Guide: 14 bästa kompressorpluggarna 2021
Av Jon Rinneby
Pluggarna är listade i bokstavsordning och samtliga finns för både Windows och macOS. Vi har valt bort pluggar som bara fungerar på dedikerad hårdvara, men se gärna tips om en UAD-plugg längst ner.
DDMF – MagicDeathEye
MagicDeathEye är den digitala versionen av rörkompressorn med samma namn, löst baserad på Fairchild 660. Kompressorn fungerar lika bra på mastern som individuella spår och utmärker sig med varm och transparent kompression som verkligen får saker att sitta ihop på ett behagligt sätt. 150 Hz filtret är fantastiskt för att behålla energin de lägre frekvenserna och få bottnen att skina och kännas lite extra. Gränssnittet är tjusigt och lättöverskådligt och pluggen rattar nästan sig själv.
Tillverkare: DDMF
Produkt: MagicDeathEye
Format: VST, VST3, AU och AAX
Pris: cirka 900 kr
Fabfilter – Pro-C 2
Få är ”bästa-listorna” utan pluggar från Fabfilter och kompressorn Pro-C 2 är sannerligen inget undantag. Här har du en modern dynamikutjämnare i ordets rätta bemärkelse med ett avancerat analysfönster och mänger av inställningar för olika typer av kompression. Pro-C 2 klarar av allt från subtil mastring till in-your-face-sång, tajt bas eller pumpande dansmusik. Plus i kanten för 4x oversampling, vilket kortfattat innebär bibehållen ljudkvalité utan missljud vid mer aggressiv kompression.
Tillverkare: Fabfilter
Produkt: Pro-C 2
Format: VST, VST3, AU, AAX och AudioSuite
Pris: cirka 1500 kr
iZotope – Ozone 9 Dynamics
Ozone 9 Dynamics är en lättbegriplig och välljudande multibandskompressor med upp till fyra band och intelligent auto release. Detta är till stor hjälp för dig som hellre fokuserar på det kreativa än att pilla med krångliga inställningar. Vidare kan kompressorn själv lista ut lämpliga crossover-frekvenser med hjälp av learn mode. Som grädde på moset kan du dessutom processa mitten och sidorna separat när andan faller på. Dynamics fungerar utmärkt på individuella kanaler, grupper och hela mixar och ingår i Ozone 9 Standard och Ozone Advanced.
Tillverkare: iZotope
Produkt: Ozone 9 Dynamics
Format: VST, VST3, AU, AAX - 64 bitar
Pris: cirka 1000-5000 kr
Klanghelm – MJUC
MJUC är enligt Klanghelm själva deras mest avancerade plugin hittills. En kompressor som egentligen är tre stycken - alla under samma tak men med olika gränssnitt. Kompressorerna Mk1, Mk2 och Mk3 rör sig från klassiskt till modernt ljud, med skiftande personlighet och användningsområden. MJUC tillåter dig dessutom att manipulera ljudet ytterligare med timbre och drive, vilket styr klangfärg och mängden saturation. MJUC finns även som gratisversionen MJUC jr, en bladning av kompressor ett och två med en naturlig och tät karaktär.
Tillverkare: Klanghelm
Produkt: MJUC
Format: VST, VST3, AU, AAX - 64 bitar
Pris: cirka 240 kr
Kush Audio – Silika
Kush Audio med Gregory Scott i spetsen står tveklöst i framkant gällande pluggsnickrande och inte minst med tanke på kompressorn Silika. En rakt-på-sak-kompressor som täpper igen glappet mellan analogt och digitalt, som utvecklaren själv uttrycker det. Ljudet drar åt vintagehållet och tillåter dig att komprimera både hårt och mjukt utan att låta påträngande i diskanten – tänk Led Zeppelin och du är nära. Under huven gömmer sig en minst sagt komplex övertonsgenerator, men i grund och botten är Silka en helt vanlig välljudande kompressor som fungerar på allt från enstaka instrument och grupper till hela mixar.
Tillverkare: Kush Audio
Produkt: Silika
Format: VST3, AU, AAX - 64 bitar
Pris: cirka 900 kr
Leapwing Audio – DynOne 3
DynOne 3 från Leapwing Audio är en smart 5-bands multibandskompressor med fokus på transparent ljud och enkelhet. Intelligenta attack och release-tider ser bland annat till att du snabbt når en sweetspot, utan att för den saken plocka den kreativa aspekten. DynOne 3 använder sig av välljudande FIR-filter, en unik vägningsalgoritm för ytterligare kontroll över side-chain i kombination med ett tydligt och användarvänligt gränssnitt. En plugg helt klart värd att kika närmare på.
Tillverkare: Leapwing Audio
Produkt: DynOne 3
Format: VST, VST3, AU, AAX
Pris: cirka 2000 kr
Pulsar Audio – Mu
Den digitala versionen av stereokompressorn Pulsar Mu är enligt många den nya drottningen av glue-kompressorer. Ett påstående som givetvis ska tas med en stor nypa salt, men som ändå borde skvallra om pluggens kvalité. Tjusningen med Mu är dess förmåga att skapa en känsla av sammanhållning, det som ofta går under namnet glue. Med detta i åtanke borde Pulsar Mu vara en given kandidat för dig som är jakt efter en ny mastringskompressor.
Tillverkare: Pulsar Audio
Produkt: Mu
Format: VST, VST3, AU, AAX
Pris: cirka 1500 kr
Sly-Fi – Deflector
Deflector kan närmast beskrivas som en mer övertonsrik variant av den välkända Distressorn. Ljudet kan därför beskrivas som skitigare än din genomsnittliga kompressor. En annan talande beskrivning är att Deflector flyttar ljudet framåt i mixen, snarare än att trycka det bakåt. Smarta funktioner som ett 250 Hz sidechain-filter ser till att bottnen lämnas mindre påverkad och 6 kHz sidechain ”push” mjukar upp aggressiva frekvenser. Deflector är utan tvekan en användbar och intressant kompressor att ha i arsenalen.
Tillverkare: Sly-Fi
Produkt: Deflector
Format: VST, AU, AAX
Pris: cirka 900 kr
Softube – Empirical Labs Mike-E Comp
Påtal om Distressorn har vi här en mer trogen variant av originalet. Empirical Labs Mike-E Comp är en preamp, softclipper, saturator och kompressor i ett och kan vara svaret för dig som letar efter övertonsrik och överstyr-kompression. Kompressorn bjuder på olika ratio från 1:1 till 8:1 och därtill den berömda Nuke-funktionen, en slags brick wall limiter som bland annat gör underverk på trumrum. Kort och gott är Empirical Labs Mike-E Comp en fullgod variant på ELI Distressorn, en av de mest populära hårdvarukompressorerna genom tiderna.
Tillverkare: Softube
Produkt: Empirical Labs Mike-E Comp
Format: VST, VST3, AU, AAX - 64 bitar
Pris: 2600 kr
Sonible – smart:comp
Sonible smart:comp är precis vad namnet antyder, en smart kompressor som hittar rätt inställningar åt dig på bara några sekunder. Algoritmen stoltserar med över 2000 frekvensband, en slags supermultibandskompressor med andra ord, som automatiskt justerar ojämnheter oavsett vad du matar den med. Resultatet blir transparent kompression utan krångel. Sonible smart:comp fungerar på enskilda instrument, grupper och hela mixar.
Tillverkare: Sonible
Produkt: smart:comp
Format: VST, VST3, AU, AAX - 64 bitar
Pris: cirka 1300 kr
Stillwell – The Rocket
En gammal goding som håller än, eller som rättare sagt fortfarande är nästintill oslagbar när det kommer till parallellkomprimering av exempelvis trummor, sång och bas. The Rocket är närmast lik en 1176:a i karaktär och utförande, men en betydligt snabbare sådan som ljudmässigt kan beskrivas som varm, aggressiv, rörlig och lekfull. The Rocket har en ratio på 4:1 till 20:1 och ”all buttons”, en ratt för parallelkompression samt oversampling och en sidechain-funktion. Det unika gränssnittet kan ta lite tid att vänja sig vid men är väl värt besväret. Rekommenderas varmt.
Tillverkare: Stillwell
Produkt: The Rocket
Format: VST, VST3, AU, AAX
Pris: cirka 250-500 kr beroende på licens
TDR – Kotelnikov GE
Kotelnikov GE ställer in siktet på mastring och beskrivs bäst som en osynlig arbetshäst. Tjusningen med pluggen är att den behåller ursprungsljudets karaktär och komprimerar oerhört transparent. Perfekt för hela mixar och på material som behöver tämjas, men inte förändras. Andra trevligheter innefattar en 64-bitars struktur, equal loudness-funktion, flexibla sidechain högpassfilter, skalbart gränssnitt med mera. Kotelnikov GE finns även som nerbantad men fullt tillräckligt gratisversion.
Tillverkare: TDR
Produkt: Kotelnikov GE
Format: VST, VST3, AU, AAX
Pris: cirka 500 kr
United Plugins – The Royal Compressor
The Royal Compressor är inspirerad av Beatles-kompressorn Abbey Road/EMI RS124 som anses vara den hela graal av mjuk kompression och behaglig saturation. På ett mer tekniskt plan är pluggen en vari-mu-kompressor som fungerar på allt från sång, bas trummor och hela mixar. The Royal Compressor är lättrattad tack vare få kontroller och är dessutom snäll mot din processor. Som grädde på moset hittar vi dessutom automatisk volymkompensering och tre olika kretsmodeller för olika attack.
Tillverkare: United Plugins
Produkt: The Royal Compressor
Format: VST, VST3, AU, AAX
Pris: cirka 1300 kr
Waves – SSL G-Master Buss Compressor
SSL G-Master Buss Compressor är en enkel kompressor att förstå sig på. Baserad på stereokompressorn från det legendariska mixerbordet SSL 4000 G är Waves-pluggen ett ypperligt val för dig som vill limma ihop mixen, eller varför inte polera piano, gitarr och perkussion? Med analog-knappen tillför du enkelt subtilt och behagligt brus samt varma övertoner. Med detta sagt ställer sig SSL G-Master Buss Compressor i ledet av transparenta kompressorer, som sig ofta bör (men inte nödvändigtvis) när det kommer mastring.
Tillverkare: Waves
Produkt: SSL G-Master Buss Compressor
Format: VST, VST3, AU, AAX
Pris: cirka 350 kr
Tips! En kompressor-plugg från Universal Audio
För att kunna använda Universal Audios pluggar behöver du äga hårdvara från samma tillverkare. Gör du redan det eller funderar på att bli UAD-användare, vill jag här tipsa om en bra kompressor från Universal Audio.
API 2500 Bus Compressor är kompressorn för dig som vill åt det klassiska ljudet, för att använda ett slitet uttryck, med mycket tryck och ton. Ämnad för hela mixar och grupper har Universal Audios mjuka version, precis som originalet, den patenterade Thrust-kretsen vilket ger en tajtare botten som verkligen hörs och känns. Annat smått och gott är möjligheten till olika kompressionstyper, exakt kontroll över vänster och höger kanal, auto make-up gain samt en användbar mixratt. Kort och gott är API 2500 Bus Compressor en mångsidig stereokompressor med syftet att ge dina mixar lite välbehövlig rörelse och energi.
Tillverkare: Universal Audio
Produkt: API 2500 Bus Compressor
Format: VST, VST3, AU, AAX
Pris: cirka 1500 kr
Bernard Löhr
Bernard Löhr är mixtekniker på Mono Music Studio, och har senast mixat Abbas nya album Voyage. Bernard berättar om sina favoriter när det gäller kompressor-pluggar.
Vad använder du främst för kompressorer?
– Eftersom jag kommer från den gamla analoga världen så har jag i princip alltid letat motsvarigheter bland alla digitala pluggar.
– Jag är mer eller mindre uppvuxen med SSL-bord så använder jag ofta kanalstrippar som emulerar dessa. Det är oftast kanalstripparna från Waves G-serie eller Waves E-serie (men även SSL:s egna eller Universal Audios ibland). Framförallt använder jag G-serien som jag oftast kan ”ställa in” som jag vill ha den utan att nästan lyssna på ljudet. Det gäller både eq, kompressor och expander. Det gäller framförallt på instrumentkanaler men även på backing vocals och liknande. Ibland arbetar jag med någon annan kompressor på exempelvis basen som emulerar LA-3:an, som jag alltid gillat. (Här är Universal Audios LA-3A).
– På leadröster är jag förtjust i UAD:s Fairchild 670 som jag tycker tillför magi utan att ”låta" för mycket kompressor. Vill jag ha en kompressor som verkligen jobbar så det hörs så blir det ofta en emulering av dBX 160. (Här är exempelvis Waves dbx 160 compressor / limiter).
– På min mixbuss använder jag nästan alltid någon form av additativ kompression och till det tycker jag att UAD:s Neve 33609 är jättebra. Den får arbeta hårt och jag lägger till den ”underifrån”.
– När jag inte arbetar med musik utan mer ljudeffekter som exempelvis fordonsljud (www.pole.se) så använder jag ofta multibandskompressorn Waves L3-16 som jag tycker är grymt bra.
Läs mer:
Här hittar du samtliga guider över de bästa studioprodukterna och pluggarna >
- 1
Recommended Comments
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.