Jump to content
Annons
  • Så drar du nytta av din personlighetstyp i låtskrivandet

    Genom att ta reda på hur du fungerar som person kan du använda knep som gör det lättare att skriva låtar. Eva Hillered visar hur.

    Eva Hillered

    bas_red.jpg.da2031f382f5452c582858bfa2a0dac2.jpg

    Denna artikel är ett utdrag ur boken Lathund för låtskrivare, som du kan köpa här.

    Alla kreativa människor känner sig då och då blockerade. Man kan uppleva det som om idéerna tagit slut och ibland infinner sig känslan av att man kanske aldrig mer kommer kunna skriva en endaste sång. En god hjälp mot blockering är att byta till en strategi utgående från den andra hjärnhalvans funktionssätt. Knepet är att växla hjärnhalva när man kört fast.

    Personlighetstypen påverkar ditt sätt att skriva sångtexter
    Den funktion du använder mest – intuition eller förnimmelse, tanke eller känsla – påverkar ditt sätt att skriva, speciellt den första skissen. Varje sätt har ofta en fördel och en nackdel.

    • Förnimmelsetypen: Eftersom hon är här och nu­realist med god förmåga att observera, innehåller lyriken ofta namn, siffror, faktiska platser och små konkreta detaljer. Hon skriver ofta i presens.

    Förnimmelse/tanketyp (F/T) tenderar att skriva med objektiv distans och med tydligt strukturerad början, mitt och slut. Hon är ofta satiriskt begåvad.

    Förnimmelse/känslotypen (F/K) har speciellt lätt för att skriva historiesånger.

    • Möjliga problem och lösningar: Eftersom förnimmelsetyper vill göra saker på ”rätt sätt” och tror på att ”regler ska följas” blir en del för strikta i sin iver att följa rimschema, sångform, allt det tekniska – detta kan göra att sångerna saknar en tydlig känsla eller mening.

    För att förbättra sitt första utkast behöver förnimmelsetypen ofta fråga sig vad innebörden av en rad händelser och staplade detaljer är. Han behöver fråga sig – vad betyder min sång? Vilket meddelande vill jag sända ut med den här sången? Vad är det för en universell situation som jag vill att lyssnaren ska känna igen sig i? Med andra ord, det är typiska intuitionsfrågor – det större mönstret, den övergripande bilden – som förnimmelsetypen behöver ställa sig för att fördjupa och förbättra sin lyrik.

    • Intuitiva typen: Den intuitiva är fantasifull och framtids­orienterad. En hoppfull tänkare vars språk oftast är mer abstrakt än konkret och som tycker om att söka efter möjligheterna bortom sinnenas räckvidd attraheras av fantasiskapelser.

    Intuitiv känslotyp (N/K) anses vara den mest poetiska (meta­foriska) av typerna. Deras lyrik innehåller ofta avslöjanden i bekännelsestil.

    Intuitiv tanketyp (N/T) ställer oftare frågor än de gör uttalan­ den. N/T­-typen ser ofta det ironiska i en situation och tenderar att vara kritisk till samhällets moral.

    • Möjliga problem och lösningar: På grund av att den intuitive tänker i insiktsfulla språng snarare än i en steg för steg­process, kan hans lyrik sakna en linjär ordning och utesluta viktiga detaljer. Det kan vara utvecklande för en N/K-typ att skriva mer konkret, vara noga med att addera detaljer. En bra övning är att skriva en historiesång om något som faktiskt hänt och lägga sig vinn om detaljer, namn, platser. En intuitiv känslotyps handling i en sång lider ofta av att den kan uppfattas som en ”suddig massa av känslor” där sångarens känslor från både då och nu inte har differentierats. Den första sångskissen från en ENKM-typ (extrovert-­intuitiv­-känslo­-mottagande, allt hörande till den högra hjärnhalvan) kan ofta sakna klarhet och tydlighet på grund av att han blandar abstrakt och konkret språk, skiftar utgångspunkt eller röst och har en oklar ordningsföljd på idéerna (höger hjärn­halva har ingen klocka!).

    Intuitiva känslotyper behöver lägga mycket tid på att använda vänster hjärnhalvas linjära, strukturerande, realistiska, tids­ indelade tänkande. Det kan vara en fördel att ställa sig frågor som: Är sångaren man eller kvinna? Talar eller tänker han/hon? Är det nutid eller dåtid? Var befinner de sig exakt? Vilken känsla (foku­ sera endast på en) känner sångaren? Menar jag regn symboliskt eller konkret?

    Att fokusera på små detaljer och att tänka analytiskt kan vara svårt för den intuitiva typen men detta steg i processen är nöd­ vändigt för att hans eller hennes poetiska avsikter ska bli förståd­ da och uppskattade.

    Fortsätt att utveckla din sång
    Din sång behöver också testas mot en publik. Ett bra knep är att samlas några låtskrivare då och då och spela upp nytt material för varandra. Var noga med att börja med en positiv feedback och håll i minnet att alla åsikter är subjektiva. Tom Kimmel har en bra metod som han kallar stars and wishes – stjärnor och önskningar. Börja alltid med en stjärna – säg något du tyckte om i sången (har du inget positivt att säga kan det faktiskt vara bättre att inte säga något alls – enbart negativ kritik kan kännas väldigt sänkande). Kom därefter med ett förslag till en förändring – så konkret som möjligt. Säg: jag skulle önska att du provade att.

    Att spela upp en ny sång för en vanlig publik brukar också leda till att man förstärker vissa föraningar som man haft när man spelat sången ensam. Efter feedback från vänner, andra låt­ skrivare eller publik så är det bara att gå in i processen igen, separera/redigera/låt det mogna. Därefter kanske få gensvar
    igen och en ny runda tills du själv känner dig helt nöjd.

    Att hämta inspiration
    Att ständigt skapa, ge av sig själv till omvärlden, kräver också att man fyller på sina egna förråd, ser till att man blir inspirerad av andra musiker, författare, regissörer, konstnärer, låtskrivare. Lika viktigt som det är att ge ut är det att ta in. Att läsa, gå på bio och teater, se på konst, lyssna på andras konserter och cd­skivor är sätt att fylla på sitt eget förråd av energi. Även naturupplevelser och resor kan inspirera till nytt skapande. Att ta en paus från sitt skapande kan kännas skrämmande för många men ofta är det ett utmärkt sätt att hitta förnyad energi, och inget man behöver vara rädd för – tvärtom. Paus, vila, återhämtning är nödvändiga i den kreativa processen.

    Den inre kritikern är olika för olika typer
    En vanlig typ av blockering är när lusten och tron på den egna förmågan helt enkelt försvinner. De olika personlighetstyperna tycks ha sina specifika, självbegränsande tankar som kan hämma produktiviteten. Den intuitiva kan bli blockerad av ett behov av att vara originell, känslotypen kan lida av en känsla att vara tråkig. Förnimmelsetypen kan vara driven av ett för starkt fokus på hantverket, att göra ”rätt”, och tanketypen kan bli hämmad av det inre kravet att skriva en fantastisk, speciell och viktig sång.
    Lär känna din inre kritiker (se kapitlet Att skriva en låt är enkelt!) och skapa sedan motargument när du hör din inre kritiker sätta igång sitt tjatande. Du måste välja ut fraser som du tror på och tycker känns sanna för att de ska ha någon verkan. Skriv ner minst fem meningar som stöder din kreativitet och lust att skriva sånger. Exempelvis:

    • Jag älskar att skriva låtar, jag blir bättre ju mer jag skriver.
    • Jag accepterar att alla är olika och att inte alla kan älska mina låtar, det räcker att jag gör det.
    • Jag skriver för min egen skull.
    • Jag är perfekt – på mitt sätt.

    Det du tänker mest om dig själv är det som du kommer att utstråla och leva upp till. Om man jobbar med något kreativt så har man sig själv och sitt inre som ”material” och då är det oundvikligt att man då och då drabbas av tvivel. Men om du drabbas ofta och starkt av självkritik så kan det vara på sin plats att söka stöd utifrån. Det fina i kråksången är att om du beslutar dig för att göra dig av med din förödande inre kritiker, genom att till exem­ pel gå i terapi, så har du igen det på andra plan av ditt liv också.

    blatt_streck.png.d3685a55173a1670939bf6af2b51242e.png

    Om artikeln
    Artikeln är ett utdrag ur kapitel 1 i boken Lathund för låtskrivare av författarinnan och musikern Eva Hillered. Eva har skrivit ett flertal uppskattade artiklar för Studio. Som medlem på Studio kan du köpa den digitala upplagan och kan välja E-pub eller PDF - format här. Vill du hellre ha pappersboken beställer du den här.

    Tips: Missa inte Evas onlinekurs i låtskrivande. Läs mer här.

    blatt_streck.png.d3685a55173a1670939bf6af2b51242e.png

    Eva_Hillered.jpg.e97920d58632e9692f832e5e72a2cdba.jpg.c6d86e2247c48fa0202e3cec02aa7943.jpg.0817fdb0252e7bd9240eace4e3809ddb.jpg.02ba668b67e8e2d7455066c825bfd104.jpg

    Om artikelförfattaren
    Eva Hillered är en Grammis­nominerad artist/låtskrivare/pedagog och författare till boken Lathund för låtskrivare (Prisma/ Norstedts). www.evahillered.se

    • Gilla 2

    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.