Jump to content
Annons
  • 2box utmanar trumvärlden

    Efter ett par års frånvaro är trumpionjären Bengt Lilja tillbaka på hemmaplan – med nya företaget 2box och ett digitalt trumset som kan komma att sätta skräck i konkurrenterna.

    Carl Löfgren

    2box_DrumIt_five_kit_ingang.thumb.jpg.cd864e56ac7532e2ba0abda4fb28f3b8.jpg

    Det är något speciellt med Sverige och trummor. Vi är inte bara världsbäst på självtrummande mjukvaror och välsamplade bibliotek. Vi är även en nation som kan vara stolta över sina digitala trumset. Svenska Clavia gjorde sig snabbt ett namn med det digitala trumsetet Ddrum. Och nu kommer 2box.

    Man behöver inte vara trummis för att förstå att 2box menar allvar. Det räcker med en snabb titt för att inse att detta är en besökare från framtiden. Drumit Five är ett elektroniskt trumset som introducerar orange som ny modefärg och har genomskinliga slagplattor. Men det är inte bara retrofuturistisk design som får ögonen att dröja sig kvar. Tittar man på specifikationerna förstår man att 2box vill sluta gapet mellan traditionella trumset och de elektroniska. Trots att själva produkten är ny, är personerna bakom den äldst i gården: Bengt Lilja och Rik van der Brugghen, båda med historia från Clavia.

    Bengt Lilja: 
    – Jag har alltid varit intresserad av ljud, hur saker fungerar och hur man kan förbättra grejer. Ursprungligen är jag trumslagare, men det hela började faktiskt med en Prophet 5 som jag köpt av den svenska importören Greg Fitzpatrick. Med den föddes idén att trigga elektroniska ljud i synten med hjälp av slagplattor. Hos Greg jobbade en kille som servade deras syntar, Hans Nordelius, som faktiskt hade skapat en elektronisk percussionmodul. Det var en rektangulär box med gummiplatta som man slog på – den första i sitt slag, digital, jäkla dynamisk och med snabb triggning.

    bengt_lilja.jpg.03ce951be0a447db27f154388f7df3bc.jpg
    Bengt Lilja är en av personerna bakom Clavias Ddrum, och numera 2box.

    – Jag blev peppad och gick hem till min kammare och började skissa på en egen slagplatta. Jag drog igång en verksamhet där jag byggde slagplattor och levererade till Greg, som han sedan sålde vidare med deras elektronik. Så där höll vi på några månader tills vi insåg att Clavia och mitt företag borde jobba ihop och så gick jag ihop med Clavia och blev delägare. Vi döpte produkten till Ddrum och därefter följde ett antal år med utveckling av elektroniska trummor, från första produkten DP-1 till Ddrum4SE.

    – Hasse och ett antal olika programmerare utvecklade elektronik och jag jobbade med hårdvarudesign av slagplattorna samt inköp och försäljning. Under tiden byggde jag upp försäljningsavdelningen på Clavia och ett nät av distributörer över hela världen.

    rik.jpg.01e83cfc80d0f026d04c63654785f811.jpg
    Rik van der Brugghen, även han med ett förflutet på Clavia.

    – Hasse och hans programmerare utvecklade samtidigt en synt som kallades Nord Lead och som blev väldigt populär. Med Nord Lead började Clavia förändras från att vara ett rent trumföretag till att bli en mer varierad tillverkare av musikinstrument. Sedan följde ett antal år med mer fokus på klaviatur än trummor, något som blev lite tröttsamt i längden för mig. 2004 lämnade jag Clavia och bytte bransch för att göra något annat ett tag. Strax efter det att jag lämnat Clavia såldes Ddrum vidare till distributören i USA så att man helt kunde koncentrera sig på klaviaturinstrument.

    – Idén med 2box och att göra trummor igen uppstod i min källare när jag stod och målade plank. Jag kom på hur jag skulle kunna göra trummor utan att konkurrera med mitt gamla företag. Jag formade affärsidén och ringde sedan upp programmeraren som gjorde den sista trumprodukten på Clavia och frågade om han ville vara med. Det ville han. Så tillsammans med Rik van der Brugghen startade jag 2box för att utveckla elektroniska trummor.

    Vad är den största utmaningen med att utveckla digitala trummor?
    – Det knepigaste är att fokusera på det som är absolut viktigast – att förstå musikerns behov. Många funktioner behöver inte betyda bra produkt. Ett bra instrument måste främst låta och kännas bra. Sedan gäller det att pussla ihop detta med den teknik som finns tillgänglig. Mellan 1980 och fram till 2000 var det exempelvis dyrt med minneskapacitet, så det var svårt att exempelvis multisampla. Nu är situationen en helt annan. Det svåraste är att sålla bort saker och ha bra folk omkring sig som kan utföra jobbet. Rik van der Brugghen har till väldigt stor del gjort det hela möjligt. Han är en fantastisk utvecklare.

    2box_verkstad.thumb.jpg.dc61b0edd48c4c4c0daa1c0837cefbfb.jpg
    Kreativt kaos. Så här såg det ut i 2box lokaler under utvecklingen av det orange/svarta trumsetet.

    När vi är inne på minne, hur mycket minne kommer Drumit Five att vara utrustad med?
    – I första versionen blir det förmodligen fyra gigabyte minne, men storleken har ingen avgörande betydelse då vi kommer att använda vanliga minneskort som internminne. Rik har utvecklat en teknik som låter oss strömma direkt från minneskortet så att man kommer åt alla ljud i realtid. Däremot går överföringen av ljud mellan dator och modul lite långsammare, men det märks bara när du ska ladda ned ljud till ditt internbibliotek. Att använda sina egna samplingar görs via mjukvarueditorn som stödjer wav- och aiff-filer. Där finns det även möjlighet att ladda in multisamplingar. Editorn sorterar automatiskt ljuden utifrån nivå och gör om det hela till ett eget format som är komprimerat tre gånger utan någon förlust i ljudkvalitet. Under hösten kommer vi att lansera ett ljudbibliotek till Drumit Five och tanken är att vi kontinuerligt kommer att fylla på med nya expansioner.

    Drumit Five har massvis av innovativa detaljer. Cymbalerna är väl ett bra exempel på detta?
    – Cymbalerna är tänkta att hänga fritt som vanligt och vi ville kunna avläsa slag från klocka, mitt och kant. För detta krävdes lite extra tankearbete för att få till rätt balans mellan mjukvaran och avläsningen. Sedan har vi en innovativ lösning med dämpningen (choke – när du tar i cymbalen slutar den att låta) som vi håller på att patentera. Om allt går vägen kommer Drumit Five att ha minst tre patent.

    – En annan finess är att trumsetet har utbytbara trumskinn, något som betyder mycket för spelkänslan. Man kan använda meshheads, gummiskinn såväl som vanliga trumskinn. Meshheads är skinn med hål i som ger snabb återstuds och gör trummorna tystare. Gummiskinn är också tysta men har en naturligare återstuds, medan vanliga skinn fungerar som vanligt men även ger ett halvakustiskt ljud. Ovana trummisar gillar oftast meshheads då de ger en väldigt snabb återstuds. Vana trummisar tycker dock inte om dem. Det känns som att slå på ett badmintonracket.

    Varför valde ni just orange som färg?
    – Av förståeliga skäl kunde det inte vara rött. Och orange är en färg som vi gillar. Jag minns att vi diskuterade hur vi skulle stå ut från de andra trumseten och skilja oss från Ddrum. Vi tittade faktiskt på Sony Ericsson och deras logga i Walkman-serien. Exakt hur färgvalet kom till är jag lite osäker på, men jag tror att det var loggan som triggade färgvalet. Men orange ligger också helt rätt i tiden. För övrigt har Nikolaus Frank, en välrenommerad industridesigner, tagit fram designen på mekaniken.

    Läs mer: 2box-drums.com


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.