En av Sveriges främsta kompositörer för synk heter Johan “Harry” Harrysson. Han har över tid styrt sin karriär från framgångsrikt popmusikmakande till framgångsrikt reklammusikmakande med kunder som IKEA, Volvo och många fler i det egna bolaget Blame Us. (Synk eller synkronisering är användandet av musik till bild/video).
Du har byggt en intressant musikalisk karriär som spänner över årtionden. Kan du berätta om din bakgrund och vad som ledde in dig på en bana som kompositör av, ja vad säger man, reklammusik?
– Egentligen kan man nog kalla det för någon form av funktionsmusik, som skall slå an vad publiken redan känner till och skapa en ganska förutsägbar stämning utan att vara självklar, fortfarande överraskande och förstärka budskapet för hörselsinnet. Jag har alltid spelat i band och då allt från hardcore till pop, så jag har en hyfsad bredd när det kommer till olika musikstilar. Att jag nu främst arbetar med reklam- och filmmusik kommer sig av att jag för cirka 12 år sedan skrev låtar till ett amerikanskt rockband som heter Carolina Liar. Några av de amerikanska låtskrivare jag jobbade med då hjälpte mig att pitcha in en låt för en global kampanj för Volkswagen. Det gick vägen och när jag väl var inne i den branschen rullade det bara på. Över åren har jag haft turen att få jobba med många stora varumärken. Det ena ger det andra om man har förmåga att leverera en bra produkt utefter kundens förväntningar eller helst bättre.
Vad är de viktigaste komponenterna för att lyckas som kompositör av musik för synk?
– Jag tror det är viktigt att dels vara en bra musiker som behärskar flera musikstilar. Helst bör man behärska flera instrument och vara skicklig på att få fram relevanta sound. Men också att man förstår vad musiken fyller för funktion, om det handlar om att förstärka budskap eller skapa en viss känsla hos målgruppen, för att hitta rätt. Är man dessutom snabb och kan leverera på orimliga deadlines så kommer man långt. En avgörande komponent är att man har koll på kvalitet och är ganska “stor” i sitt sätt att tänka och se på samhället och dess olika ljudreferenser. Vad är “hot” och vad är “not” och hur låter det i olika målgrupper där ute egentligen och vad funkar stilistiskt med det man försöker sälja in på olika sätt, även om man försöker sticka ut och vara tvärtom så bör man veta varför.
Hur vet man vad som funkar och vem bestämmer i slutänden? Skall det vara slick pop eller skramlig livsbejakande strandmusik?
– Det beror lite på uppdragets omfattning, vision och vilken som är den övergripande idéen. Vanligast är att man jobbar nära en reklambyrå och en regissör och det är svårt att säga vem som egentligen bestämmer. Man jobbar som ett team, men är det så att det är en känd regissör med så väger dennes röst ofta tyngst. Men även om det finns en massa kända namn med så är det i slutändan ändå alltid kunden som bestämmer. Man jobbar ju åt någon annan och skall fylla de förväntningar som kunden har. Det här är ju musik som skall fylla en funktion att sälja eller skapa en viss stämning och som inte får ges för stort utrymme för missförstånd eller tolkning. Man måste tänka som publiken och låta saker mer komma utifrån och in snarare än tvärtom. Här är ju fråga om funktion före form egentligen och man får snart problem om man vill vara alltför konstnärlig och personlig.
Den största utmaningen måste ju ändå vara att ta sig in i branschen och bli ett namn som tillfrågas om uppdrag. Finns det några särskilda saker att tänka på som du tycker är grundläggande för att ta sig in och inte minst hålla sig kvar i business?
– Ja det kan vara knepigt att ta sig in för idag är konkurrensen större än någonsin. Jag tror det är en mix av tur att skicklighet. Men också om att ha en stor dos mod. Att våga ta för sig och pröva nytt. Sen handlar det ganska mycket om kunna bygga och vårda relationer. För man vill att det ska vara smidigt och kul att jobba ihop. Ibland är kraven nära nog orimliga antingen med tid, budget eller förväntningar. Men det gäller att ändå alltid bidra till en god känsla och skapa bästa möjliga mervärde både vad det gäller produkten och förhållandet till uppdragsgivaren.
Vad är det för typ av juridiska avtal som skrivs mellan uppdragsgivare och kreatör? Finns det något särskilt man skall tänka på?
– Juridiken kanske inte så rolig att hålla på med, men den är absolut viktig och kräver en hel del erfarenhet för att fungera som den ska. Det handlar ju om vilka rättigheter du som kreatör har, var och hur länge verket får användas och vilka pengar du i slutändan kan tjäna på ditt arbete. För egen del har det varit viktigt att ha ett förlag, som sköter det praktiska både vad gäller själva förhandlingen inför uppdraget och sedan säkerställer utbetalningarna. Med det upplägget kan jag lägga tid på det jag är bäst på, nämligen att vara kompositör.
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.