En roman i varje textrad med Tim the Lion Tamer
Av Lotta Fahlén
Tim the Lion Tamer. (Foto: Jonna Eve Eriksson).
Tim the Lion Tamer är singer-songwritern som från början ville bli romanförfattare men efter att ha hört Bob Dylan styrde om kosan och lärde sig spela gitarr. Efter tre singelsläpp som spelats sig varma på streamingplattformar går han i höst in i studion för att spela in fullängdaren Troublemakers.
Vad händer för Tim the Lion Tamer för tillfället?
– Jag har nyss gjort fyra sommarspelningar, tre av dem på Haldern Pop i Tyskland och en på Grand i Parken här hemma i Malmö. Annars är det fullt fokus på att skriva klart material för ett album som ska spelas in i höst, samt att boka in en längre turné och diverse festivalspelningar inför 2022. Det är väldigt skönt att kunna säga så efter 18 månader av ingenting.
Du har jobbat mycket självständigt innan men nu har du inlett några samarbeten, vad fick dig att börja jobba med andra?
– Det stämmer, jag signade ett managementavtal med Ivy Ofori nu under sommaren! Jag har alltid gjort allt på egen hand och kommer att fortsätta göra väldigt mycket, men det gäller också att ha självinsikt nog att förstå vilka svagheter man har. Är man då raka motsatsen till en doer (som jag) gör det all världens skillnad att ha någon i sitt team som pushar en åt rätt håll.
Tim the Lion Tamer. (Foto: Jonna Eve Eriksson).
Kan du berätta hur du brukar skriva musik, från idé till färdig låt?
– Jag har aldrig något starkt koncept i huvudet innan jag börjar skriva, utan väntar helt enkelt på att jag får feeling och då springer jag på bollen så långt och länge jag orkar. Vad låten faktiskt handlar om brukar snarare visa sig själv ungefär halvvägs. Man sitter och pusslar ihop ord och rim och toner och rytmer och helt plötsligt inser man att “ah, den här låten handlar om min barndom” eller vad det nu kan vara. Det är nog mycket som kokar i det undermedvetna där. I efterhand känns det alltid väldigt tydligt vad jag ville ha sagt, men under skrivandets gång har jag ingen aning.
Har du några knep inom låtskrivande du brukar ta till med när kör fast?
– För mig handlar det nog bara om att ge låtarna den tid de behöver. Min låt Whistleblower skrevs redan 2011. Jag fick ihop både text och melodi på under en timme, men någonting kändes off och den var otroligt svårinspelad. Så jag lät låten marinera ända tills 2017, då jag tog den till studion, sen fick den ligga på hyllan i ytterligare ett år innan den väl släpptes 2018. Det är såklart lite av ett extremfall, men jag tror det är ett bra knep generellt.
Vad utgör en riktigt bra singer/songwriter enligt dig?
– Jag är otroligt avundsjuk på låtskrivare som lyckas säga väldigt mycket med väldigt lite. Springsteens Nebraska-platta är ett bra exempel, på den skivan ryms det nästan en roman i varje textrad känns det som.
Lyssna på Spotify:
Sociala medier
Facebook
Instagram
Måndagsintervjun är en serie av @Lotta Fahlén där intressanta personer från musikbranschens alla hörn delar med sig av sin expertis. Artister och musikproducenter till PR-snillen och ljudtekniker ger en inblick i sina skapandeprocesser, arbetsmetoder och delar med sig av värdefulla tips och erfarenheter de samlat på sig längst vägen. Här hittar du tidigare artiklar i serien Måndagsintervjun.
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.