Spelmusikkomposition med Kristofer Eng
Av Lotta Fahlén
Kristofer Eng.
Kompositören Kristofer Eng har jobbat inom de flesta områden som rör musik - han har skrivit för teater, musikaler, körer och spel, jobbat med olika artister såväl som med det egna bandet Brighteye Brison och undervisat i allt från musikteori till musikantropologi. Dessutom är han grundaren av Elias Software som är ett verktyg för att skapa adaptiv musik och interaktiv ljuddesign för spel.
Hur kom du in på spelmusikbanan?
– I slutet av 90-talet var jag en av de första eleverna på KMH som utbildades i Microsoft Direct Music där allt handlade om adaptivitet snarare än om ljudkvalitet. När jag fick mitt första riktiga spelmusikjobb insåg jag att allt hade ändrats. Mitt jobb handlade då mycket om att komplettera en symfoniorkester med nya sounds och percussion, ett av de roligaste uppdrag jag gjort! Visserligen ett väldigt roligt jobb men när jag insåg vilken förlegad teknik som användes kände jag att jag måste göra något. Då startade jag Elias Software och har arbetat med att utveckla och driva musikteknologin framåt sedan dess. Jag har ett stort intresse för teknik men också lång erfarenhet från komponerande vilket gör att jag kan dela min tid mellan teknisk innovation och musikaliskt skapande.
Nyligen släpptes originalmusiken från It Takes Two i form av 33 spår i olika genres som är ett axplock av 13 timmar av spelets musik. Alltså en väldig massa musik! Kan du guida oss genom processen - från start till färdig musik?
– Det är helt unikt att göra musiken till ett spel där varje level har en helt egen musikstil och även har denna mängd musik. Man kan säga att vi egentligen gjorde musik till nästan tolv spel. Tillsammans la jag och Gustaf ner all tid vi kunde på att skapa unika sounds, spela och använda alla instrument vi kunde komma över. Vi tog aldrig någon genväg, 90 procent av alla gitarrer, basar och framförallt percussion är live.
– Normalt sett jobbar man mycket med tekniska lösningar och återanvändande av musik i spel för att täcka upp den otroliga mängd musik som behövs. I detta fall gick inte det i och med att det ständigt var nya stilar och instrumentering. Risken var förstås att det skulle vara svårt att känna en röd tråd men vi jobbade väldigt hårt på det och hittade element som band ihop allt. Soundet till det vi kallar för "Real world", när man i spelet är hos dottern Rose, blev nyckeln till att binda ihop den musikaliska storyn. Hakeem är en annan karaktär som har ett tydligt flamenco-tema i spelet som också band ihop allt på ett bra sätt.
Kristofer Eng och Gustaf Grefberg har komponerat originalmusiken till spelet It Takes Two av Josef Fares. It Takes Two är ett datorspel i form av en romantisk komedi, en historia om föräldrarna Cody och May som bestämt sig för att skiljas. För att förhindra separationen förvandlar dottern Rose dem till dockor som utsätts för en serie prövningar i syfte att tvingas samarbeta och hitta tillbaka till kärleken. Lyssna på musiken och se trailern längre ner.
Hur har samarbetet mellan er kompositörer, ljudchef och spelets skapare sett ut i det här projektet?
– Inför varje ny level pitchade jag och Gustaf Grefberg först för ljudchef Philip Eriksson, för att etablera sound och samklang med ljuddesignen. Sedan för Josef Fares. Inget gick vidare utan hans godkännande. Efter det jobbade vi vidare, skrev musik, antingen på egen hand eller så samarbetade vi.
– Gustaf stod för all planering och implementation och jag hade ansvar för huvudtemat och de flesta övriga teman i spelet. Jag hade också en roll av att vara "bandet". Nightclub var helt Gustafs skapelse men jag var så glad att få använda mig av mina slapbaskunskaper och få lägga funk gitarr på det.
På vilket sätt skulle du säga att det skiljer sig att komponera för spel från att skriva för exempelvis kör eller teater?
– Att komponera för kör är väldigt speciellt då du är helt i händerna på den aktuella körens kapacitet. Du behöver anpassa dig till den under skrivandet för att träffa rätt. Under mina tidiga år som kompositör skrev jag mestadels för teater. Jag tvingades lära mig en massa instrument själv vilket är en av mina styrkor idag. Det jag älskade med teatern var att skriva musik till skådespelare som har så mycket i sin verktygslåda förutom sången, många kan nästan agera en bättre sångkapacitet än de egentligen har. Men eftersom jag längtade efter högre musikalisk kvalitét sökte jag mig vidare.
– Inom spelmusiken värderas kvalitét väldigt högt och ofta finns budget för att hyra in de musiker som behövs eller till och med en symfoniorkester. I och med att kvalitétstänket är så högt inom spel blir man hela tiden pushad att göra bättre ifrån sig. Antingen av ljudchefen, regissören eller som fallet var i It Takes Two, att vi som kompositörer försökte höja ribban varje level. Sen har vi ju det uppenbara och det viktigaste, när du skriver till spel skriver du till en story som inte är spelad ännu. För det krävs ett helt annat sinne och en enorm fantasi hos kompositören. Adaptiv musik innebär att du med musikaliska tekniska system lyckas skapa en musik som känns helt linjär och specialskriven till exakt ditt sätt att spela storyn. Du skall ha samma känsla som när du försvinner in i en film och glömmer bort att den är musiken som gör att du gråter, skrattar eller sitter på helspänn. Musiken i spel skall göra storyn och upplevelsen bättre.
Och till sist – för någon som vill börja komponera för spel, vad är dina bästa tips?
– För mig är musiken den främsta upplevelseförhöjaren och det bästa verktyget för att stärka en story. Det är målet med mitt eget komponerande men också för Elias Software. Det finns många vägar dit men mina tips är följande;
-
Börja smått. Hitta ett litet spelprojekt och erbjud dig att hjälpa till med musiken. Lär dig längs vägen och testa olika gratisversioner av mjukvaror för att förstå vad som skiljer dem åt.
-
Hitta din röst och din stil. Vad är du bra på och hur låter du? Ingen ger ett jobb idag till någon som kan härma Hans Zimmer och stora ljudbilder. Hitta en annan väg eller drunkna i havet av ljudbiblioteksköpande lycksökare.
-
Utbilda dig. Det finns idag väldigt bra utbildningar för spelmusikkompositörer, antingen på KMH med Hasse Lindertorp som mycket kompetent lärare eller den nya utbildningen på Östra Grevie folkhögskola med Johan Holmstöm i spetsen. Kommer du inte in på nån utbildning - lär dig hemma istället. Elias, Wwise & Fmod som är de tre mjukvaror du bör kunna finns att ladda ner med tutorials och exempel så det är bara att köra igång.
- Mingla! Var på alla sociala media och digitala träffar men självklart även i verkliga världen när coronan är över. Många jobb får man på nån pub, nåt game jam eller andra träffar.
Lyssna på musiken till It Takes Two:
Se trailern till It Takes Two:
Sociala medier
Twitter: https://twitter.com/engkristofer
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/kristofer-eng-78a14454?originalSubdomain=se
Måndagsintervjun är en serie av @Lotta Fahlen där intressanta personer från musikbranschens alla hörn delar med sig av sin expertis. Artister och musikproducenter till PR-snillen och ljudtekniker ger en inblick i sina skapandeprocesser, arbetsmetoder och delar med sig av värdefulla tips och erfarenheter de samlat på sig längst vägen.
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.