Framgång utan att tumma på välmåendet med artisten Bishat
Av Lotta Fahlén
Bishat.
Bishat är artist, låtskrivare och producent som ger ut R&B inspirerad pop på det egna skivbolaget Minamin. Hon har hyllats i musikbloggar i hela världen och känns bland annat igen för sina kreativa och sprakande musikvideor.
När du var 13 år skrev du din första singel tillsammans med José Gonzales, hur har din musikaliska resa sett ut sedan dess?
– Det har verkligen varit en krokig men sjukt kul resa. Jag pluggade musik på Hvitfeldtska Gymnasiet i Göteborg, sen performing arts i London. Landade en roll i Hairspray i Tyskland, flyttade till Stockholm och hoppade runt i sessions med alla som ville för att öva på att skriva och komma fram till vem jag var som artist. Fick jobb på ett majorbolag, sa upp mig och laddade ner Logic och började prodda och skriva själv. Släppte några låtar på mitt egna label som fick rätt bra med uppmärksamhet, framförallt i England och USA, men sen gick jag igenom massa skit privat och blev utmattad av branschen och tog en paus. Sedan pluggade jag songwriting och produktion på AMP på Fryshuset och så kom Corona och jag blev så illa tvungen att ta en riktig paus - då kom lusten tillbaka och alla kommande låtar.
Du är i full färd med att göra klart din kommande singel Problems, hur ser arbetet med och kring singelsläppet ut?
– Jag har ju alltid varit en gör-allt-själv-artist vilket har varit extremt lärorikt och stressigt. Denna gång tänkte jag ta in lite folk som kan avlasta mig med marknadsföring och annat. Pratar med lite olika skivbolag, inget är helt klart än, men beroende på vart det landar så kommer jag kunna fokusera på att göra ännu mer musik och släppa lite fler låtar. Jag kommer fortfarande vara väldigt hands on och jag älskar att gå in i den kreativa processen av att skapa videos, göra omslag och så vidare. Varje låt är en egen historia som får komma till liv med rörligt material som sen ska knytas ihop till en EP. Är så peppad!
Bishat.
Du jobbar independent och axlar många olika roller som krävs för att nå ut som artist. Dessutom ger du ut din musik på det egna bolaget Minamin, blir det någonsin för mycket?
– Ja, haha, det blir oftast för mycket. Men jag har blivit bättre på att fokusera på en sak i taget. Ha en period där jag skriver massa och sen tar jag på mig business-hatten och tänker ut hur jag ska promota och hör av mig till spelställen, magasin, musikläggare och hela den där osexiga karusellen som är typ tre heltidsjobb. Egentligen tycker jag det är ganska kul med PR och att komma på olika kreativa sätt att promota musik, men det är klurigt att göra det åt sig själv ibland och inte bli för påverkad av alla nej eller obesvarade mail.
Finns det några delar av musikbranschen som du tycker borde se annorlunda ut för att bättre stötta musikskapare?
– Ja, till exempel tycker jag låtskrivare ska procent på mastern. Jag tycker det är orimligt att alla som som jobbar antingen får betalt eller procent up front men att låtskrivaren är den enda som jobbar gratis tills en låt blir framgångsrik.
– Det är massa förändringar som ska lyfta kvinnor och icke-binära i branschen och bredda mångfalden på både bolag och de som blir signade men det går ganska långsamt fortfarande. Det är en gammal bransch som kommer ta tid att förändra. Alla älskar musik men ingen vill betala för den, så det är ju ett litet problem. Har inga revolutionerande idéer än på hur men det kanske kommer.
Bishat.
Och till sist – har du några tips du samlat på dig för att lyckas jobba med musik som business, men samtidigt bibehålla lusten, kreativiteten och sitt välmående?
– Jag tror det handlar mycket om att ha tydliga mål, definiera vad framgång är för en själv och vad som verkligen är viktigt för en. Jag gick verkligen igenom en lång period där jag tappade lusten, det blev för mycket helt enkelt. Nu frågar jag mig själv ganska ofta om det jag säger ja till eller ska göra verkligen är något jag vill och om jag mår bra av det. Mitt välmående prioriterar jag högst. Jag har nog också blivit bättre på att lyssna på kroppens signaler och har lite tagit bort prestation och mål som "jag vill ha x antal streams, x antal följare" och så vidare och fokuserar på att göra musik jag älskar, göra den så bra jag kan och sen släppa den. Att inte hänga upp allt på en låt. Hur kul är framgång om man mår skit?
Sociala medier
Instagram
Facebook
Detta är den sista måndagsintervjun under en tid, men vi är tillbaka framöver.
Måndagsintervjun är en serie av @Lotta Fahlén där intressanta personer från musikbranschens alla hörn delar med sig av sin expertis. Artister och musikproducenter till PR-snillen och ljudtekniker ger en inblick i sina skapandeprocesser, arbetsmetoder och delar med sig av värdefulla tips och erfarenheter de samlat på sig längst vägen. Här hittar du tidigare artiklar i serien Måndagsintervjun.
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.