Så fungerar en delay-effekt i musikproduktion
Av Majken
Delay är en av de mest grundläggande effekterna. Idén är att fördröja en ljudsignal och sedan spela upp den tillsammans med ursprungssignalen för att skapa en ekoeffekt.
De första delay-effekterna var bandekon som baserades på rullbandspelare. En bandremsa passerade först ett raderhuvud som såg till att bandet var tomt, och gick sedan vidare till ett inspelningshuvud där signalen spelades in. Sist fanns ett eller flera uppspelningshuvuden.
Flera faktorer samverkar
Avståndet mellan in- och uppspelningshuvud tillsammans med bandets hastighet avgjorde hur lång fördröjningen blev. Genom en återkoppling (feedback) där delar av signalen från uppspelningshuvudet gick tillbaka till inspelningshuvudet kunde reflektioner som gradvis försvagades skapas. Dessa reflektioner brukar ofta kallas decay.
Idag har rullbandspelaren ersatts av de minneskretsar som finns i både datorer och digitala hårdvarueffekter.
Ratten Delay avgör hur lång fördröjningen ska vara. Feedback är återkopplingen som bestämmer decay-tiden och moduleringen bestämmer hur djupt tonhöjden ska svaja. Slutligen justerar du hur mycket av den fördröjda signalen som ska spelas upp med output-reglerna. Kan också kallas Mix. Bilden visar Logic-pluggen Tape Delay.
Möjlighet att synka tempo
De två viktigaste parametrarna på ett delay är delay-tid och nivå/mix. Delay-tiden styr hur lång fördröjningen är, något som vanligtvis anges i millisekunder. Många delay-pluggar ger även möjlighet att synkronisera mot musikprogrammets tempo. Då anger du istället en notlängd som delay-tid och låter pluggen själv räkna ut hur lång fördröjning som krävs. Nivå eller mix styr hur mycket av den fördröjda signalen som ska blandas med ursprungssignalen.
Andra vanliga parametrar är panorering och filterinställningar samt hur stark signal som ska återkopplas, något som styr decay-tiden.
Lfo ger ett svajande ljud
För att göra ett digitalt delay mer levande och likt sina analoga föregångare brukar även en lfo som styr tonhöjden finnas med. Detta ger ett svajande ljud som påminner om ojämnheterna i rullbandspelares uppspelningshastighet.
Delay är även en viktig byggsten i andra effekter som chorus och flanger där en kort fördröjning kontinuerligt förändras, vilket skapar svepande ljud, men också i reverb där flera delay med extremt korta fördröjningar används för att skapa komplexa reflektioner.
Artikeln är tidigare publicerad 2006
Läs mer
Recommended Comments
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.