Produktionstips och låtdissekering med Barbara Chamoon
Av Lotta Fahlén
Barbara Chamoon.
Barbara Chamoon är producent, låtskrivare och ljuddesigner med sin bas i Stockholm. Som artist släpper hon drömsk musik under namnet Chamoon och är nu i full färd med att slutföra albumet Mother som ges ut i höst. Barbara driver även det separatistiska studiokollektivet Oda Studios och är en av handledarna för musikproduktionutbildningen Vem Kan Bli Producent.
Har du haft några ledord under skapandet av Mother?
– Hm, jag hade kommit en bit innan jag insåg att det fanns en röd tråd och att det skulle bli ett album. Men när polletten föll ner så visste jag direkt vilka låtar som behövdes bli till för att slutföra projektet och ledorden blev väldigt tydliga - existentialism, ilska och hopp. De orden är i det här fallet knutna till relationen jag har till min mamma och livet - därav titeln Mother.
På albumet sjunger du på olika språk, skulle du säga att låtskrivandet, soundet eller din process skiljer sig beroende av vilket språk du skriver på?
– Oh, vad kul fråga! Har faktiskt inte tänkt på det så mycket under processen men efter mitt senaste släpp Aussi Jolie, där jag sjunger på franska, fick jag många kommentarer om att min röst kom fram på ett helt annat sätt. Tyckte det var så intressant och det väckte en del tankar och funderingar. Franska är mitt andra modersmål men eftersom jag är uppvuxen och bor i Sverige har jag nog inte de alldagliga orden lika nära till hands vilket påverkar mina ordval och själva historieberättandet. Men det är nog bara till min fördel då språket är korrekt men annorlunda uppbyggt. Min mamma korrigerade texten innan jag spelade in slutversionen och jag var mån om att spela in med en fransktalande tekniker för att det skulle bli bra - tack bästa Julia Jonas för det!
– Sen har ju alla språk sina egna melodier och uppbyggnader så att det melodiskt blir annorlunda att skriva på olika språk är svårt att komma ifrån. Jag ser det lite som mitt ess i rockärmen, att de olika inbyggda melodispråken i mitt huvud påverkar mitt skapande oavsett vilket språk jag skriver på i stunden. Jag behöll mitt egna sound i de franska låtarna och tänker att det också skapar en otrolig distansering från vad som idag är det franska musikidealet, Kanske vågade jag vara mer modig och naken i mitt textförfattande då, who knows.
Barbara Chamoon.
På Oda Studios modererar du samtal där olika producenter delar med sig av sin process från idé till slutversion. Kan du berätta lite mer om Oda Talks?
– Ja precis! Oda Talks föddes ur urvattningen av dåliga ursäkter från skolor och bolag som påstår att det inte går att få tag i icke-cis manliga lärare, förebilder, handledare, producenter eller kunskapsrika människor till workshops och annat. Så istället för att vänta på bättre tider tog vi tag i det själva och skapade Oda Talks som är ett samtal och workshop tillgängligt för alla att ta del av men som endast leds av icke-cis manliga personer. Det är ett tillfälle på 2 timmar där vi tar upp ämnen så som syntes, mix, mastring, sampling med mera och nu på senare tid har vi dykt in i flertalet producenters produktioner.
– Målet är i första hand folkbildning och gemenskap, men jag hoppas även att omvärlden ser exempel på vilka de skulle kunna boka istället för alla gamla rävar de ringer om och om igen.
Jag tänkte låna konceptet och be dig dissekera låten Aussi Jolie, hur har du gått tillväga?
– När albumet började forma sig visste jag att det saknades en låt baserad på gitarr och på temat “framtid”. Jag såg det som en utmaning att skriva utifrån så tydliga ramar då jag vanligtvis börjar utan något tydligt mål. Jag lekte runt vid pianot och kom fram till vilka ackord jag skulle ha, skickade de till en kompis som spelade in ackorden på gitarr. Jag loopade följden och sjöng in olika melodier över. Formen sattes när vi sågs och spelade ihop.
– Melodierna kändes så starka så jag bestämde mig för att det skulle vara en enkel produktion som koncentrerar sig på gitarren, sången och atmosfärer - en känsla. Jag spelade in Viktor Spasov, som spelar de slutgiltiga gitarrerna på låten, på Oda i min studio. Vi använde en rätt så sliten men charmig nylonsträngad gitarr vi har haft liggandes och spelade in med en Neumann TLM 103. Det behövs inte så mycket mer när en spelar in en sån begåvad musiker. När det kommer till gitarrer, som jag förut hade svårt för, gillar jag nu att de har ett rätt så ihåligt sound och den spartanska inspelningstekniken satte det soundet rätt så direkt.
– När jag hade grunden, gitarrerna och sången, var nästa steg att loopa en del i taget och spela in massa körer. Då jag inte har några trummor eller FX i låten ville jag få in de funktionerna i kören. Jag dränkte dessa i mitt favoritplåtreverb Little plate i vanlig ordning. Sedan smyckade jag ut med en string pad som är en go-to plugg från Roland Cloud-bundlen. Basen som kommer in mot slutet av låten är min favorit av Massiv-preset, så subbig men fortfarande så organisk – otrolig!
– Guitar Rig 5 FX från Native Instrument är en jävligt rolig plugg då den medför oändligt med möjligheter och det är faktiskt den som satte hela stämningen i Aussi Jolie. När jag jobbade med demogitarrerna satte jag ihop en kedja med rätt så överdriva parametrar och ett reversat reverb. Och voila så hade jag ett intro och outro!
Barbara Chamoon.
Kan du dela med dig av några tips och tricks du snappat upp under arbetet med Mother?
– Jag känner själv att jag gjort allt i fel ordning då jag lärt mig så mycket nytt på vägen, but here we go:
-
Samarbeta mer! Det tar inte ifrån dig någon cred utan man tas ur sina vanliga rutiner och man skapar något man kanske aldrig hade kommit fram till annars.
-
Börja om och klä om låtar om du känner att du ändrat din smak och utvecklats mycket under processen. Förändring är bra, gör det inte till livskris. Du vet visst vem du är och vad du vill, vi är trots allt bara människor och vi utvecklas och påverkas av omgivningen hela tiden.
-
Spara inte på saker för länge, släpp det medans du fortfarande älskar det!
-
Spara alla kedjor du råkat snickra ihop och återanvänd.
-
Lek runt med nya pluggar och överdriv – ett knep jag brukar använda när jag kört fast och som oftast resulterar i hela soundet för en låt.
-
Bouncea ihop vissa element och processa den filen och klipp den knasigt- kanske var det det som saknades i prodden?
-
Jamma över dina egna låtar i loopar, kanske hittar du något som kom fram ur en prestigelös tagning som faktiskt tillför något till låten.
- Se till att ha bild- och filmmaterial redo tills du ska släppa.
Musik på Spotify:
Videon "Home" på Youtube:
Måndagsintervjun är en serie av @Lotta Fahlen där intressanta personer från musikbranschens alla hörn delar med sig av sin expertis. Artister och musikproducenter till PR-snillen och ljudtekniker ger en inblick i sina skapandeprocesser, arbetsmetoder och delar med sig av värdefulla tips och erfarenheter de samlat på sig längst vägen.
- 1
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.