Jump to content
Annons
  • Obsolete Sounds – biblioteket för försvinnande och utrotade ljud

    Vi besöker det digitala ljudbiblioteket Obsolete Sounds och guidas genom de bevarade ljuden av grundaren Stuart Fowkes vars mål är att spela in hela världen – ett ljud i taget.

    Lotta Fahlén

    2029478921_1.AFPLondonrecordingDec2022CreditBenStansall_AFP_red.jpg.8230bcdae646683faecd1ea114610a25.jpg
    Cities and Memory-grundaren Stuart Fowkes. (Foto: Ben Stansall).

    Vår jords ljudlandskap är i ständig förändring. Arter dör ut, landskap bebyggs, förändras eller försvinner. Nya skogar planteras, gamla städer bombas. Teknikens utveckling går i rasande takt och ljud som var självklara under en generations barndom kan vara totalt intetsägande för en annan.

    Obsolete Sounds beskrivs som världens största samling av försvinnande och utdöda ljud. I det digitala biblioteket konserveras både ljud som redan gått förlorade och ljud som vi riskerar att förlora. Vi kan lyssna på allt från surrande modem, videospelkonsoler och VHS- och kassettband, till föränderliga urbana, kulturella, industriella och natur-ljudlandskap.

    Då ljudet av vår värld förändras snabbare nu än under något skede i mänsklighetens historia, och livslängden för många ljud är kortare än den någonsin varit förut, vill Obsolete Sounds uppmärksamma världens försvinnande ljudlandskap, lyfta fram de ljud som är en del av vårt kollektiva kulturarv och väcka intresse för att hitta sätt att spara ljud på innan det är för sent.

    Obsolete Sounds har initierats av Cities and Memory som är ett globalt och kollaborativ ljudkonst- och fältinspleningsprojekt med målet att spela in och remixa hela världen. För ljudkonstnären och grundaren av Cities and Memory, Stuart Fowkes, har ljud alltid haft en stor betydelse.

    – Sedan 15 år tillbaka använder jag fältinspelningar som musikaliska ljudkällor och samplingar i musikkomposition. Min relation till fältinspelning som praktik är att varje ljud är potentiell musik och källa till kreativ inspiration, snarare än den bevarande eller dokumentära sidan av praktiken. Jag har alltid varit en person som lagt särskilt märke till ljud. Precis som en fotograf kanske ser världen på ett speciellt sätt, hör jag alltid rytmer och melodier i ljuden som omger mig. Det är nog det här perspektivet som skapat riktningen för Cites and Memory.

    Varför är det viktigt att spara ljud för framtiden?

    – Vi lever i en tid då ljud förändras snabbare än någonsin tidigare - tekniska ljud från bara 3-4 år sedan kan redan låta nostalgiska och daterade. Till och med långvariga ljud, som bullertäcken i städer orsakade av förbränningsmotorer, kommer sannolikt att förändras avsevärt under de närmaste åren. Utanför formella arkiv, som exempelvis bibliotek, finns det väldigt få sätt att veta vilka ljud som är - eller kan bli - kulturellt viktiga att bevara för framtida öron. Ljudlandskapen förändras så snabbt och när ett ljud väl har försvunnit är det borta för alltid. Ljud är också det enda sinnet förutom lukt som omedelbart kan föra oss tillbaka till en tid och en plats på ett väldigt frammanande sätt. Det är viktigt för vårt kulturella minne att samla ihop, och sedan omarbeta dessa ljud. Det skapar en ny form av lyssnande.

    58749399_2.CitiesandMemoryStuartFowkesAzoreswaterfall-creditGiuliaBiasibetti_1800.jpg.1b9d40a593040bbfb116edebb4a9f064.jpg
    Stuart Fowkes. (Foto: Giulia Biasibetti).

    På Obsolete Sounds hemsida hittar vi en världskarta där de inspelade ljuden är utplacerade. Vi kan lyssna på Lovrens knakande golv, en antik hiss i Kairo, fiskande kvinnor vid Lake Turkana som sjunger traditionella sånger och ljudet från ett datacenter i Birmingham.

    Varje ljud i projektet har även en “memory version” där musiker, artister och kompositörer tagit en ursprunglig fältinspelning och sedan tolkat om ljudet till en ny komposition. De omkomponerade ljudverken, som även kallas för “reimagined” eller “remixed” ljud, ger en alternativ ljudvärld till vår jords föränderliga ljudlandskap menar Stuart.

    – De remixade ljuden kan anta vilken form som helst - från elektronika och techno till abstrakt ljudkonst, poesi eller talat ord. Den enda ”regeln” som kompositören måste följa är att det remixade ljudet ska innehålla ursprungsljudet, eller en del av det, antingen precis som det är eller processat.

    – Det som är mest fascinerande med de remixade ljuden är när kompositören tar med sitt egna minne och levda erfarenhet i sin personliga tolkning. När de går in i vad ljudet betyder för just dem och vad de hör när de lyssnar tillbaka på det. Ibland väcker det ett barndomsminne eller en reaktion baserad på socialpolitik. Ibland hör en kompositör ett beat eller en melodi gömd inuti en fältinspelning och låser upp den så att världen kan höra den.

    950241152_CitiesMemory_red.jpg.3875cee46ae6159631d538ce3ba001d1.jpg
    Cities and Memory.

    Om du skulle välja ut några extra speciella ljud från samlingen, vilka skulle du välja?

    – Bästa sättet att upptäcka ljudkartan är att slumpvis klicka på olika platser och lyssna. Men om jag ska välja några så kommer de här:

    Lyssna: Gas salesmen in Valparaiso, Chile

    “Ett unikt och fascinerande ljud - försäljare med lastbilar fulla av gasflaskor kör runt på kuperade gator i Valparaiso i Chile. För att fånga de lokala invånarnas uppmärksamhet trummar de fram komplexa rytmer på gasflaskorna och ljudet ekar runt stadens branta gator.”

    Lyssna: The city hangs suspended – a piece built from a soundwalk in New York City

    “Den här kompositionen är byggd från en ljudvandring från 8:e och 37:e på Manhattan i New York sent på natten. Kvällen då inspelningen gjordes kändes staden så kraftfull och allnärvarande att den skulle kunna sluka en helt om man inte gjorde motstånd. Det förde tankarna till dikten "City" som jag skrivit och som också handlar om det överväldigande i att uppleva en stad med varje fiber av ditt väsen. Dikten utgör styckets centrum och kompositionen innehåller fjorton röster som läser upp rader från den.”

    Lyssna: Swimming practice – a piece built from a waterfall recording in the Azores av Ariella Fisher

    "Stycket består av vattenfallsfältsinspelningen från ljudkartan, 2 av mina egna inspelningar (en droppande kran och kokande vattenkokare), röstspår och familjefilmsljud från min barndom. Swimming practice utforskar nostalgins dualitet som både en tröstande och varm minnesupplevelse men också en oroande och orolig känsla av förlust."

    Lyssna: Call to prayer, 4.45am

    “En tidig uppgång klockan 04.45 för att höra flera muezziner kalla till bön över hustaken i Essaouira i Marocko med bakgrund av brusande vågor.”

    Utöver ljudkartan, som innehåller över 5000 ljud spridda över 100 länder och territorium, är det möjligt att prenumerera på en podcasten “Cites and Memory - remixing the world” där de senast inspelade eller remixade ljuden släpps tillsammans med en skriftlig beskrivning av ljudverket. (Lyssna på podcast nedan).

    För den som själv vill bidra med en fältinspelning, eller remixa ett redan inspelat ljud, finns instruktioner här >blatt_streck.png.fed33b8b2bb37bccbb1b1ff9f23f89ba.pngSociala medier

    Facebook

    Instagram


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.