Jump to content
Annons
  • Jacob Schulze – Denniz Pop Awards håller minnet vid liv

    Vi fick en pratstund med Jacob Schulze för att belysa arbetet med Denniz Pop Awards, popmusikpriset som över åren växt sig starkt till att bli en internationell angelägenhet. 

    Urban Kindhult

    _dennis-pop-award_mgl8644_fix_bw_red.jpg.6d6092fa0334ea1e0add5968c14faa0f.jpg
    Jacob Schulze. (Foto: Christian Gustavsson).

    En av de mer framstående karriärerna inom modern popmusik får man nog anse att Jacob Schulze har lyckats få till. Som ung arbetade han nära superlegenden Denniz Pop i den mycket framgångsrika Cheiron-studion. Där producerades under några år i en strid ström världshits med Backstreet Boys, N’SYNC och inte minst Britney Spears. Kollektivet satte Sverige i centrum på Billboard-kartan och dikterade villkoren för hur popmusik skulle låta för att vara i frontlinjen. 

    Jag måste ju börja med att fråga hur det känns att ha lämnat ett sådant ofantligt avtryck i musikhistorien. Blandat med en självklar stolthet, kan det uppfattas som en börda ibland? 

    – Vad vi lyckades uppnå under dessa år är självfallet helt otroligt och hade inte kunnat hända utan Dagges (Denniz Pop:s) ledning. Han var vår ledstjärna i den processen och med honom visste man att det skulle bli bra. Den typen av trygghet är nog central om man vill skapa ett sant kreativt sammanhang som skapar verklig skillnad. Naturligtvis hade vi talang men den talangen man har i en grupp måste bestå av många olika komponenter och det hade vi verkligen.

    – Jag kan tycka att det idag handlar lite för mycket om likriktning när man skall skapa musik i grupp och resultatet blir kanske inte så spännande och nyskapande som det skulle kunna vara. Ingen får ta ut svängarna och man kommer istället överens om något som är okej med alla inblandade. För mig personligen så vet jag ju att jag inte kommer att skapa de nya häftiga beatsen där jag är nu i livet. Men det kan också kännas lite skönt att faktiskt ha lyckats med att topp-prestera under en tid när allting stämde och det var meningen att det skulle ske för oss där och då. Det är fortfarande väldigt få som får uppleva det.

    TheFoundation_1800.jpg.999d7a87bd7037749d91e84b302c2072.jpg
    Denniz Pop.

    Du har ju inte på något sätt lämnat musikskapandet och driver fortfarande musikaliska verksamheter. Berätta lite om det.  

    – Ja, det är ju det här jag vill göra och är bra på. Numera skulle jag väl snarare kalla mig för entreprenör i musikbranschen, men jag är fortfarande väldigt förtjust i att hjälpa andra musikskapare att växa som kreatörer. Jag driver en studio som heter The Barn och ligger på Norr Mälarstrand i Stockholm och jag driver en label som heter Cow-Pow. Tidigare var jag också verksam inom förlagsvärlden men det har jag lämnat nu. Det som tar mycket av min tid är ju Denniz Pop Awards som jag grundade och är juryordförande för. Vi har gjort lite ändringar i upplägget som vi kommer att lansera i år. Vi har bland annat ändrat datum från juni till september och vi kommer att ha en mindre bjudning men en större efterfest. 

    Denniz Pop Awards har kommit att bli en alltmer internationell angelägenhet och växer i omfattning. Vad jag förstår så har ni laddat om lite under Coronan och siktar in er på ett alltmer internationellt fokus. Hur kommer sig detta? 

    – Vi vill utveckla vårt upptagningsområde och göra priset till en internationell företeelse och arbeta mer inkluderande på det sättet. Vi har sedan 2013 delat ut priset till aspirerande artister, låtskrivare och producenter, men det har varit med ett mer svenskt fokus. Vi startade priset till minne av Dagge och det han gjorde för oss, som det svenska Motown vi blev. Men vi ville också ta chansen att sätta fokus på cancervården och ge vårt stöd på det sätt vi kunde.

    – Nu känner vi att tiden är den rätta att försöka sprida vårt budskap ännu mer internationellt. Vi jobbar med tre kategorier; Årets rookie Songwriter/Producer, Årets rookie Artist/Band och Årets International rookie. Vi har väl egentligen aldrig försökt marknadsföra priset utanför landets gränser, för grejen är ju också den att det blir fruktansvärt många bidrag som vi måste ta ställning till och då talar vi tiotusentals låtar. Det är en balansgång det där, för vi är fortfarande väldigt få som arbetar med detta och skall hantera det arbetsbörda som det innebär att aktivt bjuda in världen i detta. Det finns ju inga gränser då det fullt ut är folkets pris och alla kan nominera sig själv eller någon annan. Om vi inte passar oss så har vi snart hundratusentals låtar att lyssna in oss på.

     

    Sub-BG_1800.jpg.e045317ec0bd6f9104a691e7b8c2f7a4.jpg

    
Slutligen, vad är en bra poplåt på 2020-talet och hur skiljer den sig från en bra poplåt på 90-talet? 
    – På 90-talet fanns det rätt många lite trängre konceptgrupper och hitsen var anpassade efter det. Idag anser jag nog att hitsen är helt genrelösa. Det är lätt att släppa musik idag så hits kan ibland dyka upp rätt oväntat vilket gör det spännande. Mitt tips till kreatörerna är att våga ta ut svängarna och göra det man älskar och inte anpassa sig för mycket. 

    Läs mer

    Artikeln är ursprungligen publicerad 22 mars 2022 kl 12.54


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.