Tricken som får dig att växa som låtskrivare
Av Eva Hillered
Om du har skrivit låtar ett tag har du säkert upptäckt att vissa delar av låtskrivarprocessen är mycket enklare än andra.
Kanske har du massor av idéer och halvfärdiga låtar som ligger i byrålådan och som du tycker är jättesvåra att göra färdiga.
Kanske får du hur många musikaliska idéer som helst, men tycker att det går trögt att skriva text.
Du kanske har lätt för att skriva en berättelse från början till slut med konkreta, vardagsnära iakttagelser, eller så skriver du alltid utifrån känslostämningar och använder uteslutande bildspråk.
Det kan finnas många anledningar till att du fastnar i ett visst mönster och gör samma låt om och om igen. En av anledningarna kan ha att göra med vilken hjärnhalva du har lättast att aktivera. Hjärnhalvorna har olika funktioner, och i den kreativa processen är båda involverade. Om du har svårare för att aktivera en av hjärnhalvorna kan också resultatet av din kreativa process bli mindre bra. För att nå ett riktigt bra resultat som låtskrivare är det idealiska att du pendlar mellan bägge hjärnhalvorna i den kreativa processen.
För att generalisera kan man säga att ”vänstermänniskor” anses vara fokuserade, verbala och strukturerade, men kanske lite fyrkantiga, medan ”högermänniskor” är öppna, mönsterseende och intuitiva, men kanske lite kaotiska.
Börjar du känna igen dig i en av grupperna? Bra, för även om uppdelningen är förenklad kan vi hålla oss till den som en metafor för två helt olika aspekter av den skapande processen. Och här kommer anledningen: Om du vet att du är bra på den ena aspekten av skapande, har du desto mer att vinna på att utveckla den andra!
Så här kan man sammanfatta hjärnhalvornas olika funktionssätt: Den vänstra halvan rymmer språkförmåga (både tal och skrift), matematik, logik och analysförmåga samt jagets framtidsplaner. Den arbetar sekventiellt – koncentrerar sig på en sak i taget. Högra halvan står för förmågor som intuition, kreativitet, helhetsuppfattning, känslor, formkänsla, tolkning av ansiktsuttryck och musikalitet. Den håller sig till här och nu, men kan hålla många bollar i luften samtidigt.
Om du i din låtskrivarprocess kan ge plats åt bägge världarna, kommer ditt slutresultat präglas av helhet och fulländning.
Här bredvid hittar du ett enkelt test, som hjälper dig att ta reda på vilken hjärnhalva som dominerar i din låtskrivarprocess, och några tips om hur du kan utvecklas. Jag hoppas att några av tipsen kan vara av nytta även om du inte kan känna igen dig själv tydligt i ”typerna”.
Vill du veta mer om hjärnhalvornas funktioner i den kreativa processen rekommenderar jag två böcker: min egen ”Lathund för låtskrivare” samt ”The Songwriters Idea Book” av Sheila Davis.
Testa dig själv
Här följer ett mycket enkelt test som du kan fylla i för att avgöra vilken av hjärnhalvorna du troligen domineras av. Fundera inte för länge utan svara snabbt på frågorna. Varje siffra har ett a-alternativ och ett b-alternativ – ringa in det alternativ som stämmer bäst. Det är självklart svårt att välja eftersom de flesta människor har lite av bägge förhållningssätten, men för att du ska kunna få fram ett resultat i det här testet, välj det som känns mest riktigt.
1A. Du är social och utåtriktad, med stort behov av att interagera med andra människor för att hitta lösningar och svar på problem.
1B. Du reflekterar och söker dig i första hand inåt för att hitta svar på frågor. Du föredrar att arbeta ensam om du har möjlighet att välja.
2A. Du är flexibel och öppen och håller flera bollar i luften samtidigt. Du behöver frihet och är obunden av tid. Du får energi i sista minuten och har ett motstånd mot att avsluta.
2B. Du är välorganiserad, flitig och bestämd, tycker om att följa scheman och göra en sak i taget. Du arbetar utifrån listor, planer och mål, gör färdigt en sak i sänder och strävar efter att avsluta.
3A. Du värderar empati och medkänsla högt, du är accepterande och uppskattande. Du bemöter andra personligt och tycker om att knyta an till andra människor.
3B. Du är analytisk och kritisk, värderar logiskt och resonerar dig fram till svar. Du tror på orsak och verkan, upptäcker lätt olikheter och söker klarhet.
4A. Du är fantasifull, har lätt att förändras och ser mönster, helhet. Du anpassar dig genom din uppfinningsrikedom och din framtidsorientering, följer slumpen och accepterar formlöshet.
4B. Du är realistisk, praktisk, faktisk och konkret. Du ser de små detaljerna och är konsekvent, anpassar dig genom att fokusera på funktion. Du bryter ner saker i mindre delar och strukturerar.
Hur många markeringar har du gjort för A respektive B?
Har du tre–fyra markeringar på A har du troligen en större dominans av den högra hjärnhalvan i din kreativa process.
Har du tre–fyra markeringar på B-alternativ har du troligen en större dominans av den vänstra hjärnhalvan.
Öva upp hjärnhalvorna
Tips för dig som är dominerad av höger hjärnhalva:
Om du ringat in mestadels A-påståenden är du en extrovert, mottagande, intuitiv känslomänniska. Det som då lätt kan hända är att du översvämmas av idéer och att du har svårt för att slutföra dessa. Dina texter kan tendera att bli otydliga och ologiska. Du tycker din senaste idé är den absolut bästa och det är bara den du är intresserad av att hålla på med. Du har troligen lätt för bildspråk men mycket svårare för att skriva detaljrika, kronologiska historiesånger.
För att utvecklas som låtskrivare, mår du väldigt bra av att pröva vänster hjärnhalve-strategier. När du börjar skriva på ett nytt sätt med nya verktyg kanske du inte tycker att resultatet blir lika bra. Det är självklart eftersom det tar tid att bemästra nya verktyg. Genom att göra en del övningar som inkluderar vänster hjärnhalva kommer du att utvecklas:
- Skriv detaljrika historiesånger.
- Använd ett konkret språk, undvik alltför många metaforer. Studera gärna andra låtskrivare som skriver detaljrikt och konkret och härma, till exempel Annika Norlin. Bra amerikanska countrylåtar har också ofta ett väldigt detaljerat språk och tydliga historier.
- Se till att slutföra en sång innan du börjar med nästa. Även om du inte blir riktigt nöjd med hela låten – se det som en arbetsskiss som du alltid kan ändra. Ha hellre med lite klyschor och uttryck som du inte tycker är perfekta än att stanna upp. Sätt parentes runt de orden, oftast hittar du en bättre lösning på sikt.
- Jobba steg för steg.
- Gör en sångskiss där du bestämmer på förhand vad som ska hända i de olika delarna.
Tips för dig som är dominerad av vänster hjärnhalva:
Du som markerat flest B-frågor i testet är troligen en introvert tankemänniska som gillar ordning och reda och vill veta att det du gör är bra – håller en viss kvalitet.
Det kan hända att du har svårt att hitta idéer att skriva om. Du kan lätt fastna i detaljer och ha svårt att hitta ett ”flow” i musiken. Du skriver troligen mest detaljrikt och använder ett konkret språk. Inte så jag-centrerat, utan mer historier som har en logisk utveckling. Risken för dig är att du inte kommer vidare för att du kräver att allt ska vara perfekt, eller för att du inte får fart på fantasin.
Du ska alltså lära av dem som är din motsats: människor drivna av höger hjärnhalve-strategier. Här är några utvecklande övningar för dig:
- Skriv tio minuter text varje dag utan en tanke på resultatet. Du ska bara försöka tömma ditt huvud på exakt alla tankar du har just nu. Lyft helst inte pennan från pappret. Om det blir stopp skriver du hur det känns att det blir stopp. ”Det blir stopp, fan va trist, vet inte vad jag ska skriva här, varför sitter jag här borde göra nåt vettigt…” och så vidare. Syftet är att du efter ett tag ska hamna i det tillstånd som höger-hjärnhalve-människor har så lätt för, i ett ”flow”. Skit i resultatet. Men läs igenom efteråt och ringa in ord och uttryck som känns inspirerande, skriv ner dem i ditt speciella idéblock. Om du bara lyckas hålla ut och göra detta dagligen i några veckor brukar det börja hända saker.
- Jobba med metaforer och bildspråk. Lär dig jämföra människor med djur, bilmodeller, väderlekar, blommor, maträtter (”Life is a Minestrone” sjöng gruppen 10cc…). Lyssna på andra artister som använder mycket metaforer i sina texter. José Gonzales är ett bra exempel.
- Improvisera mycket och ofta. Våga följa impulser, släpp på kraven att alltid slutföra. Börja lyssna på vad du har lust med, följ lusten – var olydig mot kravet att allt måste vara logiskt och smart. Lyssna på vad du känner och uttryck det i ord och musik även om du tycker det låter töntigt. För känslodagbok.
I serien:
- Gör din första låt i 6 steg
- 5 steg som förbättrar din låt
- Så skriver du en riktigt bra låttext, del 1
- Så skriver du en riktigt bra låttext, del 2
- Så hittar du ämnen till dina låtar
- Så hittar du rytmen i texten
- Ta hjälp av slumpen när du skriver låtar
- Co-writing – så skriver du låtar med andra
- Tricken som får dig att växa som låtskrivare (denna)
- Låtskrivaren bakom Avicii och SHM avslöjar vägen till framgångarna
Om artikelförfattaren
Eva Hillered är en Grammisnominerad artist/låtskrivare/pedagog och författare till boken Lathund för låtskrivare (Prisma/ Norstedts). www.evahillered.se
Uppdaterat 2020-12-11: Boken finns även att köpa digitalt här på Studio:
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.