Jump to content
Annons
  • Ljudteknik för opera- och musikaler med John Johansson

    Måndagsintervjun: John Johansson berättar bland annat om hur en vanlig arbetsdag på operan kan se ut och vilka hans bästa tips är för att få till ett så bra ljud som möjligt under opera- och musikalföreställningar. 

    Lotta Fahlén

    john_johansson_2_1800.jpg.50d586f991e923c8146d5f36e1134274.jpg
    John Johansson.

    John Johansson är ljudtekniker, producent och musiker som experimenterat med ljud och ljudteknik sedan barnsben. Han är utbildad i Musik- och ljuddesign vid Linnéuniveristet och arbetar numera som ljudtekniker på Malmö Opera. 

    Vill du börja med att berätta lite om din musikaliska bakgrund och hur du hamnade på Malmö Opera? 

    – Musik och ljud har alltid varit en naturlig del i mitt liv. Jag är uppväxt med gitarrer i hemmet, sång på släktkalas och en musikal- och teatergalen syster. Jag gjorde min första inspelning vid 6 års ålder av en egenskriven låt bestående av hitte-på engelska och ett par gitarrackord jag lyckats lära mig. Denna fångades upp av en mikrofon kopplad till hemmets kassettbandspelare. Mikrofonen hade jag hängt upp i en krukväxt och jag var därefter noga att placera mig själv och gitarren för att få rätt balans i mixen.

    – När mp3orna började florera på internet och min kompis fulkopplade in en massa högtalare i sitt rum för att få “surround sound”, väcktes mitt intresse för ljudteknik. Fast jag förstod inte då att en kunde ha det som yrke. Det var bara kul och intressant. 

    – Senare i livet utbildade jag mig via Musik- och Ljuddesignprogrammet vid Linnéuniversitet på distans. Därefter fick jag praktik som ljudtekniker på Hemgården i Lund. Där blev jag sedan timanställd och var ljudtekniker på flertalet konserter. Jag spelade även in och producerade artister på löpande band i deras studio. Här hade jag en fantastisk mentor som förklarade för mig att det viktigaste för en ljudtekniker är att kunna kommunicera och samarbeta med musikerna. Utöver det lärde hen mig också massa coola mixtricks och att jobba snabbt och effektivt. Jag är evigt tacksam.

    – Efter att ha tjatat mig till ett jobb som scenvakt på Malmöfestivalens största scen presenterade jag mig för en ljudtekniker och frågade om jag kunde följa med hen på olika gig. Sagt och gjort. Denne ljudtekniker, som jag också är evigt tacksam, presenterade mig för andra folk i branschen och det var även så jag en dag fick ett samtal av Malmö Operas ljudchef. Någon hade blivit sjuk och de behövde B-ljud till helgen. Jag tackade ja, och resten är historia.

    Hur ser en arbetsdag vanligtvis ut för dig på operan? 

    – Det är olika beroende på om det är föreställning eller “bara” rep. Men generellt ser vi till att all ljudteknisk infrastruktur lirar inför dagen. Är det musikalföreställning med orkester kopplar vi in eventuella mikrofoner och linecheckar dessa. Spelar genom all medhörning. Kollar att eventuella MIDI-cues till ljusbordet fungerar. Sen är det samling och kortare soundcheck för alla skådespelare. Då PFLar (Pre Fade Listening) vi varenda mygga samtidigt som skådespelarna sjunger en trudelutt. Efter det kommer orkestern och spelar valda stycken som antingen dirigenten eller vi på ljudavdelningen valt. Samma där, PFLar allt och ser så allt låter fint. Vid orkesterinsittningen kan det hända att vi även är nere i orkesterdiket och hjälper musikerna med mikrofonplacering och liknande. Oftast löser dem det så bra själv. 

    – En kvart innan föreställning är det publikinsläpp. Ja! Nu är det banne mig publik igen! Härligt! Då sitter vi och väntar på signal från inspicienten att få starta föreställningen. När föreställningen är igång, är det full fokus. Härlig adrenalinkick!

    – Vid musikaler är vi totalt tre ljudtekniker som jobbar samma kväll. Två A-ljud på FOH, en som kör röster och en som kör orkester och eventuella ljudeffekter via Qlab. Det är också denne som har kontakt med den tredje ljudteknikern (B-ljud) som står bakom scenen och har koll på alla myggor och ljudpassningar bakom scen.

    – Nu när Malmö Opera inte fått ta in publik på grund av pandemin har vi även livestreamat föreställningar. Då sitter en fjärde ljudtekniker uppe i vår studio och kör streamljudet som är en helt annan mix än den ute i salongen.

    john_johansson_1_red.jpg.21d215dda57870ca09ad92a9d5211095.jpg
    John Johansson.

    Hur ser samarbetet ut mellan er som jobbar bakom scenen? 

    – Alla som jobbar med produktionen behöver ha ett enormt samarbete och kontinuerlig dialog för att kunna skapa en fantastisk föreställning tillsammans. Förståelse för andra avdelningar och deras behov är viktigt. Till exempel bad vi rekvisita lägga in filtmatta i en bok som en skådespelare “läser” på scen. Detta var för att undvika kamfilterstuds från boken. Vi har också en dialog med kostym och mask om sändare och trackers om hur dessa placeras och om de kan sys in i olika plagg. 

    Finns det någon/några föreställningar som sticker ut lite extra som du jobbat med? 

    – Alla är fantastiska på sitt sätt. Dock måste jag säga Pippin som var min första musikal jag jobbade med från början. Jag var B-ljud på den tiden och körde alla föreställningar utom en. I Pippin fick jag bland annat preppa två små högtalare med en IEM-mottagare på en silverbricka. På silverbrickan låg, vad som skulle se ut som, ett avhugget huvud. Via Qlab spelades inspelad dialog upp i högtalarna och illusionen var att det avhuggna huvudet pratade. Sen tyckte jag väldigt mycket om Skönheten och Odjuret också. Det var den första föreställning jag vikarierade som A-ljud på. Mäktig känsla. Matilda är också en föreställning som sticker ut på grund av helt otroliga barnskådisar/artister.

    Utöver ditt jobb på Malmö Opera frilansar du även som ljudtekniker, hur skulle du säga jobbet på operan skiljer sig från att sköta ljudet under konsertjobb?  

    – Den största skillnaden är nog att tänka långsiktigt på operan jämfört med endags-gig. På operan är vi också fyra roterande A-ljudtekniker och vi behöver kunna jobba efter samma “standard”. Vi diskuterar ständigt nya lösningar, förbättringar och uppdaterar varandra om ändringar i aktuella produktioner. Ens ego får inte plats här, det är det bästa lösningen som “vinner”, oavsett vem som kommer på det. På endags-gig kan en komma undan med att göra någon konstig lösning som fungerar i stunden och bara en själv vet om. På operan kan en föreställning spelas upp mot 80 gånger. Lösningarna behöver alltså hålla i längden och inte heller krocka med andra föreställningar som spelar under samma period. 

    Vilka är din främsta tips för att få till bra ljud för en opera- eller musikalföreställning? 

    – Sättet att förstärka en operaföreställning skiljer sig från att ljuddesigna en musikal. En opera ska låta naturligt med så lite inblandning av mikrofoner som möjligt. Dirigenten tillsammans med artisterna ska stå för balansen ut i salongen. Därför har vi oftast bara två stycken mikrofoner vid dirigenten som agerar medhörning in på scenen. Vid operaföreställningar slår vi även igång vårt akustiksystem, som, kort beskrivet, består av väldigt många mikrofoner ovan scen som sedan går in i en reverbprocessor. Reverbet spelas sedan upp i högtalare placerade ute i salongen. Det blir ett härligt lyft för rumsklangen. 

    – Generellt är allting närmickat vid en musikalföreställning. Med så många mikrofoner är det viktigt att sätta rätt delaytid mellan alla input-kanaler. Speciellt vid användning av ett vanligt LCR-PA. Annars är det lätt att det blir en enda sörja av ljud, ännu viktigare om det blandas med det akustiska direktljudet ut i salongen. Samma gäller för medhörningen på scen.

    – Malmö Opera blev också nyligen ett av få ställen i världen att ha d&b Soundscape-system installerat, istället för ett traditionellt LCR-PA. På Malmö Opera innebär detta cirka 80 högtalare och en mjukvara som hanterar objektsbaserad mixning och rumssimulering i syfte att skapa akustiska miljöer där ljudkällor kan placeras och flyttas runt som man vill i ljudbilden. Vi har även d&b En-Space installerat som placerar dessa objekt i olika rumsklanger tagna från kända konserthallar i världen. Det låter magiskt bra och kommer troligen helt ersätta vårt nuvarande akustiksystem i framtiden.

    – Vi har även ett system som heter TiMax som innebär att varje skådespelare får ha en liten tracker på sig. TiMax skickar OSC-meddelanden till soundscapes mjukvara och på så vis sker “panorering”, både i djupled och bredd, av skådespelarens “ljud” i realtid. Detta är helt otroligt och måste upplevas. 

    – Slutligen. Kommunikation med skådespelare och musiker är viktigast. Kan inte de leverera vad de är bra på så blir inte slutprodukten bra.

    Hemsida: Sounds like Lind


    Måndagsintervjun är en serie av @Lotta Fahlén där intressanta personer från musikbranschens alla hörn delar med sig av sin expertis. Artister och musikproducenter till PR-snillen och ljudtekniker ger en inblick i sina skapandeprocesser, arbetsmetoder och delar med sig av värdefulla tips och erfarenheter de samlat på sig längst vägen.

    • Gilla 1

    Användarrespons

    Recommended Comments

    NiceQ

    Postat

    Läst med intresse. Men en del svåra begrepp. Vad är t ex "d&b En-Space"

    Nils



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.