Jump to content
Annons
  • Sony MDR-M1 – en uppdaterad klassiker

    Den nya hörlursmodellen Sony MDR-M1 bjuder på många förbättringar av den redan populära MDR-7506. Studio testar och imponeras av en robust och prisvärd lur med neutralt ljud och minimalt ljudläckage.

    Nils Erikson

    Sony MDR-M1 - introbild artikel 1800x900.webp

    I den lägre prisklassen har Sony MDR-7506 länge varit en favorit i många studior runt om i världen, tack vare sin robusta design och sin relativt neutrala ljudåtergivning. Men det finns alltid utrymme för förbättring och det har Sony tagit fasta på med nya MDR-M1, utvecklade i samråd med de båda New York-baserade studiorna Power Station och Battery Studios.

    En sluten hörlur med basreflexhål
    Vid en första anblick skiljer det inte så mycket mellan den nya och tidigare modellen. MDR-M1 ger kanske inte det mest moderna intrycket bredvid andra hörlurar på marknaden, men utstrålar ändå en tidlös och lite anspråkslös kvalitet. Kåporna omsluter öronen och är av sluten karaktär. Längst upp finns dock en avlång liten öppning för att släppa ut luft vid transienter (hårda trumljud och liknande) och det märks på ljudkvaliteten. Mer om den strax. 


    Sony MDR-M1 - artikelbild 1 1800x900.webp

    Sony MDR-M1 bygger vidare på populära modellen MDR-7506 och kan bli en ny referenshörlur för inspelning, mixning och mastering.

    Öronkuddarna är utbytbara och bekväma men saknar det särskilda spår för glasögonskalmar som vissa av konkurrenterna erbjuder. Sedan beror det ju på huvudform och glasögon om ljudläckage uppstår. Just läckaget, både utifrån och inifrån, är annars en punkt som Sony arbetat extra med. Ett lågt läckage har förstås dels betydelse för hur mycket ljud utifrån som stör lyssningen, men viktigare är att det påverkar basåtergivningen, i synnerhet på slutna lurar. Dessutom är det ju en fördel vid exempelvis inspelning av sång att kompet eller klickspåret i lurarna inte läcker in mikrofonen. MDR-M1 är därför mycket lämpliga att använda vid inspelning.


    Sony MDR-M1 - artikelbild 2 1800x900.webpVid sånginspelning ger den slutna konstruktionen tillräcklig isolering mot ljudläckage.

    Stor bygel och platta lurar
    Huvudbygeln, som är av metall och försedd med en mjuk kudde, går att skjuta upp mer än hos många andra hörlurar, vilket uppskattas av oss med stora skallar. Att kåporna går att vika in så att lurarna blir platta uppskattas av alla som behöver transportera dem. Någon påse eller väska följer dock inte med.

    Det gör däremot två avtagbara kablar, 1,2 meter respektive 2,5 meter långa. De är lagom mjuka och knixar därför inte så lätt. Kontakterna är guldplätterade och kan skruvas fast i kåpans anslutning. Den sitter på vänster sida, men det hade varit bra att kunna välja höger sida också, beroende på hur ens studio ser ut. Högtalarkonen drivs av en 40 mm neodymspole med bara 50 Ohms impedans, så det krävs inte så kraftig hörlursförstärkare för att driva MDR-M1 rent och fint. 


    Sony MDR-M1 - artikelbild 3 1800x900.webp

    Huvudbygeln är bekväm, två kablar följer med och kåporna går att vrida till platt läge.

    Välbalanserat ljud
    Det generösa frekvensomfånget, 5 Hz - 80 kHz, kan synas onödigt, men faktum är att detta ger ett renare ljud även inom det hörbara området, eftersom flera av komponenterna ansträngs mindre. Och mitt intryck av ljudkvaliteten är gott, faktiskt imponerande för prisklassen. Här finns varken den överdrivna bas eller diskant som många andra hörlurar dras med. Sådant kan ju låta fett när man konsumerar musik, spel eller film, men komplicerar mixning och mastering. Då är en mer neutral återgivning avgörande och det är just vad MDR-M1 bjuder på, med ett nyanserat mellanregister som ger dig koll på kritiska nivåer av sång och virveltrumma med mera.

    Likväl har de en solid basåtergivning, delvis tack vare den slutna konstruktionen. Öppna lurar är i längden bekvämare att sitta med under långa pass, men MDR-M1 är så pass lätta på huvudet att de inte tröttar ändå. Basreflexhålet ovanpå gör också att lurarna inte storknar vid kraftiga transienter utan behåller sin neutrala klang.

    Mixarna funkar
    Nu ska man ju inte mixa eller mastra enbart i hörlurar. Många professionella ljudtekniker gör det faktiskt aldrig, men jag tycker att det är ett bra komplement till studiomonitorer, särskilt med tanke på att så många idag bara lyssnar på musik så och att stereobilden blir en annan. Jag testade därför att mixa några olika låtar i MDR-M1 och jämförde resultatet med andra ljudanläggningar, och det var överraskande bra. Inga konstigheter, vare sig i balansen mellan instrument eller frekvensåtergivningen. Visserligen krävs det alltid viss tillvänjning med nya högtalare eller lurar, men med MDR-M1 var den processen kort.

    Håller de?
    Få saker slits lika mycket i en studio som ett par hörlurar. De tas av och på hela tiden och kan hamna lite var som helst, rentav på golvet. Det vill till att de är gediget byggda, från öronkuddarna till bygeln och inte minst anslutningarna, så att det inte uppstår glapp. Det är svårt i ett kort test att avgöra hur MDR-M1 står sig i längden, men dess föregångare MDR-7506 har gott rykte och M1:orna utstrålar trots sin något lägre vikt snarare högre kvalitet. Prognosen för hållbarheten är således god. Rent fysiskt hamnar de också på samma sätt på huvudet varje gång man tar på dem, en ofta förbisedd egenskap. 

    Sony MDR-M1 - artikelbild 4 1800x900.webp
    MDR-M1 har ett neutralt och välbalanserat ljud som lämpar sig även för mixning och som komplement vid mastering.

    Slutord
    Sammantaget är Sony MDR-M1 ett stort kliv uppåt från MDR-7506. Men även oavsett den jämförelsen bjuds här på en balanserad, bekväm och pålitlig hörlursupplevelse som jag varmt kan rekommendera. Det kan hända att Sony här har etablerat en ny branschstandard, i vart fall för alla som inte vill lägga en förmögenhet på sina hörlurar.

     

    *****

    Fakta – Sony MDR-M1 hörlurar
    Typ: sluten, dynamisk, over-ear
    Frekvensomfång: 5 Hz - 80 kHz
    Känslighet: 102 db/mW
    Impedans: 50 Ohm vid 1 kHz
    Max input: 1500 mW (IEC)
    Driver: 40 mm neodymmagnet
    Kablar: 1,2 m + 2,5 m
    Kontakt: 3,5 mm TRS med adapter till 6,35 mm
    Vikt: 216 gram
    Pris: Cirka 2900 kr

    *****

    Fördelar

    • Prisvärda
    • Välbalanserat och neutralt ljud lämpligt för mix och mastering
    • Bekväm passform
    • Robust och praktisk konstruktion

    Nackdelar

    • Kabelanslutning bara på vänster sida

    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.