Guide: 10 bästa moderna analoga trummaskinerna 2022
Av Adolfo Diaz
Trummaskinerna är listade i bokstavsordning efter tillverkarnamn. Priser kan förändras snabbt och över tid, men är baserat på dagens cirka priser inklusive moms.
Arturia – DrumBrute Impact
– för finsnickaren
Om du gillade Arturias DrumBrute kommer du med stor sannolikhet att gilla deras DrumBrute Impact. Vid en första anblick kan Impact se ut som en nedskalad budgetvariant av DrumBrute den äldre. Största, uppenbara skillnaderna är att Impact bara bjuder på 10 trumljud jämfört med originalets 17 och att du får ett gäng färre utgångar att leka med (kickarna får samsas om en kanal, virvlarna om en annan, hihats om en tredje och resten av ljuden om den fjärde).
Nytt istället är funktionen ”Color”, en för varje kanal, som intryckt ger varje ljud en liten knuff uppåt i både karaktär och känsla, och som du dessutom kan programmera via ett parallellt spår i sequencern.
Apropå sequencern är det kanske den som skiner starkast här: flexibel användning av swing, möjlighet att flytta runt insteppade noter, ”randomness”-läge för ännu större variation och olika längd på sekvenserna är bara några av godbitarna som det kommer att dröja innan du tröttnar på.
Tillverkare: Arturia
Produkt: DrumBrute Impact
Pris: Ca 2 900 kr
Behringer – RD-8
– trogen sin historia
Relationsspalter brukar ofta råda läsaren att inte nöja sig med second best. I trummaskinvärlden gäller dessbättre inte detta. Så du som vill ha en Roland TR-808 men inte har råd med originalet kan utan att tveka slå till på plånboksvänligare Behringer RD-8. När det gäller de köttigare delarna av ett rytmspektra – kick, puka, rims och snare – är RD-8:an i princip en exakt kopia av Rolands 80-talslegendar. Övriga ljud är inte nödvändigtvis sämre klonade, bara annorlunda.
Layouten är också den så där robust och oldschool-klumpigt 808-aktig – utan att för den delen efterapa de tråkigare delarna av originalets gränssnitt (Behringers stepsequencer är i och för sig bara marginellt mer intuitiv än Rolands).
Frågan är om RD-8:an skulle ha fått plats på den här listan av egen kraft, det vill säga om vi skär bort egenskapen ”billig-och-naturtrogen-808-epigon”. Kanske, kanske inte. Onödigt tröga rattar och en något begränsad ljudbild är två saker som ligger maskinen i fatet. Å andra sidan – om du kisar lite med ögonen i hemmastudion och inte tänker på RD-8:ans inverterade färgkombo jämfört med förlagan så är det som att äga en riktig 808.
Tillverkare: Behringer
Produkt: RD-8
Pris: Ca 4 000 krDave Smith Instruments – Tempest
– blivande klassiker
I begynnelsen var Dave Smith och Prophet 5. På den tredje dagen kom så Roger Linn med sin LinnDrum. Och en mindre evighet senare kom analoga trummaskinen Tempest, där herr Linn står för sequencern och de digitala ingredienserna och herr Smith för de analoga.
Tio år senare gör maskinen fortfarande ingen besviken. Åtminstone inte så fort du tagit dig förbi alla småtråkiga fabriksljud och satt igång med ditt egna ljudrattande. Vilket vi förstås har syntpionjären Dave Smith att tacka, som inte bara sett till att Tempest också kan agera stand-in för en sexrösters analog synt (nåja, hybrid är väl närmare sanningen), utan också gett dig som vill skruva fram dina egna trumljud samma palett av möjligheter som just hos en synt.
Ja, den har en sequencer, ett sympatiskt utseende, en handfull effekter och är en följsam kamrat på scen, men det är för ljudets – ett unikt sådant dessutom – Tempest sticker ut. Enda minuset är väl att du lär få klara dig på vatten och bröd i ett par månader efter att du köpt den. Tyvärr har den utgått och du kan finna den på begagnat-sajter som exempelvis Ebay.
Tillverkare: Sequential
Produkt: Tempest
Pris: Från ca 17 000 kr (Ebay)Elektron – Analog Rytm MKII
– extra allt med socker på toppen
För dig som vill ha extra allt och – framför allt – har råd med det. Svenska Elektron må ha prissatt sin Analog Rytm MKII på en nivå som riskerar att trigga en anafylaktisk chock, men när pengarna väl har spenderats är vi nästan beredda på att sätta en lika stor summa till på att du inte kommer att ångra köpet.
Det första du inte kommer att bli besviken på är ljudet. Varje trumljud har sin egen dedikerade syntmotor, 100 procent analog, men möjlig att mixa med samplingar, antingen dina egna från det 1 GB stora internminnet eller från det medföljande samplingsbiblioteket.
Det andra du inte kommer att bli besviken på är den überpotenta sequencern som bland annat låter dig spara parametertweaks ned på minsta step-nivå. Och det tredje är de saftiga filtren och effekterna.
Trummaskinen är förmodligen aningen för komplex för att passa nybörjaren, men den dag du slutar vara en sån är det mot Analog Rytm MKII du borde blicka. Eller för att parafrasera Mads Mikkelsen i den där Carlsbergreklamen: Förmodligen en av världens bästa trummaskiner.
Tillverkare: Elektron
Produkt: Analog Rytm MKII
Pris: Ca 18 000 krJoMox – Alpha Base
– mer groovebox än trummaskin
”Den bästa och mest mångsidiga trummaskin som Jomox någonsin byggt.” Omdömet är tyska Jomox eget och säger väl egentligen inte så mycket mer än att de verkar rätt stolta över den. Vilket de i och för sig har all rätt att vara.
Med sina elva instrument (både analoga och samplade), sequencer (med parameterlås, om man nu orkar joxa med sånt – men det gör man ju!), internminne för samplingar, både USB- och oldschool-MIDI, separata effekter per instrument (dock bara reverb och delay) liksom separata utgångar per instrument, SD-port och en sex rösters FM-synt är Alpha Base mer en groovebox än en trummaskin. Vilket betyder att Jomox fläskat upp priset rejält och lagt sig på en nivå som den som just gett sig in i gamet förmodligen inte kommer att kosta på sig. Sequencerns inlärningströskel är kanske också lite väl hög, men men, det viktigaste är väl ljudet, och där har Alpha Base inget som helst att skämmas för.
Tillverkare: JoMox
Produkt: Alpha Base
Pris: Ca 20 000 krKorg – Volca Beats
– budget med stil
Ännu en maskin som möjligen sneglat åt Rolands klassiker TR-808. Inte vad gäller utseende såklart. Där följer Volca Beats övriga burkar i Korgs Volca-serie hack i häl. Det vill säga den ser ut som en överdimensionerad sardinburk på vilken man limmat på lite knappar, dioder och rattar.
Men låt inte skenet bedra. Det är skillnad på lågbudget och lågbudget. Volca Beats kanske inte klarar samma nivå av fysisk misshandel som en Shure SM58 (du har väl inte missat vårt legendariska test av mickens tålighet?), men du har definitivt råd att få rejäl feeling på scen och vrida runt rattarna som om det inte fanns någon morgondag.
Snegla åt 808 var det ja. Okej, Rolands 42-åring vinner förstås hur du än ser på det. Förutom vad gäller priset – du får en herrans massa mer bacon för pengarna om du köper Korgs sardinburk. Med det sagt gör Volcan ett på det hela taget fullt godkänt jobb med att låta som om den nästan vore en analog, klassisk trummaskin.
Tillverkare: Korg
Produkt: Volca Beats
Pris: Ca 1 600 krMoog – DFAM
– experimentell och genialisk
Ingen erfarenhet nödvändig, skriver Moog själva om DFAM, eller Drummer From Another Mother, som akronymen läses ut som. Må så vara, för den oerfarne kan DFAM:s panel ändå tyckas lite avskräckande, semi-modulär som den är. Och om det första du ger dig på är dess sequencer är risken stor att du blir besviken. Rudimentär är bara förnamnet. Åtta steg och inte så mycket mer (okej, lite mer har den). Och vill du kontrollera den via MIDI får du själv fixa ett CV-interface – extra irriterande med tanke på att du med DFAM kan skruva fram finfina basar som man gärna hade spelat på ett keyboard. Det är som att Moog vägrat vrida klockan förbi 1981.
Men vad gör det när du med bara två oscillatorer, en brusgenerator och ett gäng rattar och spakar kan få till lika mörka som mördande basar, blippar och ploppar som vägrar veta sin plats, kickar som inget hellre vill än äta upp dig och virveltrummor som dallrar mellan snärtigt och industriellt brusigt. Perfekt för audiella irrfärder. Den som vill utforska sin kreativitets gränser behöver inte leta vidare.
Tillverkare: Moog
Produkt: Drummer From Another Mother
Pris: Ca 8 500 krSoma – Pulsar-23
– när du vill gå bananas
Vad är det som låter? Insidan av en trippande hjärna? Soundtracket till underjorden i Stranger Things? En sågklingas sång som flyger genom fjäderlätta stackmoln?
Nejdå, det är bara en Pulsar-23 från rysk-polska Soma Laboratory som gör vad den är byggd för att göra – vara all over the place! Om det var ordet ”intressant” du fastnade för i ingressen till denna lista har du kommit rätt.
Pulsar-23 är semimodulär, en estetisk fullträff och mer eller mindre unik. Formellt sett bjuder den på endast fyra olika ljudgeneratorer, för kick, bas, snare och hihat. Men när du lärt dig att hitta rätt i panelen framför dig kommer du att märka att det du har i dina händer är kapabelt till så mycket mer.
Mer Berghain på drone-humör en söndag kl 06:34 än baleariskt 808-fluff – men det sistnämnda går också att ratta fram. Istället för sequencer en loopfunktion – men så fort du använt den sistnämnda kommer du att glömma saknaden efter den förstnämnda. Och istället för vanliga patchkablar krokodilklämmor – för varför välja färre möjligheter när man kan välja fler.
Tillverkare: Soma
Produkt: Pulsar-23
Pris: Ca 23 000 krTeenage Engineering – PO-32 Tonic
– busig och lekfull
Om ”störtlöjlig” är första ordet som dyker upp i huvudet när du får syn på en PO-32 från svenska Teenage Engineering tänker vi likadant. Layouten påminner mer om en miniräknare som tappat sitt skyddande skal eller möjligen en ännu ej färdigmonterad Game & Watch från 80-talet än om ett musikinstrument och traditionsenligt har tonårsingenjörerna smyckat displayen med streckgubbar i en bar som dricker… tonic. Kul? Lite.
Samtidigt är det bara att erkänna. Den lilla puttefnasktrummaskinen låter bländande bra, snärtigt och distinkt – och framförallt ljusår bättre än vad dess design ger sken av. De 16 inbyggda effekterna – morphing, stutter och reverse låter väl skoj! – likaså. Inklämt i det lilla paketet finns också en sequencer som inte bara gör sitt jobb, den är också generös nog att låta dig också puncha in effekter i farten. Perfekt för liveframträdandet.
Tillverkare: Teenage Engineering
Produkt: PO-32 Tonic
Pris: Ca 1 100 krVermona – DRM1 MKIV
– sylvass stenkross
Åtta olika ljud och inget mer, inte ens en sequencer. Och så en fet prislapp på det. För den som inte pulat med en Vermona DRM1 (MKIV har uppgraderats med usb, midi ut, bättre signal-brusförhållande och lite till) kan det tyckas något märkligt att ta med trummaskinen i denna lista. Som om man ska vara riktigt noga inte är en trummaskin, utan en trumsynt, åtminstone enligt Vermona själva.
Men det är förstås för dess potentials skull den är med. Sju rattar per ljud, en dedikerad parameter per ratt, olika parametrar beroende på ljud, separata utgångar per ljud, utgångar som också fungerar som ingångar för effektpedaler, kompressorer, you name it för utvidgad ljudpalett, möjligheten att flytta saker in och ut ur sub-mixen. Möjligheterna sträcker sig långt förbi läggdags.
Ljudet då? Kristallklart såklart, utan att för den skull hindra dig från att skruva fram ett output som låter som att det fötts i en stenkross. Passar alltså för såväl soft house, klinisk electro som analog ljudterror. Som alltid dock lite tråkigt med saker utan internminne.
Tillverkare: Vermona
Produkt: DRM1 MKIV
Pris: Ca 7 700 krLäs mer:
Samtliga guider över de bästa studioprodukterna och pluggarna >
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.