Han är kungen av samplingar
Av Studio.se
Doug Rogers, till vänster, samarbetade med Beatles ljudtekniker Ken Scott (The White Album) när instrumentet Fab Four togs fram.
Doug Rogers var tidigt ute med att identifiera behovet av riktigt bra samplingsbibliotek. I slutet av 80-talet flyttade han till Los Angeles efter att ha arbetat som producent och ljudtekniker i Australien och Nya Zeeland och insåg snabbt att det fanns ett behov av professionella trumsamplingar. 1989 släppte han det som skulle komma att bli en riktigt storsäljare: Bob Clearmountain Drums.
Resten är, som man brukar säga, historia. Idag är Eastwest en av samplingsbranschens kolosser och nyligen tog man över det anrika studiokomplex som skapats av Bill Putnam på 60-talet och som fått besök av bland andra Elvis Presley, Frank Sinatra och Beach Boys genom åren.
Symphonic orchestra tar upp 200 gigabyte på hårddisken. Börjar vi närma oss en övre gräns för vad som är hanterbart?
– Våra kunder efterfrågar allt mer detaljerade samplingar, och tyvärr medför det också ökad storlek på biblioteket. Men jag tycker inte att lagringsutrymmet är något större problem. Hårddisktekniken utvecklas ständigt och vi får hela tiden ökat lagringsutrymme i förhållande till priset, så någon övre gräns tror jag inte att vi kan vänta oss.
Ni har nyligen bytt till den egenutvecklade uppspelningsmotorn Play. Vilka utmaningar innebar det?
– Mjukvaruutveckling är i sig en stor utmaning för vilket företag som helst. Det är kostsamt, tidskrävande och innebär en ständigt pågående process med att uppdatera mjukvaran. Å andra sidan har det gett oss total kontroll över hur våra produkter ska utformas. Våra kunder ställer allt högre krav på funktionerna i mjukvaran och vill inte ha ett generiskt gränssnitt.
Vilka fördelar innebär Play för musikskaparen?
– Gränssnittet kan utformas utifrån de specifika krav som varje samplingsbibliotek har. Om vi tar Fab Four till exempel, så använde Beatles en process som kallas adt (automatic double tracking, reds anm). Det finns ingen annan uppspelningsmjukvara, förutom Play, som kan hantera det. I Symphonic Orchestra är samtliga instrument inspelade med tre olika mikrofonpositioner, och tack vare Play-motorn kan användaren få full kontroll över balansen mellan dessa.
Vilken var den största utmaningen med att sampla en hel symfoniorkester?
– Det största problemet var att hantera bakgrundsljudet i konsertsalen. Vi använde en lokal som rymmer 2500 personer, och i vanliga fall gör folkmassan att ljud från luftkonditioneringen och andra källor maskeras. När man spelar in i en helt tom lokal utgör dessa ljudkällor ett enormt problem, särskilt när man har mikrofoner hängandes i luften 50 meter från scenen och spelar in en solofiol.
Hur långt har ni kommit med studiorenoveringen i Los Angeles?
– Nu i slutet av oktober (oktober 2008, reds anm) kommer vi att flytta in i våra nya kontorslokaler, men det återstår några månaders arbete innan själva studiodelen är helt färdigbyggd. Vi måste gå igenom all utrustning och byta ut en del paneler och mattor.
Av: Mats Stålbröst.
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.