Jump to content
Annons
  • Så skriver du en låt utifrån en musikidé

    Tycker du att musiken är den svårare delen i låtskrivandet, så har du här några övningar du kan göra för att öva upp din förmåga att flöda fritt i melodi- och musikskapande.

    Eva Hillered

    Gonzales_sv_red.jpg.e1c6c3a2e9fb0c69ee67ef917325e3c9.jpg

    Denna artikel är ett utdrag ur boken Lathund för låtskrivare, som du kan köpa här.

    Du kanske ofta tar en textidé som utgångspunkt för en låt? Då kan det också vara bra att låta musiken styra textinnehållet och börja i den änden. All form av improvisation utvecklar melodi-­ och musik­skapande.

    Improvisera till endast två ackord
    Utgå ifrån hur du känner dig för stunden, välj att starta med ett durackord eller ett mollackord. Om du är nybörjare på ditt komp­instrument så välj bara ett moll­- eller ett durackord till att börja med. Välj en puls som stämmer med din sinnesstämning och växla sedan till ett annat ackord som du tycker passar. Upprepa ackord­en om och om igen, tills du inte behöver tänka på hur du tar dem utan händerna gör jobbet av sig själva. Börja sedan improvisera till ackorden med rösten. Försök att bara ge dig hän utan att tänka så mycket på hur det låter. Spela gärna in detta och lyssna på det du sjungit in senare. Fraser som du tycker om spelar du in på nytt och sparar som låtidéer att jobba vidare med.

    Du kan naturligtvis utöka ackordföljden, men det är ofta bra att börja med just två ackord och improvisera runt dessa tills du uttömt alla tonassociationer, speciellt om du inte är van vid att improvisera. Det finns tusen olika tonkombinationer som du kan sjunga till två ackord. Naturligtvis kommer ditt sinnesläge, pulsen och din tekniska sångförmåga att påverka resultatet. Om du är en ovan sångare, se till att lägga ackorden i ett läge där du kan sjunga utan ansträngning. Sträva efter att hitta fraser som du både tycker känns sköna att sjunga och som du tycker om att höra.

    När du har fått ihop ett musikmaterial som känns inspireran­de så lyssna på det du har spelat in och börja associera till musiken. Vad ser du för bilder? Du kan också sjunga en fras om och om igen och se vilka ord som spontant dyker upp.

    Improvisera till en basgång
    Hitta på en basgång som du spelar på ditt kompinstrument, improvisera med rösten till basgången. Lär dig först spela basgången så att du inte behöver tänka på fingrarnas rörelser, börja sedan hitta på sångmelodier till. Tänk på att välja en tonart som känns bekväm att sjunga till.

    Spela in och lyssna i efterhand. Hör om det är några fraser du tycker om. Spela in dem på nytt och fortsätt om du får fler idéer för melodier. Associera fritt till musiken. Du kan också pröva att bara säga ord högt när du lyssnar på din inspelning – ibland får man lättare tag i idéerna genom att tala istället för att skriva.

    Improvisera en melodi utifrån en rytm
    Att utgå från en rytm när du gör en låt kan bidra till att du kan hitta en annan karaktär än vad du normalt skapar om du utgår från ett piano eller en gitarr. "Groovet", rytmen i en sång är mycket viktigare än vad man tror, detta gäller oavsett vilken genre man skriver i. Att ha en och annan riktigt svängig låt i sin repertoar är alltid mycket tacksamt.

    Du kan välja att bara trumma en rytm på knäna som du tycker är svängig, eller lyssna på trummaskinsloopar om du har tillgång till det, eller till något musikprogram med trumkomp på din dator. Det kan faktiskt vara värt att investera i en liten enkel trummaskin för att kunna utveckla just det rytmiska i dina sånger. Har du en relativt ny Mac, så har du automatiskt tillgång till programmet Garageband. Där kan du leka med olika loopar.

    Hitta en rytm som tilltalar dig – pröva olika tempo och börja sedan improvisera sångfraser till. Spela in. När du hittat en melodi som du tycker om kan du pröva att sätta ackord till.

    Vilken rytm och melodi har orden?
    Kolla in några av de övningar du gjorde ovan. Utgå från en fras eller mening som du tycker om. Säg frasen/meningen om och om igen. Lyssna noga på rytmen och satsmelodin. Skriv ner frasen och gör en markering över de betonade orden eller stavelserna. Försök att få in frasen/meningen i en puls. Pröva lite olika taktarter, trefjärdedelstakt (vals) eller fyra­ fjärdedelstakt. Pröva också olika tempon. Var lyhörd för när du känner att orden fungerar bäst. Lyssna på satsmelodin när du talar – förstärk den och gör en melodi.

    Pröva i vilken tonart som din röst passar bäst att sjunga melodin. Talrösten ligger oftast några toner under ditt ideala sångläge, så höj frasen några toner uppåt tills du tycker att din röst låter bra och det känns bekvämt att sjunga frasen. Kolla att de betonade orden också blir betonade i melodin. En högre ton har oftast en starkare position än en lägre ton. Se gärna till att melodin går upp eller har längre tonlängd på betonade ord i frasen. 

    Ta fram ditt kompinstrument och pröva vilka ackord som passar till din text och melodi. När du är nöjd – spela in! Det är lätt att snabbt glömma när du går vidare i processen så var noga med att dokumentera sådant du tycker blir bra. Nu kan du gå vidare med antingen text eller musik. Det kan i detta läge vara bra att avgöra om det du skrivit är höjdpunkten i låten – refrängen som ska upprepas flera gånger – eller om det mer känns som början av låten eller början av en vers. 

    Om du upplever att du just har skrivit en refräng så börja fundera på vad det är för historia du vill berätta, gör fri associa­ tion till texten eller använd dina tidigare anteckningar.

    Du kan också välja att gå vidare med musiken innan du gör texten. Gör det som känns enklast. Följ ditt eget flöde istället för att kämpa med något som känns svårt. Försök att göra färdigt en vers och en refräng.

    blatt_streck.png.d82c3b5fbce9811ba80801077754abf8.png

    Om artikeln
    Artikeln är ett utdrag ur kapitel 1 i boken Lathund för låtskrivare av författarinnan och musikern Eva Hillered. Eva har skrivit ett flertal uppskattade artiklar för Studio. Som medlem på Studio kan du köpa den digitala upplagan och kan välja E-pub eller PDF - format här. Vill du hellre ha pappersboken beställer du den här

    Tips: Missa inte Evas onlinekurs i låtskrivande. Läs mer här.

    blatt_streck.png.d82c3b5fbce9811ba80801077754abf8.png

    Eva_Hillered.jpg.e97920d58632e9692f832e5e72a2cdba.jpg.c6d86e2247c48fa0202e3cec02aa7943.jpg.0817fdb0252e7bd9240eace4e3809ddb.jpg.365cf60f39136e1eb7020810e4dec89e.jpg

    Om artikelförfattaren
    Eva Hillered är en Grammis­nominerad artist/låtskrivare/pedagog och författare till boken Lathund för låtskrivare (Prisma/ Norstedts). www.evahillered.se

    • Gilla 1

    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.