Bästa gitarrsoundet del 1: Andreas Rydman
Av Micke Linderoth (oregistrerad)
Frilansgitarristen Andreas Rydman har sedan flera år tillbaka spelat - och spelat in med - med massor av artister i olika genrer som till exempel Jonas Knutsson och Tommy Nilsson. På den instrumentala debutplattan Simply Amplify bjuder han på blues/rock/country med ett stämningsfullt “americana-inspirerat” sound på flera olika instrument i gitarrfamiljen. Under 2014 är en soloplatta planerad och påbörjad plus turnerande under sommaren.
I skrivande stund är Andreas i Kanada på turné med The Show – A Tribute To Abba – och ger samtidigt Studios läsare sina bästa tips om inspelning av akustisk gitarr.
Hur skapar du ditt eget sound?
– Vad gäller förstärkare är jag ett stort fan av Mad Professor CS40. Den är nästan alltid mitt förstaval vid inspelning för att den är mycket mångsidig och har väldigt lätt att hitta sin plats i ljudbilden.
Du har olika pedalbord för elgitarr och akustisk gitarr. Vilka är dina favoriteffekter?
– Jag har väldigt mycket prylar men Björn Juhls Honey Bee Overdrive har jag använt i 13 år och kommer nog att använda den minst lika länge till. Det är en mycket dynamisk OD-pedal som passar på i stort sett alla förstärkare både som en OD eller boost för ett redan distat ljud plus “stackad i serie” med andra pedaler. Före eller efter. Jag älskar spelkänslan den ger mig.
Andreas pedalbord för elgitarr
Du jobbar ju mycket med reverb och andra stämningsskapande effekter också?
– Strymon Flint har varit en stor favorit också de senaste två åren plus Eventides H9. Flint är mycket bra på reverb och tremolo-effekter och med H9 kan man göra vad som helst utom dist/drivesound.
Du har flera gitarrfavoriter också antar jag?
– Tillfället avgör vad jag spelar på. Jag har alltid med en Strata, en Tele, några Gibson-gitarrer och min Duesenberg Pomona Lap Steel. Med dessa täcker man upp de flesta sounden.
Några tips för ett bärande gitarrljud på scen?
– Det behövs nästan alltid mer i mellanregistret och i diskanten än man tror. Det är lätt att man har ett ljud som låter för snyggt. Gitarrljudet kan vara helt fantastisk då man är hemma eller i replokalen men med band och trummor, bas, klaviatur, sång med mer så försvinner ljudet lätt om det är för ”sovrums-snyggt”. Ett annat tips; vinkla upp eller ställ förstärkaren på något för vi har ju inga öron på vaderna!
Och i studion?
– En Royer 121 eller 122 placerad mot högtalarkonens mitt kombinerat med en SM57 bredvid. Placera SM57:an där konen möter pappen. Var noga med att sätta dem i fas. Denna kombination är min absoluta favorit och ofta behöver man inte använda eq utan kan blanda mellan mickarna för att hitta ljudet.
Andreas pedalbord för akustisk gitarr
Nämn en gitarrist du verkligen gillar
Bill Frisell. En fantastisk kompositör och gitarrist som alltid inspirerar mig att bli en bättre musiker vare gång jag lyssnar på honom.
Sitter soundet i fingrarna?
– Ja.
Några andra tips för inspelning av akustisk gitarr?
– Nya strängar både intonerar och låter bättre än gamla. Om man spelar in akustisk gitarr gör det mycket större skillnad på ljudet att byta strängar än att byta till en mycket dyrare preamp och mick.
Läs mer om Andreas på andreasrydman.com
Artikeln ursprungligen publicerad 2014-08-22 kl 07:18
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.