Så väcker du känslor hos lyssnaren
Av Studio.se
I denna första del får lära dig att skriva om känslor så att dina låtar också verkligen väcker känslor hon den som lyssnar. Tricket är att, som det heter, gestalta hellre än att förklara. Häng med.
Ofta sämre att förklara känslor
Låtskrivare vill ganska ofta berätta om starka känslor. Många tror att det enklaste och mest effektiva är att helt enkelt berätta och förklara vad personen i sången känner, men det är faktiskt långt ifrån alltid det bästa. Tvärtom är det något du skall försöka undvika, så långt det går. En stor nackdel med att förklara vad någon känner är att det inte finns nåt utrymme kvar för lyssnarnas fantasi och inlevelse. Genom att förklara ställer du lyssnarna vid sidan av texten, eftersom du inte bjuder in dem att tänka själva, läsa mellan raderna och dra sina egna slutsatser.
Nyckel: gestalta!
Det är bättre att skriva en text som utmanar en aning genom att kräva att den som lyssnar lever sig in i texten för att kunna förstå den. Det är sådana texter som drar in den som lyssnar och skapar en känsla av att vara mitt i handlingen och alla känslorna. Förklara inte så mycket – gestalta istället.
Gestalta – vad är det?
Här kommer tre effektiva sätt att gestalta känslor:
-
Använd bildspråk: Istället för att säga ”Jag är så kär” skriver Shawn Colvin: ”I never saw blue like that before, across the sky, around the world” (en textrad ur låten Never Saw Blue Like That). Tomas Andersson Wij beskriver att vara ledsen med orden ”Här i sätet bakom ditt sitter jag och håller fast ett regn så gott jag kan” (ur: Ett slag för dig).
-
Gestalta genom att låta någonting hända som ett resultat av en känsla. Låt säga att du vill berätta hur mycket du saknar en viss person. Hur mycket du saknar någon som just dött. Någon som just begått självmord genom att hoppa från en bro, för att vara mer precis – som Bobby Gentry gör i sin sång Ode To Billie Joe (1967). I slutet av sången skulle du kunna låta berättarrösten (en tjej) förklara hur mycket hon saknar och längtar efter den person som inte längre finns. Det kan gå, men det kan också att bli ganska platt. Ett annat, mycket bättre, berättargrepp är att gestalta hennes känslor genom att låta henne göra någonting som avslöjar vad hon känner:
“And me, I spend a lot of time pickin’ flowers up on Choctaw Ridge, and drop them into the muddy water off the Tallahatchie Bridge.”
– några textrader ur låten “Ode To Bille Joe” av Bobby Gentry.
- Använd musiken för att gestalta. Musiken i din låt har samma funktion som din röst när du talar. Med hjälp av din röst kan du, till exempel, poängtera att det du just sa var sarkastiskt. Orden var trevliga – men rösten var elak. Musiken i din låt kan på samma sätt ge texten en ny vinkling. Du kan få fram många olika sorters betydelser i texten utan att förklara ordagrant.
Vad tycker duon Adolphsson & Falk om Julen? Lyssna på deras låt Mer Jul. Om man bara läser texten utan att höra musiken anar man visserligen att någonting inte står rätt till, att texten inte skall tas helt bokstavligt. Den verkar lite överdriven.
”En show glöms bort om den bara visar opp effekter man knappast anar, så ge mig trettio grader kallt, tomtar överallt och en skog av gröna granar.”
Den som inte bara läser texten, utan lyssnar på låten förstår redan från början att texten är ironisk. Musiken i jullåtar brukar vara glad och uppåt, men Mer Jul är riktigt deppig. Den går i moll och är arrad stelt och livlöst. Det framgår ganska fort, trots textens bokstavliga betydelse, att julen inte alls är särskilt bra för oss. Den är ytlig, kall och meningslös. Julens överflöd är inte för alla och den som är ensam blir dubbelt så ensam under julen. Fast, julen är ju lite rolig också, för jösses vad vi älskar att (något oreflekterat) entusiastiskt sjunga med i denna odödliga jul-hit från 1984.
Delar i serien
- Så väcker du känslor hos lyssnaren (denna)
- Så får du till ett riktigt svängigt riff
- Låna filmregissörens knep när du skriver låtar
- Vikten av rätt tonart – en guide till det perfekta soundet
- 7 användbara ackord du måste känna till
- Så skaffar du ett optimalt arbetsflöde med melodin i fokus
- 5 tips som får dina låtar att lyfta
Om artikelförfattarna
Artikel är skriven av Johan Wåhlander och Jan Sparby, författare till boken Songwriting: Get Your Black Belt in Music & Lyrics.
Skriv gärna en kommentar nedan om det är någonting i den här artikeln du vill att vi skall förklara mer ingående. Eller besök oss på vår Facebook-sida.
Artikeln publicerades ursprungligen 2017-12-12.
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.