Jump to content
Annons
  • Co-writing – så skriver du låtar med andra

    Genom att samarbeta med andra låtskrivare kan du bli mer kreativ. Fem låtskrivarproffs berättar om hur de brukar jobba med andra.

    Eva Hillered

    ingang_cowriting.thumb.jpg.f0f22a2db4a10b1964045fe218c00e88.jpg

    Ett plus ett är ofta mer än två! Att skriva en låt ihop med en annan person blir ett allt vanligare framgångskoncept – I USA är det nästan mer regel än undantag att stora hitlåtar skrivs av minst två låtskrivare. För dem som lever på att leverera låtar till andra är co-writing ofta ett måste.

    Den vanligaste formen för co-writing är att man delar rättigheterna i lika många delar som personer som deltar i co-writen, oavsett om någon varit betydligt mer aktiv än övriga.

    Flera av de artister jag talat med rekommenderar att du förbereder dig inför ett möte med en idé av något slag – en textidé, ett musikaliskt utkast, ett riff.

    Säg ja till alla idéer som spontant dyker upp och pröva dem i praktiken. Undvik att säga negativa saker om din co-writers idéer. Pröva det han eller hon föreslår, och om du inte gillar det, kom med ett eget, annorlunda förslag. Var prestigelös, ha fokus på att skapa en så bra låt som möjligt, det är viktigare än vems idéer som förverkligas. Blir ni inte 100 procent nöjda eller färdiga med låten under den tid ni avsatt så kan det vara bra att låta sången mogna och göra justerin-gar i efterhand. Var noga med att informera din partner om du tänker spela in låten, eller om du vill ändra något i det ni gjort. Glöm inte att Stim-anmäla. Ibland kan två personer göra två olika varianter av samma låt. Var tydlig i allt ni gör och hitta överenskommelser där ni är överens.

    Varför ska man ägna sig åt co-writing?
    De hinder eller utmaningar som man kan fastna i när man skriver en låt ensam går oftast dubbelt så lätt att lösa när man är två. Att skriva ihop med en annan låtskrivare innebär att man får en injektion av nya idéer, ackordgångar, grooves, uttryckssätt, ordval och förhållningssätt. Man lär sig massor genom att öppna sig för en annan kreatörs sätt att hitta lösnin-gar.

    Skriva på svenska eller engelska?
    När jag själv började skriva regelbundet tillsammans med andra låtskrivare runt om i världen förändrades min karriär dramatiskt. Jag hade dittills bara skrivit och gjort plattor på svenska. Plötsligt blev den marknad jag kunde vända mig till betydligt större. Sedan jag började skriva tillsammans med engelskspråkiga artister har jag turnerat i stora delar av Europa och i USA. Förutom att mina samskrivna låtar har kommit ut på andras plattor i Danmark, USA, Kanada och Tyskland, så har jag etablerat ett internationellt nätverk som öppnar massor av dörrar och möjligheter.

    Ett fantastiskt sätt att ge sitt eget skrivande en riktig skjuts är att åka på ett så kallat songwriting-retreat. Under en vecka skriver man oftast med en ny partner varje dag, och jobbar varje dag med en ny låt. På kvällarna får man feedback på det man skrivit.

    Min första erfarenhet av detta var när jag åkte till Samsö i Danmark 2003. Den allra första kvällen satt jag i en stor ring med 20 olika låtskrivare från hela världen. Alla presenterade sig med en låt var, och jag kan intyga att nervositeten steg betydligt mer än vid ett vanligt scenframträdande, när artist efter artist levererade den ena fantastiska låten efter den andra. Men mot slutet av veckan var känslan av rädsla ersatt av en upplevelse av att de här människorna var mina allra bästa vänner, det var som att få en ny familj, där alla delade samma passion – musiken. Jag har fortfarande tät kontakt och samarbeten med flera av artisterna från detta låtskrivarläger.

    Idag driver jag själv liknande låtskrivarretreater. Jag ser också till att själv delta på minst ett retreat varje år för att ladda batterierna, för det är det man gör. Jag kommer garanterat hem med enormt mycket energi och lust att kasta mig över karriären igen med hjälp av alla kontakter, kunskaper och nya låtar.

    Man vet aldrig vad som händer när man co-writar! Nyligen fick jag veta att en av mina sånger från senaste plattan Heaven & Hill placerat sig som finalist i International Songwriting Competition, med domare som Tom Waits och Peter Gabriel. Jag hade inte ens skickat in låten, det hade min co-writer Markus Rill gjort. Nästan varje svensk tidning skrev om det här i mars.

    Fredrik Kempe testar ny genre
    – Ett sätt gör mig att få ny inspiration är att byta genre. Då har jag en enorm glädje av att samarbeta med någon som kan genren. Den största anledningen till att jag co-writar är att få jobba med en producent som är expert på just den genre som jag för tillfället är intresserad av. Någon som kan hitta rätt sound och som verkligen kan den typen av musik.

    – En fördel man har när man co-writar är att man har en tidsram att hålla sig till när man skriver ihop med en annan person, och att man har någon man direkt bollar sina idéer med. Det förenklar processen och gör den kortare. Det är inte alltid det blir en bättre låt för den sakens skull. När man jobbar ensam har man obegränsad tid och det gör ibland att slutresultatet blir ännu bättre.

    Pressbild_Fredrik_Kempe_tv4.thumb.jpg.ca323e0a687f8106133991d774204ae3.jpg
    Fredrik Kempe. Foto Pär Bäckstrand, TV4

    – Men det finns också en massa saker som kan bli fel i en co-write. Problem kan uppstå precis som i alla relationer om man inte känner sig trygg med varandra. Jag går inte in i en co-write som en affärsman, utan jag går in med själ och hjärta. Kreativa människor kan vara rätt otrygga och det kan bli fel. Det har hänt att jag har lämnat en co-write av den anledningen att ingenting faktiskt kändes rätt.

    – Försök att försätta dig i en känslostämning som gör dig kreativ. Ett sätt är att ta med några bra idéer. Det behöver sedan inte bli de idéerna man utgår från, men det kan vara en tändsticka som får elden att börja brinna.

    – Ett exempel på en co-write som resulterade i ett väldigt lyckat resultat var när jag och Bobby Ljunggren skrev Hero. Vi träffades vid elvatiden på förmiddagen och skrev en hel låt rätt fort. Sen gick vi på lunch. När vi kom tillbaka hade vi glömt melodin, vi hade bara spelat in ackorden. Då skrev vi en ny melodi på fem minuter, det blev jättehiten Hero. Det handlar ofta om att jobba sig in i en viss sinnesstämning och utifrån den lyckas man sedan skapa det där lilla extra som verkligen berör.

    Aleena Gibson är inte rädd
    – Jag co-writar för att få tillgång till en annan persons kompetens, till exempel det en musikproducent kan tillföra. I sin tur behöver de mig för att jag kan bidra med bra text och melodi. Men jag skriver också med andra för att jag njuter av att göra det. Man får nya synvinklar, nya idéer, andra universum att ta del av. Co-writing-relationer är speciella, man får ju barn ihop, och tillsammans undrar man, och oroar sig för, hur det ska gå för barnen där ute i världen. Och man älskar dem, oavsett hur det går.

    – Jag fick en hit efter att ha jobbat med låtskriveri i fyra år och den fick jag tillsammans med en co-writer. Det skapade en efterfrågan och folk ville ha mina låtar. Sen har det bara flutit på. Det roliga är att man oftast inte har träffat den här personen man ska skriva med innan. Mitt tips är att inte vara rädd utan att bara frimodigt hoppa rakt in i det intensiva mötet som en co-write är. I 99 procent av fallen blir det väldigt bra.

    aleena_better_believe_it.jpg.7afe3a0a9a5f71892cfe5dcffe6afc31.jpg
    Aleena Gibson.

    – Egentligen är jag singer/songwriter och vill framföra mina egna låtar och nu håller jag på med en egen platta. När jag skriver åt mig själv letar jag mer efter det konstnärliga uttrycket än det rätta formatet/uttrycket som ska passa en annan artist.

    –Samarbeten kan leda till oväntade saker. Till exempel är jag med i ett band som heter Creep Crew och som gör barnprogrammet Creep School. Jag har inte tittat på programmet någon gång, men tjänar massor av pengar på den låten som jag co-writat, och det är jag som sjunger den. För ett tag sen kollade jag på Youtube, och det fanns massor med klipp på den här låten. Folk undrar vem sångerskan med den sexiga rösten är – och det är ju jag!

    Brett Perkins om co-writing
    – Att arbeta med en annan låtskrivare för mig bort från min vanemässiga approach till låtskriveri och ger nästan alltid något mer intressant och annorlunda än om jag skriver själv. Co-writing ger mig också mer frihet och ett vidare perspektiv, mindre av en negativ egofixering som lättare uppstår när det bara är ”min sång”.

    638962009_BrettP3.thumb.jpg.49cbdc8528fea8af087191a1e467f0ce.jpg
    Brett Perkins.

    – En utmaning som finns när man skriver ihop är när det är läge att säja ”nej, jag vet att vi kan göra det här ännu bättre”, istället för att säja ja till en idé från partnern. Ett av mina bästa minnen från co-writing var i mötet med Teitur från Färöarna. Vi skrev sju fantastiska sånger under några få möten.

    Irene Peet tänker utanför ramarna
    Irene Peet är musikförläggare och äger Feature Sounds och Lady Marmalade Music.

    – Varje co-write är unik och inspirerande och får mig att tänka och skriva utanför mina egna ramar och gör mig till en bättre låtskrivare. Idéer, tankar, känslor, melodier, ackord och musikstilar blandas, man bollar idéer för att hitta den bästa idén och det är roligare än att skriva själv. Andra fördelar är att man delar på demokostnaderna och båda pitchar låten för placering. Det som kan vara svårt är om någon av parterna, på grund av sitt ego, inte kan släppa en idé som inte funkar. Det händer med många som inte är vana att co-writa. Ifall den ena parten är för kontrollerande kan det hända att man inte kan uttrycka sig och man blir emotionellt och kreativt blockerad.

    – Mitt bästa tips inför en co-write är att ha en grundidé, kanske en melodisnutt som du tar med till mötet. Sitt ner och prata öppet om livet med din låtskrivarpartner innan ni börjar skriva. Det skapar ett djupare förtroende och man öppnar sig emotionellt. Ha gärna ett gemensamt mål – vem ska låten skrivas till, fastställ en demobudget och deadline och skriv ett låtskrivaravtal

    Jade Ell samlar på text
    – Det magiska med en co-write är att man tillsammans hittar en tredje ”individ” – eftersom man samtidigt kan vara lyssnare. Det handlar även om energi, det finns en förväntan och inspiration, att man gemensamt ger sig av på en resa där man fångar upp det omedelbara och omformar det till en låt.

    – Det som kan göra det svårt är om man inte bestämmer för vilken stil och till vem man skriver – då kan det vara svårt att veta vilket budskap och vilken produktion låten ska ha. Det är förutsättningen för att kunna komma framåt. När det finns prestige inblandat kan det också bli jobbigt.

    687251072_JadeEll_inblue_photobyPeterErichsen.thumb.jpg.d2e5643ebc1b1e1051919d525e64992e.jpg
    Jade Ell. Foto Peter Erichsen.

    – Jag samlar på titlar och fraser som fastnar, och som gör att man kan komma igång. Det är viktigt att ha lite ”bensin” för att sätta igång motorn. Nu ska jag till Hamburg för att skriva för ett nytt emorockband, så jag förbereder mig genom att lyssna på deras favoritlåtar och samlar hop textidéer som passar deras universum.

    Ett roligt minne från en co-write var när jag var i Toronto på en writing camp för Pop Idol. Jag var lite sen till en co-write med Mark Jordan och John Capek. De hade börjat jamma lite på en idé. Mark satt och sjöng i ett hörn rakt in i en gammal bandspelare. Jag smög mig in och lyssnade på vad som var på gång. De nickade till mig och fortsatte. Det lustiga var att jag inte ens hade sagt hej – men så hörde jag vad man kunde göra med refrängen, och jag började sjunga lite försiktigt när Mark tittade upp och sa ”go on – you’re onto someting there”. Så hade vi skrivit en låt – utan att vi riktigt visste vem den andra var.

    blatt_streck.png.8607eaa79061c329297decb096fd1502.png

    I serien:

    1. Gör din första låt i 6 steg
    2. 5 steg som förbättrar din låt
    3. Så skriver du en riktigt bra låttext, del 1
    4. Så skriver du en riktigt bra låttext, del 2
    5. Så hittar du ämnen till dina låtar
    6. Så hittar du rytmen i texten
    7. Ta hjälp av slumpen när du skriver låtar
    8. Co-writing – så skriver du låtar med andra (denna)
    9. Tricken som får dig att växa som låtskrivare
    10. Låtskrivaren bakom Avicii och SHM avslöjar vägen till framgångarna

    blatt_streck.png.8607eaa79061c329297decb096fd1502.png

    Eva_Hillered.jpg.e97920d58632e9692f832e5e72a2cdba.jpg
    Om artikelförfattaren
    Eva Hillered är en Grammis­nominerad artist/låtskrivare/pedagog och författare till boken Lathund för låtskrivare (Prisma/ Norstedts). www.evahillered.se

     

    Uppdaterat 2020-12-11: Boken finns även att köpa digitalt här på Studio:

     


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.