Jump to content
Annons
  • 5 tips som får dina låtar att lyfta

    I denna avslutande del får du 5 ytterligare värdefulla tips av Johan och Jan, författarna till boken "Songwriting: Get Your Black Belt in Music & Lyrics". För alla aspirerande låtskrivare.

    Studio.se

    del7-ingang.jpg.ea6afec58dd48bdadb91d8faa2c929a8.jpg

    1. Nyckeln till en Top Line
    Top lining är att göra en text och melodi till en redan färdig musikbakgrund. Det är ett mycket vanligt sätta att skriva låtar. Låten Still Alive, från videospelet Mirror’s Edge, är ett exempel. Top line är skriven av Lisa Miskovsky.

    Om du skall göra en top line blir arbetet lättare om du gör saker i rätt ordning:

    1. Känn efter var någonstans i låten melodin får mest energi. Formen och arret kommer att avgöra det. På det här stället kommer texten att bli mest uppmärksammad av den som lyssnar. Här ställs det krav på texten! Den ska bära hela låten och göra textens koncept tydligt. Det är därför det är så viktigt att börja på det här stället!
       
    2. Strunta för tillfället vad låten ska handla om. Ägna dig bara att hitta en enda textrad, vi kallar det en nyckelfras. En nyckelfras har alla kvalitéer som krävs – gå på magkänslan!
       
    3.  Låt nyckelfrasen tala om för dig vad låten handlar om och gör färdigt resten av din top line. Nu har du löst det tuffaste problemet och har bra kreativt flow!

    2. Energi till Refrängen
    Se till att formdelarna i din låt kontrasterar varandra. Det ger låten dynamik, hjälper till att göra låtens form tydlig och gör det möjligt att skapa förväntningar.

    En av de mest kraftfulla verktygen du har är hur du placerar sången i tonhöjd. Sången får nästan alltid mest uppmärksamhet i lyssnandet och styr därför det totala intrycket mer än något annat i mixen.

    En vanligt mönster är att använda lägre tonhöjder i versar än i refränger – att flytta sångens “medelläge” i tonhöjd mellan dessa formdelar. Ett tydligt exempel finns i låten Sulk, av Radiohead. Här flyttas sången upp en oktav (åtta hela tonsteg) när refrängen kommer. I Dancing on My Own, av Robyn är skillnaden en kvint (fem hela tonsteg).

    Har du skrivit en låt där refrängen inte går igång? Om det är för lite skillnad i medeltonhöjd mellan vers och refräng kan du använda ett tonartsbyte. Inte vilket tonartsbyte som helst, förstås. Mest användbart brukar vara att gå ett hopp mot- eller medsols i kvintcirkeln. Det ger ett okomplicerat förhållande mellan tonarterna. Själva tonartsbytet märks ganska lite, däremot har det en tydlig effekt på melodin som åker upp en kvart (motsols) eller en kvint (medsols).

    Vilken känsla får ett sådant tonartsbyte, om vi tänker på ackorden? Ett exempel finns i låten Push, av Sarah McLachlan. Den börjar i tonarten Ess och byter till Bess i refrängen – ett medsols hopp i kvintcirkeln.

    3. Den mystiska kopplingen
    Det finns ingen lag som säger att text i versar måste avhandla samma ämne som text i refränger. Försök medvetet att innehållsmässigt hålla isär versar från refränger om du vill skapa spänning. Texten kommer engagera dina lyssnare, som vill förstå vad den handlar om. Att söka efter mönster, ordning och mening är ett grundläggande behov hos oss människor.

    Låt din text använda vanligt begripligt språk och var tydlig med vad de olika formdelarna berättar om  – men håll isär ämnen, bilder, berättelser. Det kommer skapa en känsla av att du vill få något sagt som du inte säger uttryckligen. Det kommer skapa mystik.

    4. Förnya ditt melodiskapande – det enklaste tricket
    Att använda rösten när du skriver melodier är ett bra sätt att arbeta som vi rekommenderar, men rösten kan också ha en tendens att styra dina melodier på särskilda sätt, vilket kan göra dina låtar likartade.

    Om du känner att du upprepar dig i ditt låtskrivande ska du fundera på om du ofta använder dig av samma tonarter. Om du håller till i en tonart du vanligtvis inte besöker kommer din röst att arbeta på ett något annorlunda sätt. Det beror på att ackord- och meloditonerna får nya funktioner. Du flyttar musikens centralton, men röstens register kan du inte flytta. Ett tonläge (en viss ton) som känns bekvämt, kan i en tonart ha en vilande karaktär medan samma ton i en annan tonart kan vara en ledton (som gärna vill röra sig åt ett visst håll i nästa ackordbyte). Byt tonart ofta när du skriver låtar!

    5. Ett trick för snygga enkla demor
    Såhär gör du för att spela in en snygg demo med gitarr och sång på enklast möjliga sätt: Spela in två spår med gitarr, men använd ett capo på den ena tagningen. Sätt capot på ett band en bra bit upp, tex. på sjätte band. De två gitarrerna kommer att komplettera varandra sound-mässigt och capot kommer ge dig fler idéer till snygga färgningar.

    blatt_streck.png.4426156f85931b83cab4ec8d315642ba.png
    Delar i serien

    1. Så väcker du känslor hos lyssnaren
    2. Så får du till ett riktigt svängigt riff
    3. Låna filmregissörens knep när du skriver låtar
    4. Vikten av rätt tonart – en guide till det perfekta soundet
    5. 7 användbara ackord du måste känna till
    6. Så skaffar du ett optimalt arbetsflöde med melodin i fokus
    7. 5 tips som får dina låtar att lyfta (denna)

    blatt_streck.png.4426156f85931b83cab4ec8d315642ba.png
    Om artikelförfattarna

    forfattarna.jpg.59ea3b22e8d1a7b56247ea90ba2b1022.jpg
    Artikel är skriven av Johan Wåhlander och Jan Sparby, författare till boken Songwriting: Get Your Black Belt in Music & Lyrics.

    Skriv gärna en kommentar nedan om det är någonting i den här artikeln du vill att vi skall förklara mer ingående. Eller besök oss på vår Facebook-sida.


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Mankan (oregistrerad)

    Postat

    Kan lägga till...
    Börja låten med refrängen och sedan vers ett.
    Refräng två efter vers ett men lite mer uppskruvat
    "sound" än intro refrängen.
    Vers två sedan refräng tre lite mer uppskruvat än
    refräng två osv.
    För varje refräng lägg till något som "lyfter" refrängen.
    Då "sliter" man inte ut refrängen utan tillökar den
    i styrka så man inte tröttnar på den om varje refräng
    låter likadant. Detta kan givetvis skilja mellan olika
    låtar men det är ett sätt att få refrängen att sätta sig
    i skallen efter att låten är slut. Tilläggen kan vara
    småsaker som grädde på moset. Med att byta tonart i tex
    en refräng är ett gammalt dansbandsknep men en bra
    refräng behövs aldrig sådana drastiska åtgärder. Den ska
    vara så bra som den är i hela låten. I många sk hits
    "fejdar" man ut låten med refräng "gånger två" så sätter
    den sig mer kvar i minnet efteråt. Ett annat tips är att
    börja låten med en omgjord variant av refrängen, tex utan
    sång och ett annat arr. Det viktigaste är nog att själv
    anlysera andras refränger som du gillar. Dom du säkert
    gillar mest är dom med små variationer i ljud både i sång
    och musik.



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.