Del 1: Vägen till musikjobben
Klockan är 12 på natten i Los Angeles, och Isabelle Engman jobbar fortfarande. Som musikskapare för film, tv och spel blir det lätt sena kvällar. Det handlar om att göra musik i hög kvalitet, att kunna hantera de flesta musikgenrer, ha stenkoll på sina ljud och verktyg och jobba blixtsnabbt. Och det är ett fantastiskt jobb, tycker Isabelle. Hon är 31 år och har gjort närmare 60 jobb inom film- och spelmusik. Som kompositör i Los Angeles komponerar, producerar och mixar man musiken till en fullständigt färdig produkt.
Många års studier
Trots att hon föddes med bara en hand, så bestämde hon sig redan som mycket ung för att börja spela piano. Hon behövde dock hitta egna sätt för att arrangera om de musikstycken hon skulle lära sig, och det bidrog också till att hon började skapa egen musik när hon var omkring tio år.
Inspelning av den animerade filmen Pulse. John Williams Scoring Stage i Los Angeles.
Isabelle har studerat musik i nästan hela sitt liv. När hon var 15 år gick hon på Rytmus. Därefter var det pianolektioner på Betel Folkhögskola, och senare även studier på Kulturama i Stockholm. På Kulturama läste hon musikproduktion och fick där göra musik till sin första kortfilm 2007. Där och då väcktes intresset för film, och hon gjorde flera projekt tillsammans med filmstudenterna där. Senare studerade hon Musik & Media och Film & Komposition i fem år på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.
Ett par år senare bar det av till Los Angeles där hon kom in på en av världens mest välrenommerade utbildningar inom film & tv: Scoring for Motion Pictures and Television på USC Thornton School of Music. De tar bara in 20 personer per år, och Isabelle studerade här i ett år. Det var en intensivutbildning som motsvarar en masterexamen som annars vanligtvis är på två år.
Kan du berätta lite om utbildningen i Los Angeles?
– Det var en fantastisk utbildning med otrolig tillgång till orkestrar som dessutom är verksamma här i Los Angeles. Man förbereds på att jobba med musik professionellt direkt, och utbildningen förbereder en verkligen för att lära sig jobba under stor tidspress, med upp till fem olika musikprojekt att färdigställa per vecka.
Hur får du dina uppdrag?
– Hälften av jobben får jag via folk som kontaktar mig, och inte sällan är det via rekommendationer. Den andra hälften av jobben söker jag själv upp. På utbildningen i LA gick också filmelever, och en stor del av vägen in i branschen är kontakter man får på skolan. Ludwig Göransson [kompositör till filmen Creed, som producerats av bland annat Sylvester Stallone] började samarbeta med en student. Själv blev jag rekommenderad av Garry Schyman [kompositör till spelen Bioshock och Dante’s Inferno] att ta kontakt med ett spelföretag som jag idag jobbar för. Jag har också haft lite tur och träffat rätt personer vid rätt tillfälle.
Om man inte har någon utbildning, men vill jobba med musik till film/tv/spel, hur ska man gå tillväga då?
– Det är viktigt att skaffa sig ett affärstänk och vara kreativ när det gäller hur du ska kontakta och bemöta folk i branschen. Se också till att skriva musik varje dag och utvecklas hela tiden. Det gäller att bli riktigt snabb och duktig på musik i många typer av musikgenrer och kunna sina musikverktyg och ljud ordentligt. En annan väg kan vara att specialisera sig på en viss musikstil så du blir unik på det sättet. Kanske blir du då inte anlitad till alla typer av uppdrag, men för mer specifika projekt. När det gäller film så kan man även gå på olika musikevent för att nätverka. Det finns stora spelkonvent här i LA, och i Sverige finns filmfestivaler där man kan stöta på många regissörer.
– Det kanske mest värdefulla tillvägagångssättet är att assistera andra redan etablerade kompositörer. Jag jobbade i Sverige som assistent åt kompositören Uno Helmersson, som i sin tur jobbar för Johan Söderqvist [bägge kompositörer till bland annat musiken till tv-serien Bron och filmerna Låt den rätte komma in och Kon Tiki]. Det lärde jag mig massor av! Det är så klart viktigt att själv vara intresserad av film, tv eller spel. Det är inte bara ens musik som är viktig, utan man är en del av ett sammanhang, och man måste veta vad sammanhanget är, inte minst inom spel. Fråga dig själv: Vad ska musiken berätta? När och på vilket sätt?
Här finner du resterande delar:
Del 2 – Från uppdrag till färdig produkt
Del 3 – Budget för musik till film och spel
Del 4 – Isabelles 5 bästa surftips och Checklista – Så får du musikjobben
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.