Bästa gitarrsoundet del 3: Ryan Roxie
Av Micke Linderoth (oregistrerad)
Rockern Ryan Roxie är en av tre gitarrister i Alice Coopers turnéband. Han har tidigare spelat med Slash’s Snakepit och Gilby Clarke för att bara nämna några av de mest kända. Sedan några år tillbaka är Stockholms hans utgångspunkt där han jobbar med att göra gitarrclinics för Gibson samt hans bandprojekt Roxie 77 och Casablanca. Och som nämnt, en av Coopers gitarrtrojka.
Alice Cooper-turnen besökte bland annat Sweden Rock-festivalen i juni 2014. Därefter fortsatte de i USA under sommaren och även hösten berättar Ryan.
– Dessutom kommer Mötley Crüe att vara med oss på deras avskedsturné och då kommer vi spela på massor av schysta städer och spelställen.
Beskriv ditt eget grundgitarrljud.
– Mitt huvudrecept/ingrediens för musiken jag spelar är en Gibson Les Paul plus en Marshall-rigg med så lite prylar mellan gitarr och stärkare som möjligt. Men med det sagt, på den pågående turnén med Alice Cooper spelar jag på Gibsons legendariska sextett: Les Paul, SG, ES-335, Flying V, Explorer och Firebird.
Ryan Roxie poserar på scen med sitt pedalbord.
– Tillsammans med en Marshall JCM-800 ger de gitarrerna alla ljud jag behöver. Sedan måste soundet färgas med en kombo av effekter som förhoppningsvis passar låten utan att de tar över den. Mina favoriter just nu är prylar av TC Electronics som sitter på pedalbordet jag använder med Alice Cooper. Pedalerna är en Flashback Delay, Shaker Vibrato, Dreamscape Flanger/Chorus Sparkplug boost och en Polytune-stämmare.
– Som strömförsörjning har jag en Cioks DC 10 plus några pedaler ur den gamla skolan. Det är en Morley Bad Horsie wah-wah och en tremolo/vibrato-pedal från Dunlop. De är alltid en hjälp för att färga soundet och få rätt vibbar för några särskilda låtar.
Ingen kal pedal. Här är prylarna som åker med på turnen med Alice Cooper.
Hur fixar du ditt gitarrsound på scen?
– I Alices band använder vi alla in ear-lyssning. Att få till ett ljud är ett samarbete mellan mig, min gitarrtekniker, monitortekniker och huvudmixaren. Tro det eller ej, alla behövs för att få till rätt lyssning - när det är gjort så är resten muskelminne!
– Jag brukar säga att man ska spela på rätt gitarr för rätt låt och samma sak är det med förstärkare. Om det är rock ’n’ roll så finns det inget som slår min '72 Les Paul Goldtop pluggad rakt in i min ’83 JCM-800. Vi brukar närmicka högtalaren och hoppas att har några riktigt schysta mickförförstärkare. I dag är sådana pluggar fina men om du spelar in och har ett gammalt Nevebord till din digitalrigg så är det så schyst. Om låten behöver fler rena gitarrpålägg så är en Tele och en Vox det bästa. Försök att alltid välja rätt kombination av gitarr och förstärkare plus riktig bra mickförförstärkare så brukar det lösa sig.
Vad jobbar du med det närmaste året?
– Det är ett år av mycket jobb och jag gillar att jobba! Jag brukar säga att så länge jag spelar musik så är det det schyst med ett fullspäckat schema. Under året kommer jag att göra många gitarrclinics för Gibson och mitt eget band Roxie 77 släppte EP:n The Ameriswede under sommaren.
Vilka är dina största inspirationer på greppbrädan?
– Brian May i Queen för hans mångsidighet och Cheap Tricks, Rick Nielsen för hans låtskrivande och att han är en showman!
Sitter gitarrsoundet i fingrarna?
– Soundet kommer från hjärtat och huvudet som säger till vad händerna ska göra!
Läs mer på ryanroxie.com
Artikeln ursprungligen publicerad 2014-09-01 13:51
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.