Jump to content
Annons
  • Låtskrivande och kvantitet framför kvalitet med projektet Famnen

    MÅNDAGSINTERVJUN: I veckans intervju berättar Gustav Löfstrand om sitt låtskrivande, att lyckas hitta tillbaka till skaparlusten och varför kvantitet kan vara bättre än kvalitet många gånger.

    Lotta Fahlén

    famnen_redjacket_jail_2000.thumb.jpg.c44948efd67a6efd5e1e279519c7a53d.jpgGustav Löfstrand, Famnen.

    Gustav Löfstrand är låtskrivare och producent som i år kommer släppa inte bara en utan tre EPs under det nya projekt Famnen. Efter att länge ha skrivit musik på engelska har han nu gått över till att skriva på svenska och blandar folkrock med barrockpop för att komma åt ett unikt sound som fokuserar på det fula. 

    
Du har nyligen släppt två singlar, Vi va och Ut i en natt, och EPn Prototypen, kan du berätta lite mer hur musiken och projektet Famnen växt fram?
    – Efter år av musikalisk frustration skrev jag in mig på ett imaginärt behandlingshem för sårade sångare och låtskrivare. Jag behövde få allt förakt för branschen och all ilska kring varför jag sabbat så mycket på grund av sällsyn ängslighet ut mitt system. Jag behövde sluta fokusera på fel saker kring att vara en skapande människa. Allt behövde tystna för en stund för att jag skulle kunna komma tillbaka på en rengjord bana. Och det hände. Melodier och textrader rinner nu ur mig som om jag vore den sista mannen på jorden där endast upprättandet av en låtbank på en miljon låtar skulle rädda mänskligheten från jordens undergång.



    – Famnen uppstod mitt i det där nånstans. Jag fick en förfrågan om att spela på en liten hemmafestival i Umeå. Jag sa att jag gärna spelar med mitt nya projekt Famnen utan att det egentligen fanns. Låtarna skrevs på några veckor och sen hade jag min kanske mest minnesvärda och finaste spelning någonsin. Musiken togs emot på ett varmt och hjärtligt sätt – långt ifrån den hårda yta som har omgärdat många spelningar genom åren. Det tog ett rätt bra tag att hitta formen men efter det bestämde jag mig för att spela in låtarna med min nyvunna kompis Johan Weber. När vi var klara med EP:n Prototypen fortsatte jag bara att skriva och spela in. Med frenesi. Jag har alltid beundrat kreatörer som matar ut musik, böcker eller filmer. Det finns något vackert i att skapa med ursinnets styrka och dessutom tror jag mer på kvantitet än kvalitét. Kvalitét har en förmåga att tvätta bort kärnan. Kvantitet andas eufori och besatthet. Jag vill att mina låtar ska väga lätt istället för att dra tungt. Dessutom får jag hela tiden jobba med färskt material och inte stå och trampa med gammalt groll. Så därav mängden EP:skivor!


    famnen_seinfeld_svartvit_2000.thumb.jpg.48aba7ea04032f1a96fbb93d59f6bffa.jpgGustav Löfstrand, Famnen.

    Så hur går det då till när du sätter dig för att skriva en ny låt?
    – Jag tror aldrig jag har satt mig ner för att skriva en låt från a till ö utan min process består oftast av flera led. Det kan vara allt ifrån att jag får en idé när jag håglöst klinkar på gitarren eller spelar klassisk musik på pianot, till att jag bara börjar nynna på en melodi i köket när jag försöker göra ett stiligt, pocherat ägg. Oavsett känns det när jag kommer på något som jag behöver minnas. Då drar jag, snabbt som en pistolduell i en vilda västern-film, upp röstmemot på mobilen och spelar in det första lilla embryot till melodi eller vad det kan vara. Jag pustar också ut direkt efter för jag vet att skillnaden är stor, det handlar om sekunder, mellan att fånga det där omedvetet uppriktiga uttrycket och det där som andas medvetenhet.



    – I steg två tar jag någon idé i min melodibank och stämmer av om jag kan komma in i rätt känsla igen, vilket jag oftast gör. Jag har insett att min teknik påminner lite om Jan Guillou eller vem det nu är som slutar skriva mitt i en mening bara för att kunna haka i texten naturligt dagen efter. Om jag känner att låten jobbar mot mig just vid det tillfället testar jag en annan idé. 



    – När jag väl kommit in i en låt eller idé igen så börjar jag färdigställa melodin, laborera med ackordstrukturen och jobba med texten. Jag har insett att jag brukar behöva vara i ett lite mer alert tillstånd för att skriva texterna - trött efter en dag på jobbet funkar inte. För text har jag ett dokument där jag har skrivit ner idéer på olika teman, textrader som jag tycker om och så vidare. När jag har fått till texten, ackorden, melodin spelar jag in låten med röstmemot och låter den sen vila ett tag. Tills det är dags för att spela in den.


    Du har tidigare skrivit på engelska men nu gått över till att skriva på svenska, har det förändrat ditt låtskrivande på något sätt?  

    – Efter mitt detoxande från musik kändes det fel att skriva fler texter på engelska, i alla fall för nu. Engelska är ett fantastiskt ordrikt språk som jag älskar att lyssna till men jag aldrig lyckats att uttrycka saker som är viktigt på. Och just det är superviktigt.

    

– Det är också mycket roligare att skriva på svenska. Det är lättare att jobba med nyanser och jag känner att jag har full kontroll över varje liten stavelse. Jag ser små saker överallt som jag kan omsätta till texter, vilket jag inte lika lätt kunde göra på engelska. Troligtvis i brist på ordförråd eller språklig känsla. Jag kan till exempel se en tunnhårig frisör genom ett fönster och fundera på om han som jobbar med stora hårsvall varje dag någonsin lider över att hjässan gapar tom. Det kan bli en text. Jag kan trycka in ett kort resonemang kring varför män i kostym alltid ser lite trängda ut, som om de egentligen bara vill slita av sig kläderna och gå runt nakna på en sommaräng. Jag älskar att alla sådana tankar kan bli texter.


    När kreativiteten tryter, vad tar du då till för knep? 
    – Läs, låna, sno. Läs, låna, sno. Det mesta har gjorts, men kan och behövs göras på nya sätt. Anpassat för vår tid. Och nästa tid. Hela tiden. Jag brukar överlag kolla in textförfattare, typ Stephin Merritt i The Magnetic Fields, eller författare som jag gillar och inspireras av dem. Ibland lånar jag ett texttema i någon låt eller nåt särskilt stilgrepp. Särskilt när jag kört fast. Samma gäller med produktionen. Jag kan ibland låna ett trumkomp på nån låt jag gillar eller skriva en egen vers kring nån go, befintlig gitarrunda som jag hört eller vad fan som helst. Jag gör bara min grej över det där och i slutändan blir det nåt helt annat ändå. Det är faktiskt ett smått fantastiskt sätt att komma framåt på.


    Slutligen - vilka är dina bästa tips för att få till en låt som träffar hjärtat?
    – Skriv om saker som betyder nåt. Mena det när du sjunger om det. Det är allt.

    Länkar: 
    Famnen på Spotify.
    Instagram.
     

    Måndagsintervjun är en serie av @Lotta Fahlen där intressanta personer från musikbranschens alla hörn delar med sig av sin expertis. Artister och musikproducenter till PR-snillen och ljudtekniker ger en inblick i sina skapandeprocesser, arbetsmetoder och delar med sig av värdefulla tips och erfarenheter de samlat på sig längst vägen.


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.