breddat produktutbud
SSL gör fortfarande proffsutrustning av yppersta klass men har på senare år breddat utbudet till att även inkludera utrustning för mindre studior. De populära små ljudinterfacen SSL 2 och SSL 2+ är utmärkta exempel. De lanserades 2020 och släpptes nyligen i reviderade versioner med tillägget MKII i produktnamnen. Det är dessa vi testar här.
Snabbfakta om SSL 2 MKII och SSL 2+ MKII-ljudinterfacen
- Två mikrofonförförstärkare/linjeingångar
- USB-C-gränssnitt för överföring av ljud och MIDI, samt strömförsörjning
- 2+-modellen har två extra utgångar och separata volymkontroller för hörlursutgångarna
- "4K"-krets emulerar karaktären hos mickförstärkarna i de klassiska SL4000-mixerborden
Första intrycket
På testbänken befinner sig alltså de två ljudinterfacen SSL 2 och SSL 2+ MKII och ger ett stilmässigt något stramare intryck än sina föregångare. Det beror inte minst på att man har valt en mörkgrå färg till den stora ratten för lyssningsnivå, den som var klarblå på den första generationens enheter. Frontplattorna i borstad aluminium har också fått en avskild ram. Själva chassit är tillverkat av plast, men verkar vara ganska robust. Kontrollpanelen är lätt vinklad för att vända sitt anlete direkt mot användaren vid placering på ett arbetsbord. På den ena testenheten var dock en av 4K-knapparna en gnutta skev vilket gjorde att det krävdes lite kraft att stänga av och sätta på. Under modellbeteckningen syns även en skillnad mellan denna och den tidigare generationen, nämligen att de nya har möjlighet för in- och uppspelning i 32 bitar och 192 kilohertz samplingsfrekvens.
Ingångssektionen
På den vänstra sidan av panelen hittar vi reglagen för de två mikrofonförstärkarna. Två rattar styr nivån på förstärkningen av inkommande mikrofonsignaler. Mickförstärkarna ger upp till 64 decibels förstärkning där föregångarna nöjde sig med 62.
Ovanför mikrofonförstärkarnas nivårattar finns nivåmätare i form av fem lysdioder och ovanför dessa sitter tre tryckknappar för att aktivera fantommatning, linjeingångarna och högpassfiltren. Just högpassfiltren är en nyhet jämfört med föregångarna. Ett extra försäljningsargument som däremot fanns med redan i ljudinterfacens första generation är Legacy-kretsen, som emulerar ljudet från de berömda SSL 4000-mixerborden och aktiveras med knapparna märkta 4K. SSL upplyser om att kretsen bidrar med "extra analog magi" i form av ett lyft i det övre mellanregistret och ett spann harmoniska övertoner.
Lyssningsdelen
Den högra sidan av kontrollpanelen ägnas åt ljudet ut från enheterna. Här finns det stora volymreglaget som nämndes ovan, märkt Monitor, ett reglage märkt Mix och ett (SSL 2 MKII) eller två (SSL 2+ MKII) reglage för hörlursvolym. Invid hörlursvolymratt B på SSL 2+ MKII finns en knapp märkt 3/4. Med den aktiverad är det inte ljudet från datorns huvudutgångar (1 och 2) som hörs, utan då matas istället ljudet från datorns utgångar 3 och 4 till hörlursuttag B. Tanken är att man ska kunna skapa en separat hörlursmix i datorn och sända den dit, om exempelvis artisten vill ha en annan lyssningsmix än den som sköter ljudet vid inspelning.
Medhörning utan latens
Mix-reglaget låter användaren balansera ljudet från ingångarna med det från datorns inspelningsprogram för att på så sätt skapa en behaglig medhörning vid inspelning utan latens, alltså störande tidsfördröjning. Stereo-knappen placerar ut ljudet från de två ingångarna i höger respektive vänster kanal, och är lämplig att använda vid stereoinspelning. Spelar man däremot in två olika ljudkällor, exempelvis sång och gitarr samtidigt, är det bättre att lämna den knappen i fred så att bägge ljudkällorna hörs i mitten av ljudbilden.
Anslutningar på fram- och baksida
På den främre kanten till vänster finns de två instrumentingångarna med telekontakter för vanliga instrumentkablar. Till höger finns de två hörlursutgångarna. På baksidan hittar vi mikrofoningångarna på kombojack, som alltså även kan ta emot signaler på linjenivå via balanserade telekablar. Här finns också USB-C-kontakten för data och strömförsörjning och de två balanserade utgångarna för monitorparet. Den större modellen har istället totalt fyra sådana uttag.
Det finns fortfarande inget sätt att utöka antalet in- och utgångar på interfacen via exempelvis ADAT-anslutning. Däremot bjuds ägaren på ett gratis mjukvarupaket vid namn Production Pack.
SSL 2+ MKII framsida med två instrumentingångar och två hörlursutgångar som har varsin volymratt. SSL 2 MKII har en gemensam volymratt för bägge hörlursuttagen.
Vad är skillnaden mellan SSL 2 MKII och SSL 2+ MKII?
Bägge enheter har dubbla hörlursutgångar, men det är alltså bara 2+ som har separata volymkontroller för dessa och där hörlursuttaget B kan matas med en separat lyssningsmix. Med den mindre varianten får de två som lyssnar i lurar samsas om en gemensam mix och volymnivå. 2+ har också en extra stereoutgång vilket exempelvis ger möjlighet att ansluta ett extra monitorpar eller sända ljudsignal till någon hårdvaruenhet. Slutligen har 2+ MIDI-anslutningar, som de med den mindre modellen får klara sig utan.
Enklast tänkbara användning
Som uppmärksamma läsare har noterat är de här SSL-interfacen helt befriade från ändlösa datahjul, multifunktioner, DSP-processorer, liksom även dedikerad programvara till datorn. För användning med Mac-datorer krävs inte ens en installation, det är bara att koppla in och köra. Det gör användningen enkel, men förstås till priset av att det inte är möjligt att sätta upp komplexa signalvägar. Om det är en förbannelse eller en välsignelse ligger i betraktarens öga. SSL 2 MKII och SSL 2+ MKII är helt klart utformade med tanke på att ge enklast tänkbara användning.
Klassiska SSL SL-4000. 4K-knappen på SSL 2 och SSL 2+ emulerar ljudet av dessa.
Ljudupplevelse
Ljudmässigt är de två testobjekten härliga. Alla inspelade källor passerar genom enheterna med SSL-typiskt, kraftfullt transparent ljud, och ljudet från utgången är också oklanderlig. Först anslöt jag min Nord Drum 1 och använde ett RME UFX som referens. Om jag verkligen anstränger mig kan jag notera ett aningen mer briljant diskantområde hos RME, vilket dock borde ha liten relevans i praktiken. Med 4K-läget aktiverat på SSL 2 MKII och SSL 2+ MKII får man dock en ganska tydlig ökning i de övre mellanregistret och diskanten, subjektivt sett blir ljudet mer spännande och närvarande.
Jag upplever något liknande när jag testar instrumentingångarna. Här använder jag en SPL Crimson som jämförelseenhet och min Ibanez ATK 810-bas som källa. Skillnaderna är förväntat nog inte heller enorma, men 4K-knappen ger återigen en viss udd och närvaro.
Till sist gör jag ett test på tal och här framträder skillnaderna tydligast. I kombination med en AKG C214 låter SSL 2 MKII lite mer nasal än RME UFX, som är mer neutral. 4K-boosten förstärker detta ytterligare. Bra eller dåligt beror som alltid på ljudkällan och dess roll i mixen.
SSL-interfacen har alltså ingen separat strömförsörjning, utan får sin strömmatning från datorn via USB-ingången. Nackdelen med sådana lösningar är den dynamiska begränsningen vid full belastning. Så om du använder två fantommatade mikrofoner som kräver stor förstärkning och samtidigt vrider upp volymen på två högohmiga hörlurar, närmar du dig enheternas effektreserver.
Intryck i sammanfattning
Med SSL 2 MKII och SSL 2+ MKII har Solid State Logic uppdaterat sina kompakta USB-ljudinterface till den senaste standarden. De har numera fått ett högpassfilter (low cut), mickförstärkarna levererar något mer krut och man kan spela in och upp ljud i upp till 32 bitar och 192 kilohertz. De två ljudinterfacen skiljer sig åt genom att SSL 2+ har två extra balanserade utgångar, separat justerbara hörlursutgångar och MIDI-in- och utgångar. Enheterna strömförsörjs genom USB-anslutningen, men i övrigt är de helt analogt styrda, man behöver inte använda någon mjukvarukontroll. Det saknas digitala expansionsmöjligheter. Ljudet är av mycket god kvalitet. Endast en trilskande 4K-omkopplare försämrade intrycket på en av testenheterna.
Kort och gott: Om du letar efter ett kompakt, prisvärt och lättanvänt ljudinterface bör du kolla in de nya SSL 2 MKII.
*******
Fördelar
- Mycket bra ljud från alla komponenter
- 4K-kretsen ger ett extra ljudalternativ
- Lätt att transportera
- Enkel användning
Nackdelar
-
Trög omkopplare på en av testenheterna
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.