Crowdfunding och drömprojekt med Hanna Ögren
Av Lotta Fahlén
Hanna Ögren. Foto: Olivia Modalen.
Hanna Ögren är grundaren av företaget Miss Princified som coachar artister och kreatörer att ta makten över sina karriärer och förverkliga drömprojekt med hjälp av crowdfunding. Med artisten Prince som inspiratör och ledstjärna ger hon även ut egen musik under artistnamnet Hanna Ogren.
Vill du börja med att berätta om din bakgrund och hur du beslutade dig för att starta företaget Miss Princified?
– Jag är sångerska, låtskrivare och kulturentreprenör. Född i Småland, numera bosatt i Umeå sen snart tio år tillbaka. Min examen i kulturentreprenörskap har jag från Umeå universitet och i tillägg till det har jag deltagit i ett flertal webbaserade utbildningar, exempelvis i digital marknadsföring och strategisk kommunikation.
Sommaren 2020, mitt under den pågående pandemin, genomförde jag en crowdfundingkampanj för mitt artistprojekt Hanna Ogren där jag med stödet från mina följare nådde det uppsatta målet. Det ledde till att jag i november 2020 släppte min första fullängdare som soloartist. Det var en rolig upplevelse, ganska krävande, men som sagt riktigt kul och det gav en helt fantastisk känsla när kampanjen avslutades. En känsla av att vi gjorde det tillsammans, jag och mina lyssnare. När kampanjen var avslutad och jag kom ut ur dimman igen så började jag fundera på varför inte fler musiker och kreativa människor satsar på det här. Jag ser så många frilansande musiker och kreatörer som kämpar med att nå ut och jag vill nu dela med mig av mina erfarenheter och kunskaper för att ge alla likasinnade en chans att få uppleva det jag upplevde förra sommaren, att få förverkliga drömmar. Därför bestämde jag mig för att starta mitt företag, Miss Princified.
– Ända sen jag var 14 år och hörde låten Sign 'O' the Times på kassettband har jag varit minst sagt fascinerad av artisten Prince. Namnet Miss Princified grundar sig i att jag insåg att mina och Princes värderingar i mångt och mycket stämmer överens. Det handlar om att bryta normer, utmana etablerade strukturer, gå sin egen väg, äga sin musik, tro på sig själv och ta makten över sin karriär. Jag är så less på jante-kulturen som formar oss ända från det att vi föds, särskilt kvinnor. Man får höra: stick inte ut, ta inte plats, tro inte att du är något och så vidare. Jag vill vända på det där. Min pappa har alltid sagt till mig att jag är märkvärdig, alltså värd att märkas, att synas. Det är vi alla!
Hur brukar en crowdfundingkampanj se ut, från början till slut?
– Den typen av crowdfunding som jag själv har erfarenhet av, och bäst kunskap om, är belöningsbaserad crowdfunding där du erbjuder dina "backers" en vara eller tjänst i utbyte mot en ekonomisk gåva. Det finns ju självklart många olika sätt att genomföra en sån här crowdfundingkampanj på men jag tycker att en kampanj bör bestå av fem olika faser - planering, pre-launch, launch, genomförande och sammanställning. Planeringsfasen är den längsta och mest omfattande fasen, utan en grundläggande planering så blir det svårt att få kampanjen att lyfta på själva lanseringsdagen. Under pre-launchen jobbar du med att förbereda din publik på vad som kommer hända, du bygger upp en förväntan hos din publik/community så att du inte behöver börja på noll när du väl släpper kampanjen. Under fas tre, alltså själva lanseringen, och de kommande två-tre dagarna utgår du ifrån den lanseringsplan som du har jobbat med under planeringsfasen. Post-launch handlar om att hålla liv i kampanjen. Vad gör du när dippen kommer? Och sist men inte minst - sammanställningen! När kampanjen är avslutad så börjar arbetet med att beställa, producera och leverera allt det som dina "backers" har beställt.
– Som sagt, den här beskrivningen är ett sätt att gå till väga på och i verkligheten är det kanske inte riktigt lika fyrkantigt. Vissa faser glider in i varandra, till exempel planering och pre-launch. Även slutfasen kan ju egentligen pågå under hela kampanjen, alltså produktionen av de varor eller tjänster som du erbjuder som belöningar. Men det är den här femfas-formulan som jag utgår ifrån som coach och föreläsare.
Hanna Ögren. Foto: Umeå eXpression.
Finns det några nackdelar med crowdfunding?
– Jag ser egentligen bara fördelar med crowdfunding. Förutom kapitalet så får du en fantastisk möjlighet att lära känna din publik. Vilka är de? Var finns de? Du kan använda kampanjen som en marknadsplattform för att lansera en ny produkt eller tjänst. Du kan även se crowdfundingen som en förbeställning, alltså du har gjort en platta och det här är hur du lanserar den. Det gör att du har ett hum om hur mycket du behöver trycka upp; CD, vinyl, merch med mera.
– Om jag ska försöka komma på någon nackdel så skulle det kunna vara att du riskerar att bli besviken om du inte skulle lyckas med din kampanj. Men det kan du komma förbi genom att sätta ett flexibelt mål och på så sätt ändå få ut det som du lyckas samla in. Det är en win win helt enkelt!
Vilka är de viktigaste ingredienserna för en lyckad kampanj?
– Jag har en lista med mina fem bästa tips för en lyckad kampanj och de är:
- Planera i tid - ge dig själv minst tre månader att planera.
- Känn din publik - vilka är de, var finns de - kommunicera med din publik helt enkelt!
- Engagera dig - kampanjen sköter inte sig själv.
- Tro på det du gör - om inte du gör det så gör ingen annan det heller!
- Gör en budget - på så sätt slipper du otrevliga överraskningar.
Hanna Ögren. Foto: Olivia Modalen.
För någon som vill dra igång en kampanj, vilka är dina bästa tips för att komma till skott?
– Ha ett tydligt mål med vad du vill crowdfunda, gör research och förbered dig. Sen är det bara att kasta sig ut, våga vara du, våga synas och ta för dig! Jag vill helt enkelt peppa dig att våga tro på dig själv och lita på att du äger. Gå gärna med i min facebookgrupp Crowdfunding for musicians, creatives & creative entrepreneurs där jag och den som vill delar med sig av erfarenheter och kunskaper kring just belöningsbaserad crowdfunding.
Och slutligen - vad händer framöver för dig och Miss Princified?
– Jag är i full gång med att planera in höstens aktiviteter. Det handlar om föreläsningar och workshops för till exempel olika kreativa utbildningar, för inkubatorer med företag inom kreativa och kulturella näringar, informationsträffar på näringslivsenheter och så vidare. Jag vill bara att så många som möjligt ska få upp ögonen för den här typen av alternativ finansiering.
– Vad gäller min egen musik så har jag börjat skriva på lite nytt material. Det känns superspännande och när jag har kommit lite längre i processen så kommer jag definitiv börja planera för en andra crowdfundingkampanj, så håll utkik efter den!Sociala medier:
Miss Princified
Hemsida
Facebook
Även på Facebook här https://www.facebook.com/groups/crowdfundingforcreatives och här https://hannagren.podia.com/crowdfunding-for-musiker-kreatorer
Instagram
Måndagsintervjun är en serie av @Lotta Fahlen där intressanta personer från musikbranschens alla hörn delar med sig av sin expertis. Artister och musikproducenter till PR-snillen och ljudtekniker ger en inblick i sina skapandeprocesser, arbetsmetoder och delar med sig av värdefulla tips och erfarenheter de samlat på sig längst vägen.
- 1
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.